Var är bäst att bo i Sälen?

Rosen66

Medlem
Tänkte åka till Sälen v 15 (söndag v14 - torsd v15) med 3 tjejer 12 år gamla. Tänker nog ta bussen upp, orkar inte köra själv och tycker Åre var för långt/dyrt med buss/tåg. Var vill man åka under påsken, var vill man bo i Sälen? På Skistar hittar jag Högfjället, Lindvallen, Hundfjället och på Booking.com hittar jag Högfjällshotellet, alla till samma pris ungefär.

Jag skulle rekommendera Hundfjället eller Lindvallen. Bor man i Lindvallen vill man gärna bo så nära backen som möjligt med ski in ski out, d.v.s. i någon av deras stugbyar som ligger nära backen!

Hundfjället har många stugor som är mysiga/billiga men som ligger längre ifrån backen. Är "ski in, ski out" inte lika viktigt skulle jag rekommendera hundfjället. Här har man även möjlighet att ta sig enkelt bort till Tandådalen med knappliften som ansluter de två "bergen".

Högfjället tror jag av egen erfarenhet inte kommer vara så intressant för 12 åringarna då det inte finns speciellt mycket att göra där under en vecka. Men boendet är såklart en annan sak, dock eftersom att eventuellt buss är aktuellt skulle jag inte rekommendera Högfjället/högfjällshotellet av geografiska skäl.

Sälfjällstangen, helt klart! Gångavstånd till liften och riktigt trevligt område med i skrivande stund riktigt mycket snö och det brukar uppskattas av barnen att kunna bygga snögrottor, åka pulka, osv i "trädgården" rakt utanför stugan. Att det sedan är skoter in/out och fin utsikt är en bonus.

Bad och skidbussen finns ju också så kan vara värt att kika om denna går nära stugan och/eller i så fall hur långt gångavstånd det är till bussen.

Sälfjällstangen, helt klart! Gångavstånd till liften och riktigt trevligt område med i skrivande stund riktigt mycket snö och det brukar uppskattas av barnen att kunna bygga snögrottor, åka pulka, osv i "trädgården" rakt utanför stugan. Att det sedan är skoter in/out och fin utsikt är en bonus.
Tack! Men vad menar du med skoter? Någon slags gratistransport eller?
Hittade en stuga som låg Högfjället Storfjället, är det det du menar med Sälfjällstangen?

Skoter in/out = du kan parkera din skoter precis bredvid stugan, köra endast några hundra meter med skotern och sedan är du på fina skoterleder. Från vissa stugor är det rakt ut på skoterlederna utan att köra på vägen först.
Sälfjällstangen är området som ligger bredvid backen Maja och liften Vesslan.
Vägarna heter Tangvägen, Per Danils väg m.m.

Tillbaka
Topp