Har jag köpt fel skidor?

JonasOverby

Medlem
Har jag köpt fel skidor?
Hej,

Jag var idag inne på Skidbytarboden i Stockholm och köpte nya skidor och pjäxor. Jag har förra året tagit upp skidåkningen igen. Åkte tidigare skidor minst en vecka per år mellan ca 4 års ålder upp till 14 års ålder, då jag bytte till Snowboard. Fortsatte med snowboard till ca 25 års ålder, och sedan dess har jag inte åkt alls, tills förra året då jag alltså tog upp skidåkningen igen på hyrda skidor.

Det jag köpt är ett par K2 Super Charger skidor tillsammans med pjäxor av modell K2 BFC 120. Undrar nu efter att ha läst lite omdömen om skidorna om dessa är för avancerade för mig. En stor del av min åkning kommer ske tillsammans med mina barn som är 4 och 7 år gamla. Har jag skaffat en skida som är för svåråkt i låga hastigheter, och för krävande för min erfarenhet?

Här en länk till en sida med mer info om skidorna, där även två åkare utvärderat dem under 8 dagar.

https://blisterreview.com/gear-reviews/2018-2019-k2-super-charger

Undrar även om pjäxorna var ett klokt val, men där känner jag mig inte lika osäker. De är märkta med 120, men jag tyckte de kändes lagom mjuka för min smak.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

ski_k2-super-charger-2019_n12488-9653-1_l.jpg

k2-men-s-b-f-c-120-gripwalk-grey-green.jpg

Har jag köpt fel skidor?
Tror som du att skidorna inte verkar idealiska för dig och ditt användningsområde. Snarare tvärtom. De går säkert att åka på och vänja sig vid men det är risk att skidorna vid jämförelse kommer att kännas tunga, styva och bångstyriga. För dig.
Pjäxorna blir nog bra.
Tillägg: Har nu läst en del andra tester som talar i samma riktning. Detta verkar vara en mycket högpresterande carvingskida som vill ha fart, driv och god teknik för att komma till sin rätt.

Senast ändrad:
Har jag köpt fel skidor?
Beror lite på vad du väger och hur lång du är. Skulle inte oroa mig för pjäxorna om du väger 80-90+ kg. Själv är jag en halvkass åkare som troligen köpt ett par något för styva skidor (k2 ikonic 80ti) för min nuvarande nivå. Men jag tycker att har utvecklats i mycket snabbare takt sen jag köpte dem pga dem är fartstabila och ändå hyffsat lättmanövrerade.

Har jag köpt fel skidor?
Ja, utifrån hur de beskrivs av Blister, som gör bland de bästa recensionerna, och hur du skall använda dem så var det ett felköp. Det finns andra modeller som du kommer att ha betydligt roligare med tillsammans med kidsen och till dess att du har hittat tillbaks till åkningen. Kul att du börjat åka igen!

Har jag köpt fel skidor?
Tack för svaren! Några tips på modeller jag borde titta på istället? Håller på att lära mig carving, och är i början av den utvecklingen.

Har jag köpt fel skidor?
Ett aber är att det inte är öppet köp på reavaror på Skidbytarboden där jag köpte skidorna, endast bytesrätt. Så jag är begränsad till vad de har i sitt sortiment. Men om de inte har K2 Iconic 80 så har de kanske något liknande.

Har jag köpt fel skidor?
Ett aber är att det inte är öppet köp på reavaror på Skidbytarboden där jag köpte skidorna, endast bytesrätt. Så jag är begränsad till vad de har i sitt sortiment. Men om de inte har K2 Iconic 80 så har de kanske något liknande.
Det var synd.
Du är några cm längre och några kg tyngre än jag, så det hade inte varit några problem att köra på 177 cm. Jag kör på 170, men hade kunnat köra på 177:or också.
För det du beskriver är skidorna perfekta.
Jag skulle rekommendera dig att titta på skidor utan metallinlägg, men kategoriserade för duktiga åkare (K2 Ikonic 80 är en sådan, Ikonic 80Ti har metall). De är smidiga att svänga med även i låga farter, medan metallskidorna kräver lite mer fart för att kännas "samarbetsvilliga".
Har kört på en del metall-pistcarvers och de är för mig bäst på morgonen de första timmarna när benen känns som bäst, medan den skida jag kör på nu funkar bäst över hela dagen. Inte samma top-end, men tillräckligt bra för det mesta.
De skidor du har köpt är dock "extremare" än de metallskidor jag har kört på, och jag skulle inte vilja köra på dem även om jag är en van piståkare.

