Att ge råd om olika prylar är litet svårt Beroende på personens vikt, hur aggressivt han eller hon åker, hur mycket uppför respektive nerför det rör sej om blir råden olika.
När man vistas i alperna och drar sej litet utanför dom stora liftbaserade orterna träffar man mycket olika slags skidåkare.
Dels dom som verkligen går på randonnetur för turens skull. Dom kör oftast på extremt lätta och därför smala lagg, man ser mycket av den Italienska Trab som är superlätt ofta med Dynafit bindningar. Lätta pjuck. Dynafit eller Scarpa Laser. Som förresten har betydligt bredare läst än Denali XT. Lasern går att styva upp genom att sätta på XT plös.
Men den utrustningen är ju värdelös om man knallar för utförsåkningens skull.
På den typen av åkare ser man helt andra grejor.
Breda lagg 80 cm och uppåt är inte ovanligt. Det finns faktiskt skidor som inte väger bly fast dom är breda Trab har en med 80 midja under 3500 gram för ett par. BD likaså. Atomic är hyfsat lätt. K2 gamla Launcher är lätt Scott har ett par modeller som är breda och lätta. Och en bred skida kan du köra i en kortare längd utan att förlora bärighet
Rejäla dojor. Som vår norske vän så rätt beskriver är Scarpa Denali XT fast smal, stel, tung o klumpig, är det den bästa utförsdojan av alla. Nu även med termoinnersko som är ett måste för god passform och låg vikt. Lowa Struttura Evo litet bredare litet lättare väl arbetad. Jag har inte sett den i Sverige men den är mycket vanlig i alperna. Sen finns den nya Garmont även den med termoinnersko, normalbred läst den ser ut som en vanlig slalomdoja fast ned gummisula. Finns i Sverige fast till ett hutlöst pris En fördel med den är att det går att köra den ihop med Dynafitbindning. Suveränt om man skulle gå någon riktig långtur och hyr ett par lättskidor.
Sen finns Dynafit dojor i flera modeller med olika styvhet.och vikt. Men inte i Sverige Alla Dynafit är anpassade till deras lättbindning.
Sist Nordica för riktigt breda fötter. Men riktiga galoscher. Jag har själv haft ett par som jag slängt.
Sen till bindning. Den nya Naxon ser bra ut, men säkrare är nod Diamir som är väl utprovad. Och finns i varenda sportbutik i alperna. Viktigt om det skulle gå sönder något. Det finns andra märken men Diamir är den klart ledande.
Sen tvistar de lärde om Freeriden behövs för normalviktiga åkare. Betänk att den nya 3 an är lättare och har den returfjäder som underlättar gången som Freeriden saknar.
Ok väger du 100 och hoppar klippor må vara.
Men för att få ut något vettigt ur det här ställ dej frågan hur skall jag använda prylarna? Därutifrån väljer du utrustning.
Problemet är ju att det samlade utbudet är tunt här i Sverige. Det är nästan värt att ta en resa ner till tex Chamonix där det mesta finns och även möjlighet att provåka. I Briancon och Grenoble finns fler specialbutiker om du är åt det hållet.
På normala turistskidorter är inte det här utbudet så stort eftersom turåkarna oftast söker sej utanför dom tätbefolkade skidorterna.
Kolla in dom olika tillverkarnas hemsidor och se vad som bjuds
Ha det bra