Randonee i pisten?

Jonisen88

Medlem
Randonee i pisten?
Vad säger svenska skidorter om att man går med randoneeskidor uppför i deras pister? Försökt att hitta information om detta men ej lyckats. Vet ni?

Randonee i pisten?
Finns en hel del skrivet och diskuterat angående det här på Freeride. Förut var det i princip förbjudet (som det var skrivet), men den skrivelsen avsåg nog egentligen inte "hudande" utan mer att man inte ville ha folk springande till fots i backarna.
Nu när allt fler vill träna/testa med hudar nära pisterna har skriften ändrats - det går nu att tillåta men på liftanläggningens ägares villkor. Typ. Med stora infekterade diskussioner om de bör ta fullt pris på liftkortet eller inte etc etc

Randonee i pisten?
Så här skrivs det om golf och det borde väl gälla även en skidanläggning?

Följande torde gälla beträffande golfbanor. Huvudregeln är att golfbanans olika delar är tillgängliga för passage och vistelse enligt allemansrätten. För vissa delar gäller ej allemansrätten, nämligen dels runt byggnader (t ex klubbhus), dels vid sådan mark som kan ta skada.

En green är därför undantagen från allemansrätten. Detsamma gäller tee som utgörs av en uppbyggd gräsyta. På en fairway får allemansrätten anses vara i praktiken utsläckt då golfspel eller banskötsel pågår. Vid konflikt mellan allemansrättsligt nyttjande och pågående golfspel eller skötsel får alltså allemansrätten ge vika.

Min toklning är i så fall att det borde vara ok att vara i skidområdet så länge du inte utgör en fara för dig eller andra. Arbete i skidområdet har troligen företräde. Man borde får vistas där utan liftkort så länge man visar hänsyn och repskt till anställda och gäster i anläggningen, man behöver ju inte betala greenfee på en golfbana för att man går med hunden på den.

Randonee i pisten?
Så här skrivs det om golf och det borde väl gälla även en skidanläggning?
....

Oj oj, det låter alldeles för logiskt. Vi får se om någon svarar!

popcorn-watching.gif

Skämt åsido, om hudaren ifråga även åker nedåt i pisten så kanske det ska jämställas med att hundägaren råkar ha med sig en klubba och spelar litet... Så jag har viss förståelse för att man vill ha betalt. Plus säkerhetsaspekten - risken för olyckor om folk beter sig oväntat är något större i en skidbacke än på en golfbana. Men i alperna lyckas man ju oftast lösa det i gott samförstånd, t ex med en begränsad avgift om man inte utnyttjar liftarna..
...

Randonee i pisten?
Om det inte finns någon tydlig information, som det gör i tex Åre, så skulle jag bara ta turen men försöka hålla en lågprofil. Tror det ofta går bra. Håll dig långt borta från pistmaskiner och andra som arbetar.

Randonee i pisten?
På försäsongen så förstår jag frågan då det är dåligt med natursnö så som i Ulricehamn, då är det barmark på alla andra ställen utan där det är konstsnö.
Dom tar betalt 1/2 priset för att kunna nyttja det dom gjort iordning samt en avstängt område för att gå upp i. Och de flesta som går upp nyttjar deras pist ner.
Helt sjyst tycker jag.
Men nu så här års när det finns gott om natursnö.
Varför skulle man då välja att gå i ett liftsystem?
Naturen är sällan mkt att ha, mkt folk och oväsen och gammal konstsnö som aldrig blir trevlig att åka på så som natursnön blir på våren.

Randonee i pisten?
Beror ju helt på var man bor och hur långt man vill köra. Nu finns det ingen natursnö lågt i mitt lokala område så om jag ska ta fler turer i närheten så blir det delvis i alpinbacke som har lite snö kvar.

Andra gånger kanske man är i ett anlägg med familjen och vill få en tur.

Randonee i pisten?
Hej!
IdreHimmelfjäll har föredömligt markerat ut en topptursled längs kanten i en av pisterna, den är även utmarkerad på deras pistkarta! (y)
Topptursleden kan rekommenderas av undertecknad! Vacker utsikt över Rendalssölen, Nipfjället, Städjan och Idrefjäll på toppen. Varierande åk ner beroende på vägval/väderstreck...

Randonee i pisten?
Jag tänker att det är mer för att kanske testa nya grejer eller likande. Eller prova nåt inför nån kommande resa. Det är väl ganska får som turar upp och ner en hel dag eller vecka backarna?

Randonee i pisten?
Vad säger svenska skidorter om att man går med randoneeskidor uppför i deras pister? Försökt att hitta information om detta men ej lyckats. Vet ni?

Här ser du vad som gäller officiellt i Skistars Åre/Duved. Man måste köpa liftkort och får endast gå uppåt på de förberedda lederna.

Tillbaka
Topp