Råd till ovan åkare

tantfjant

Ny medlem
Råd till ovan åkare
Hej på er!

Har sedan tonåren åkt bräda nån vecka om året

Nu har barnen blivit så pass stora att det är dags för dem att lära sig åka skidor.
Märkte förra året att det inte var nån höjdare att åka med dem på brädan.

Vet ungefär va ni tycker om snowblades här i forumet, men kan det vara ett bra/smidigt alternativ att glida ner med barnen (3 å 4 år gamla) i småbackarna för en som aldrig stått på ett par skidor tidigare?

Mvh

Råd till ovan åkare
Varför måste du nödvändigtvis tvinga barn som är för små för att ha en reell egen vilja att åka skidor bara för att du tycker det är kul? Avskyr föräldrar som först oombedda tvingar sig på sina barn och sedan dessutom ska tvinga på dem sina värderingar, intressen osv.

Råd till ovan åkare
la_grave sa:
Varför måste du nödvändigtvis tvinga barn som är för små för att ha en reell egen vilja att åka skidor bara för att du tycker det är kul? Avskyr föräldrar som först oombedda tvingar sig på sina barn och sedan dessutom ska tvinga på dem sina värderingar, intressen osv.
Om 3-åringar skulle ta beslut själva kring deras fritid, skulle det bli väldigt känslostyrt och väldigt obalanserat. Om du är förälder har du tydliga curlingtendenser i ditt föräldraskap.

Därför är ett skidintresse något man absolut kan "tvinga" på sina barn. Handlar om att lära sig att uppskatta en form av aktivitet.

Är det lämpligt att man tar ifrån barnet godispåsen trots att det är mot dennes vilja? Ska barnen tvingas till att sitta still när de äter, eftersom de tydligt vill springa runt och samtidigt äta? Föräldrarnas uppgift är att lära sitt barn, och i lärandet tillkommer även vissa intressen.
Det går inte att ha en värderingsfri barndom, eftersom en uppväxt så tydligt bör präglas av värderingar. Eller vill du ha statliga värderingslistor som varje förälder bör följa, lite som nordkorea 2.0?

Ska tilläggas att de skidorna barnen använder är små i sig, så ett par snowblades till barn finns ej utan är ett par "riktiga" skidor :) Men absolut, det kommer att fungera väl och du kommer med all säkerhet att lära dig snabbare än barnen. Ni kommer att spendera stora delar av veckan i barnliften, och motivationsbiten kommer bli ett större problem än skidbiten. Men kör hårt!

Råd till ovan åkare
Herregud, hur läser ni egentligen?

TS undrar om denne själv kan åka runt på snowblades för att underlätta hanterandet av barnen, inte huruvida barnen ska ha snowblades. Som svar på den frågan skulle jag säga att det låter som en dum idé. Utifrån min egen preferens skulle jag i så fall välja ett par lite kortare simpla twintips. Visst man vill inte ha långa skidor som fastnar i saker (läs barn) osv men samtidigt misstänker jag att snowblades snarare blir ostadigt och du lär behöva en stadig grund att stå på när du ska lyfta ungar och greja.

Sen
@la_grave var står det något om att tvinga barn att åka? Det enda som inte var nån höjdare var att själv åka bräda när man lär dem...

Råd till ovan åkare
Pillard sa:

TS undrar om denne själv kan åka runt på snowblades för att underlätta hanterandet av barnen, inte huruvida barnen ska ha snowblades. Som svar på den frågan skulle jag säga att det låter som en dum idé. Utifrån min egen preferens skulle jag i så fall välja ett par lite kortare simpla twintips. Visst man vill inte ha långa skidor som fastnar i saker (läs barn) osv men samtidigt misstänker jag att snowblades snarare blir ostadigt och du lär behöva en stadig grund att stå på när du ska lyfta ungar och greja.

Sen
@la_grave var står det något om att tvinga barn att åka? Det enda som inte var nån höjdare var att själv åka bräda när man lär dem...
Haha.. var trött :)

Råd till ovan åkare
Pillard sa:

Sen
Tvinga, beordra same same.

Råd till ovan åkare
tantfjant sa:
Hej på er!

Har sedan tonåren åkt bräda nån vecka om året

Nu har barnen blivit så pass stora att det är dags för dem att lära sig åka skidor.
Märkte förra året att det inte var nån höjdare att åka med dem på brädan.

