Randoneepjäxor før tjejer - vad finns?

Erika87

Ny medlem
Hej!

Jag går i tankar att inførskaffa ett par turpjæxor. Turar idag med mina dalbello krypton lotus och det funkar væl men ær inte optimalt.

Jag ær inte ute efter någon alternativ racepjæxa med gålæge utan en lætt randoneepjæxa tex dynafit (TLT?), scarpa, Dalbello (har dom någon før tjejer?)
Den måste funka i en vanlig marker F10 bindning.

Någon som har erfarenhet av olika typer och kan tipsa?

Som alltid så handlar det om att prova så mycket man kommer åt, eftersom passformen är det viktigaste när det kommer till pjäxor. Men några tips på vad du kan titta på kan jag klämma fram.

Ska du ha en renodlad gåsko så bör du definitivt titta på Dynafit TLT5Women. Superlätt och ett grymt gåläge! Helt okej styvhet, men orkar väl inte driva de största skidorna. Men då kan du inte ha en Marker F10. Det har iofs kommit en ny variant ( Dynafit One Women) som är kompatibel med bland annat Marker F10. Den bygger på TLT5 men är lite högre och ngt styvare (upplevde jag iaf)

Ser du efter ngt styvare så har du Scarpa Gea och Gea RS. RS är samma pjäxa som Gea, men styvare och bättre spännen. Det ger att de är ca 40gram tyngre än den vanliga. Dessa har mycket större volym ("snällare" passform) och passar fler fötter än vad dynafit gör..."out of the box" dvs.
Ta även en titt på Dalbello Sherpa serien, som kommer i 23,5 som minsta stl.
Sherpa är uppföljare till VIRUS som förra året fick många pris som bästa allroundsko (allmountain-topptur) tack vare komfort, väldigt bra gå-läge och bra styvhet. Sherpa 7/3 väger in på ca 1650g i 27,5 (står fel på Dalbellos hemsida) och är , enligt mig, en riktigt bra sko!

Har storlek 21,5 på mina dalbello så jag tror att mina valmøjligheter inte ær så stora..

Turar som sagt med dom idag och kommer fortsætta med det på kortare turer dærfør ær jag ute efter en lætt med framførallt bra gåfunktion før de længre turerna. Vill sjælvklart inte ha styvhet som en længdåkningspjæxa men jag ær inte så stor så det mesta borde funka.

Tack før tips!

Erika87 sa:
Har storlek 21,5 på mina dalbello så jag tror att mina valmøjligheter inte ær så stora..

Turar som sagt med dom idag och kommer fortsætta med det på kortare turer dærfør ær jag ute efter en lætt med framførallt bra gåfunktion før de længre turerna. Vill sjælvklart inte ha styvhet som en længdåkningspjæxa men jag ær inte så stor så det mesta borde funka.

Tack før tips!
Undersökte detta förra året och det verkar som 23 är minsta som finns på randopjuck för tjejer...

Hasse_Lindborg sa:
Erika87 sa:

Tack før tips!
Undersökte detta förra året och det verkar som 23 är minsta som finns på randopjuck för tjejer...
22,5 på dynafit

Black Diamond går ner till 23, men jänkarna kan ju inte det här med centimeter, så man brukar vara tvungen att ta en storlek större än man brukar. Så var det i fjol i alla fall.

PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:
Erika87 sa:

Tack før tips!
22,5 på dynafit
är tyvärr ganska säker på att det är ett 23-skal med en 22-sko i. ...som kommer töja sig till en 23a!

Tje!

Min fru har Dynafit Zzeros 22,5, och dom är ganska små. Vi provade i Alpingaraget också Scarpas (Diva lady eller nånting) 22,5, och i varje fall Scarpas 22,5 skal var mycket större än Dynafits. Minns inte Scarpas sullängd, men Dynafits är 266. Om det vore mycket kortare, kunde det vara problematiskt att hitta tillräckligt små turbindningar. (vist Dynafits kan man fixa så smalt som man vill, men inte tex. F10, som min fru har)

Tillbaka
Topp