RAIL galvat stål - glider det?

ArWin

Medlem
sak bygga några rails till hemmabacken
har kommit över 2 tums galvade stålroör...
min fråga till er.. glider det tillräckligt bra på galvat stål?

jo nog glider det, däremot om jag itne har helt fel så måste man slipa bort den galvaniserade ytan om du ska svetsa. men nu är jag ute på svag is, detta är verkligen inte mitt område. så någon som kan får gärna verifiera eller kalla mig ett stort pucko och säga att jag har fel.

Nog fan glider det tillräckligt bra. Men det går inte lika bra att svettsa galvat. Det går men det är svårare blir inte så vackert och blir svagare. Så slipa bort den galvade ytan där du ska svetttsa så blire bra.

En sak till bara. Ifall du ska svetsa så gör det utomhus eller på annan väl ventilerad plats. Ångorna från galvat stål är inte hälsosamma. Galvfrossa är inte trevligt, man kan bli riktigt ordentligt sjuk.

Det går att svetsa, men det bästa är att slipa bort det galviserade lagret, annars så skiter sig gärna svetsningen.. Och glider, det göre!

o_Lundgren sa:
En sak till bara. Ifall du ska svetsa så gör det utomhus eller på annan väl ventilerad plats. Ångorna från galvat stål är inte hälsosamma. Galvfrossa är inte trevligt, man kan bli riktigt ordentligt sjuk.
Exakt! slipa före samt drick mjölk efter du svetsat om du är orolig för galfrossan

Tillbaka
Topp