Träning för topptur.... i Sälen??

hlflake

Medlem
Tjena!
Har äntligen tagit tag i att fixa till en egen utrustning för toppturande, eller bara turande för den delen :).
V 12 är det dags för Chamonix men redan nästa vecka ska jag med familjen & vänner till Lindvallen, så därav frågan.
Jag tänker sno åt mig ett par förmiddagar till detta, tänkte jag.
Jag har letat, och delvis hittat, att det finns en del som "går" i Sälenfjällen också, men inga direkta ställen som var självklara.
Så till frågan.......
Har ni några tips på ställen, gärna i Lindvallen men kör såklart en bit om det behövs, där jag kan testa mina prylar & kanske t o m ha lite kul? Jag vill skaffa mig lite vana innan Cham så det behöver inte vara högt eller brant..... mest att skinna på/av, kolla vad jag orkar nuförtiden, se att min montering håller :)... och sådär.
Som det ser ut just nu kan det ju t o m finnas en del snö nästa vecka.....
Sjukt tacksam för alla tips.......Ta`t lugnt!
/ Henrik

Hej Henrik
åk till tandådalen och håll dig mot högfjället. sista liften och titta vänster alltså östra tandådalen och vänster om svarta psit nr 3
bra nerför och även uppför, nere i dalen har du längdspår.. jag brukar inte topptura men jag åker upp med liften och sen får du tura/staka ett par 200 meter.. om du turar/stakar för kort kan du hamna i en ravin.. ingen fara men den är tråkig att åka i och svår att komma upp ur.. så minst 200 meter.. du ser nästan var det blir bra.. skogen tunnar ut sig lite. när du kommer ner så kommer du ner till turspåret och då kan du ju som jag staka bort till liften igen.. eller så får du väl tura upp i skogen igen :).. sen finns det roligt mellan hundfjället och tandådalen.. till vänster om väggenliften.. här är det brant och rakt.. det jobbigaste här är om du på nervägen kommer ner till floden och ja den går att passera över men bara på ett ställe. nu ska ju du tura så du behöver nog inte passera över utan du kan ju tura upp igen :)

Det är inga som helst problem att tura i Sälen. Det är långt bättre än vad man skulle kunna tro, i alla fall om man ger sig ut på rätt ställe. Det räcker alldeles gott med 200 höjdmeter per åk.

Det är inga som helst problem att tura i Sälen. Det är långt bättre än vad man skulle kunna tro, i alla fall om man ger sig ut på rätt ställe. Det räcker alldeles gott med 200 höjdmeter per åk.
Precis min tanke.....
Men att åka runt, ensam, och leta upp OK-ställen tar ju lite tid :).... så om du har nåt litet tips på vart det är värt att kolla hade det varit lysande.
Jag har en idé om att det skulle kunna finnas möjligheter längst till vänster, uppifrån sett, i Lindvallen..... bortom Söderåstorget. Vad tror du om det?

Tillbaka
Topp