Har jag köpt fel skidor?
Försök snacka med dem på skidbytarboden. Kanske kan de göra ett undantag för ”goodwill”. Någon där har ju faktiskt sålt ett par skidor till dig som inte är helt i linje med vad du behöver.

Annars, här har de några som nog är bättre för dig, fast deär inga renodlade pistskidor, utan litet bredare. Många av oss åker dock på denna typ av skidor även när vi bara åker i pist:

Senast ändrad:
Har jag köpt fel skidor?
Hmm....med tanke på att du i första hand kommer att åka skidor med dina barn så hade ett par Allmountain inte varit fel. Enforcer, Mantra, QST funkar fint i uppkörd pist (där du lär spendera en del tid) samt inga problem för carving i hög fart. Skulle aldrig drömma om att köpa rena carvingskidor om jag vet att jag kommer att leka runt med ungarna i några år.

Har jag köpt fel skidor?
Ett alternativ kanske kan vara att behålla K2-skidorna för de tillfällen du kommer åt att åka själv, om den tanken finns, och sedan köpa ett par billiga beggade mjuka lätthanterade skidor för de tillfällen du åker med barnen. Det framgår inte hur duktiga barnen är men även för drivna åkare är det trist att vara i barnbacken med prylar tänkta för mer högpresterande aktiviteter.
Barnen växer ju oxå upp fortare än du tror och då får du förhoppningsvis mer o mer användning för K2-skidan.

Edit: Missade att du redan bytt skida, sorry. :)

Har jag köpt fel skidor?
För min del har jag inga problem att sladda omkring på nästan vad som helst i låg fart, snälla backar och i sällskap av barn etc! Men det kanske beror på att jag lärde mig åka på äldre skidor som idag närmast anses som icke åkbara.
Tror därmed inte att man behöver några särskilda snälla ”familjeskidor” utan att det är den egna förmågan som främst avgör. Men inser att smaken är som baken.

Har jag köpt fel skidor?
För min del har jag inga problem att sladda omkring på nästan vad som helst i låg fart, snälla backar och i sällskap av barn etc! Men det kanske beror på att jag lärde mig åka på äldre skidor som idag närmast anses som icke åkbara.
Tror därmed inte att man behöver några särskilda snälla ”familjeskidor” utan att det är den egna förmågan som främst avgör. Men inser att smaken är som baken.
Visst går det att åka på det mesta för de flesta utom jättebreda offpist plankor i pisten kanske.
Som du sa, man är uppväxt med att åka på 2,05:or och det gick att svänga superkvickt med dem också (man åkte ju annorlunda förstås).
Men det är ju roligare att åka på något som passar ens förmåga. Och håller med dig, det är inte i de lätta backarna det blir besvärligt med hårda skidor, utan i de svårare nerfarterna.

Har jag köpt fel skidor?
Anledningen till att jag inte skulle tänka tanken på ett par hårda carvingskidor är just att det är vad de är gjorda för. Hur ofta är backen du åker i (med och utan ungar) perfekt manchester hela dagen. Efter lunch är 90% av pisterna helt uppkörda/knöliga/slaskiga. Kör med Enforcer 100 och carvar utan problem på förmiddagen och leker över knölarna på eftermiddagen. Med ett par rena carving hade resten av dagen varit rökt. Dessutom vill ungarna hela tiden hålla sig i utkanten och utanför pisten för att hitta ojämnheter hopp och lekytor. Känns mycket roligare att kunna hänga på dem när det blir ruffigare och djupare. Enda anledningen till att äga rena carving skulle ev vara i alperna på någon ort med kilometerlånga fina pister som håller hela dagen.

Har jag köpt fel skidor?
Instämmer även med SaintX, och nu verkar det som att Jonas efter byte hittat ett par skidor som inte är några carvingmissiler utan lite snällare.
Jag har iofs själv ”gått ner” från bredare allmountainskidor till 80 mm midja (Völkl Deacon 80) för att ge mer prio åt carvingegenskaper. Fast då har jag iofs ett betydligt bredare par i garderoben… Där kan man resonera litet hur som helst. Renodla en egenskap eller lägga sig med en kompromiss mittemellan? Jag vacklar och famlar.

Tillbaka
Topp