Vet ungefär va ni tycker om snowblades här i forumet, men kan det vara ett bra/smidigt alternativ att glida ner med barnen (3 å 4 år gamla) i småbackarna för en som aldrig stått på ett par skidor tidigare?

Mvh
Om det var så värst genomtänkt vet jag inte, men jag och barnen lärde oss samtidigt. Och eftersom jag inte hade bättre förstånd så blev det "vanliga" skidor för mig. Den stora utmaningen var väl kanske att den orörlighet som en treåring upplever med ett par pjäxor på vilka man dessutom applicerar ett par skidor. Mycket godis och täta pauser tror jag är en överlevnadsfråga. Kanske kan vara bra om man kan få lite draghjälp av annan känd vuxen som inte är förälder. Jag uppfattade att mina barn skärpte till sig lite då

Råd till ovan åkare
Så i LaGraves värld är det att tvinga/beordra barn så fort man tar med dem på nånting? Visst om jngarna verkligen visar att de inte vill åka men dka man sitta i soffan och glo för att man inte kan göra nånting om inte barnet själv tar initiativ så blir nog livet med barn och barnens liv förbannat innehållslöst

Råd till ovan åkare
Pillard sa:
Så i LaGraves värld är det att tvinga/beordra barn så fort man tar med dem på nånting? Visst om jngarna verkligen visar att de inte vill åka men dka man sitta i soffan och glo för att man inte kan göra nånting om inte barnet själv tar initiativ så blir nog livet med barn och barnens liv förbannat innehållslöst
Det är möjligt men det är också dåligt föräldraskap. Skaffa er en hobby istället för att inbilla er att ni får mening i livet genom att skaffa barn som inte kan välja.

@Fred-o, hur vet du att du inte hade varit lyckligare idag om du hade blivit sjukt duktig på att plocka svamp eller måla i målarböcker?

Råd till ovan åkare
la_grave sa:
Pillard sa:
Det är möjligt men det är också dåligt föräldraskap. Skaffa er en hobby istället för att inbilla er att ni får mening i livet genom att skaffa barn som inte kan välja.
Då kan ju ingen skaffa barn. Hur fan ska en treåring kunna välja allt denne vill göra själv? Poängen är ju att föräldrar ska ge sina barn möjligheter att pröva på så mycket som möjligt så att de kan hitta sina egna intressen. Men i din värld måste treåringen själv komma på att det är just skidåkning som gäller.

Aja, finns det fler som du så förklarar väl det alldeles utmärkt varför skolan går åt helvete. "Ställ inga krav på barnen, låt dem bara gör som de vill..."

Misstänker att du och David Eberhard har en del att diskutera vid tillfälle... http://www.svt.se/nyheter/sverige/david-eberhard

Råd till ovan åkare
Barn trivs faktiskt oftast bra när dom får vara med sina föräldrar (säger dom däremot ifrån så ska man lyssna).
Kudos till dom som spenderar mycket tid med sina barn och lär dom saker....även gränser.

Senast ändrad:
Råd till ovan åkare
Hoppar in lite sent här...

@tantfjant
Ja, blades är alldeles utmärkt att ha på fötterna när man vallar kidds.
Klart att man måste i a f visa kiddsen att det går att åka skidor! Hur mycket det sen blir åkt är ju mera en fråga om humör, yttre omständigeter som väder/vind och närheten till en varm fikastuga!
Min erfarenhet att 3 år är i tidigaste laget, 4 är bättre, medan 5 är alldeles utmärkt (generellt alltså!). Det uttjatade uttrycket "på barnens vilkor" är också väl värt att fundera på för entusiastiska unga föräldrar...
Lycka till!

Lämplighetsdebatten hoppar jag över...

Hej!
Ace DG

Senast ändrad:
Råd till ovan åkare
Vart tog TS vägen? :)

Blades, ja det blir fint eller så kanske grannffruns korta skidor kan lånas gratis? :)

3 & 4 år blir bra, bara att tuta och köra. Kanske skaffa ett "skidkoppel" med. Vaddå olämpligt, förstår inte alls varför det skulle vara det. Sätt de gärna i skidskola för kids med så får du åka lite i egen takt med. :)

Tillbaka
Topp