Randonéeträning Sälen

HankT

Ny medlem
Randonéeträning Sälen
Hej,
Jag ska åka upp med familjen till Sälen v.15 och är intresserad av att lära mig och träna på Randonée, tänkte hyra utrustning och undrar om det finns något lämpligt ställe i Sälen att träna på (förutsatt att det finns snö kvar). Vad tycker Skistar om man skulle gå upp i backarna, liftkort är liftkort eller pistkort? Tänkte alltså bara få in tekniken och få lite träning inför framtida riktiga toppturer.
Mvh,
Henrik

Randonéeträning Sälen
Tror inte någon kommer att bekymra sig om du går upp för pisterna ... men är det inte ganska fantasilöst? Det finns mängder med bra sluttningar utanför pisterna att knalla upp för, bara se sig omkring!

En sluttning som är lätt att gå uppför och oftast belönar med bra utförsåkning är sluttningen bortanför "Väggen" i Hundfjället. Starta med fördel vid "Solliften" i Tandådalen. Ta eljuspåret omkring 200 meter (över bäcken och upp för den lilla springbacken) och välj därefter lämplig väg upp på Hundfjället. Början är ganska flack, men det brantar på rejält upp mot kalfjället! :-) Ju längre bort från pisterna desto större chans till ospårad utförskörning. Kan vara grymt bra nu på våren!

/MM

Senast ändrad:
Randonéeträning Sälen
Kaisers Skidbod vid Sälfjällstorget ordnar prova på-turer varje vecka har jag för mig. Vet inte vilka dagar, om det kostar något mm, men misstänker att man kan få lite tekniktips mm då.....
Kanske värt att kolla upp?

Randonéeträning Sälen
Tack för alla tips och bilder, ser bra ut! Snödjupet i Sälen ser fortfarande bra ut. Jag ska ringa Kaiser och kolla upp det, låter intressant. Nu blir jag riktigt peppad, får åka över till Trysil någon dag om snöläget skulle bli sämre. I framtiden hoppas jag på att få vara med och diskutera större och större berg :)

Randonéeträning Sälen

@skanken
Yes, ser ut så! :-)

Som seriös vägvisare tog jag och testade den aktuella sluttningen idag. Riktigt bra vårsnö ... och som vanligt ospårat förutom en skoter som förvirrat sig upp på sluttningen.

/MM

Bilden tagen innan det bär av utför. Tandådalen i bakgrunden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp