Radio

Red-Star

Ny medlem
Radio
Fråga till folket!

Jag funderar på att köpa en två sk walkie talkies(otroligt fult namn men ialla fall), jag fotar lite grann. Och skulle tycka att det vore vettigt att ha även vid andra tillfällen, vid olyckor och liknande. Men det är bara så att jag kan absolut inget om såna dära mannicker. därför ber jag om hjälp av er.

Någon som har ett säkert, och OBS prisvärt tips?
Räcker det att köpa Cobra MT1 10-2 På Siba?
Tusen tack på förhand, Red-Star

Radio
Jag har ett par Cobra MT220-2. De använder 446Mhz-bandet och har en uteffekt på 0,5W. Räckvidden sägs vara "upp till 3km" vid gynnsamma förhållanden. Jag/vi använde apparaterna under fyra månader i Österrike vintras.
Jag tycker de funkar klockrent vid till exempel filmande och sånt. Eller om nån drar ner för en linje först, sen stannar där nere och kommer med lite tips för dom som är i färd med att åka. Också riktigt bra om man ska återfinna någon som pausat en stund bland tyskmassorna.

Räckvidden är lite snål för att kunna använda apparaterna för helt ohämmad kommunikation över hela systemet. I Sverige funkar det nog, men inte på en lite större alport. Det är ganska stora avstånd det handlar om, plus att det ibland är berg mellan personen man ska snacka med och en själv. Vill man säkert kunna nå polaren med radion vid alla tillfällen får man sikta in sig på dyrare prylar med högre effekt. Då får man nog iofs också räkna med att även gå upp i storlek och vikt.

Det finns två huvudtyper av 446Mhz-apparater. De som har sk subtoner och de som inte har det. Subtoner fungerar så att man har 38 "subkanaler" inom varje kanal. Man hör endast de som har samma kanal och subkanal inställt. (Egentligen är det inte subkanaler, utan en låg ohörbar ton som öppnar den mottagande apparaten.) Det kan kännas som om det kvittar, men 446Mhz-produkterna är ganska populära bland tyskar. Det kan bli ganska mycket liv i fickan om man inte har denna funktion. Man sparar mycket batterier på att slippa onödigt snack.

MT220 är dessutom vattenskyddad. Tror att vi betalade ca 1500 spänn för ett par. Modellen utan subtoner tror jag kostar typ 1000:- Den är dock inte vattenskyddad har jag för mig.

Radio
Tjänamoss! Det du behöver är 2 st. Motorla T6222. Fungerar klockrent, stryktåliga etc. etc. Har dessutom scrambling så att du kan snacka ostört med din polare. Beställ dem från Adventureshop i storbritannien, kostar (kostade) hälften mindre hos dem än annanstans.

Radio
MT700 ser ju klockren ut..
Röststyrningen kan nog vara rätt skön att ha om man står med en kamera i händerna. Fan, det skulle man ha. Det finns inte på de vi har, MT220.

Radio
Addnature har MT-700 för 995 kr. Inne i en tätort så har den en räckvidd på ungefär 1,5 km. Ute i bergen så har jag inte kollat än....

Radio
Nu har jag äntligen bestämt mig!!
Det blev ett par MT-700, men jag köpte mina på El-giganten.
Istället för att låta Teknikmagasinet råna mig, gav jag 699:- =FYND!
Igentligen skulle jag vilja köpt dem på Kjell & Co, eftersom de har Sveriges bästa service, men de kunde tyvärr inte ge mig lika bra pris..

Efter att testat mina MT700 i Chamonix kan jag bara känna mig nöjd. De klarar hårda ikörningar + att de tål fukt.

Dessutom är priset oviktigt om man får bra grejjer (jag hade förmodligen varit irriterad om jag snålat och köpt ett par TopCom..).

Radio
Jag använde mina cobra 725 konstant i 4 dagar, fortf mer än hälften kvar av batterierna enligt mätaren. Förövrigt så fungerade dom mellan topp och dal i Cervinia, helt perfekt!

Radio
jag har 725:an med laddningsbara batterier. laddar man i en vanlig laddare tar det år innan alla åtta battrierna är klara, så jag köpte en laddare till 725:an som laddar klart på ca 3 timmar. det gör att om man snackar mycket och båda tar slut samma dag så kan man ha dem nyladdade nästa dag. laddaren kostade 159.- och 8 laddningsbara batterier kostade 139.- och jag tycker det är ngt man behöver.

Tillbaka
Topp