Radical FT12 - ställa in tådel

streimert

Medlem
Jag har varit inne tidigare i detta forumet angående ovanstående bindning, men har ett par frågor till.
Det är så att min kommande set-up kommer bli K2 Sidestash 188cm samt då ytterst troligt Dynafit Radical FT12. Pjäxorna jag har är Dynafit UL. Jag väger 86kg och gillar mellanstora till storasvängar för att åka ganska fort.
Hopp blir aldrig över 2 meter (då jag är en mes).
Med vad jag har sett så kan man ställa bindningen upp till 12DIN, men det är väl bara bakdelen som är justerbar?
Är det någon som åkt med denna Radical bindining och varit med om att den tjuvlöst fram?
Jag har förstått att den är viktigt att ställa in avståndet till hälen, samtidigt så har man på Radical modellen en del som styvar upp skidan, vilket gör att den inte ändras i avståndet mellan fronten på samma sätt som tidigare när skidan flexar.
Ser fram emot återkoppling..

Hej kör på Dynafit Radical FT12 med Dalbelo visrus och Line influence 115 178cm, kört på det totalt ca 1,5 månader iår.
Har aldrig haft några problem med tjuvlösning, det är hälen som justeras. Mkt viktigt att justera rätt, har en lite blastbit som jag sätter bakom hälen då jag justerar in hälen.

körde pukel under högstadie och gymnasietiden, kör på relativt hårt, hoppat som störst ca 12m och bindningarna har ej tjuvlöst, dock är det viktigt att man stänger tå delen ordentligt ;) (har tjuvlöst då den skakat loss då jag kört på hård skare. Väger dock endast 76kg.

Det är endast hälen som justeras. Du kan behöva ställa horisontalutlöset (det som sitter i tådelen på en vanlig bindning) lite högre än vad du är van för att inte få tjävsläpp, men när man väl fått till det är det inga problem.

Kör hardside med vertical ft12 på, dundrar på i alla underlag, droppar 2-3 meter på modiga dagar och aldrig haft problem med tjuvsläpp efter att jag fått till inställningen. Jag har min inspänningsrutin att jag knäpper i tådelen först, vickar lite fram och tillbaka för att få ut ev. snö ur hålen, knäpper i häldelen, låser tådelen för att trycka in piggarna "hela vägen" och drar sedan tillbaka tådelen i utlösningsläge.

Tillbaka
Topp