Randonne djungeln, vilka bindningar?

niklaws

Ny medlem
Tjenare!

Har hittat intresset i att gå toppturer, måste alltså nu skaffa mig ett par nya skor, skidor och bindningar. Åker just nu på ett par Salomon Czar med STH14 bindning.

Tänkte mig ett par full rocker skidor, men det är ändå bindning och skor som känns dom en djungel. Har hört mycket bra om det nya dynafitsystemet, stämmer det? Känns svårt att välja skor+bindningssystem i den djungel som det faktiskt är...? Har hyfsat bred fot och hög vrist om det har någon betydelse.

Pumpa på!

Om du ska gå på "riktiga" toppturer och har råd är dynafit-/tech-bindningar det enda vettiga. Jag kör själv Dynafit och har inte haft några problem alls med dem (men jag droppar inte stort heller). Den stora frågan är väl vad för typ av åkning du kör egentligen.

Och om du ska på långturer skulle jag tipsa att välja en skida som har camber under foten i alla fall, annars har jag en känsla av att hudarna kommer greppa sisådär om det skulle bli lite mindre snö i ett parti!

Jag har 2 dynafit setups, dock har jag bara stighudar till ett par av skidorna än så länge. Väntar på mina nya hudar till mina nya skidor.

Jag kan inte annat än rekomendera Dynafit om du skall gå långt eller plocka mycket höjd. Det är SÅ mycket lättare att gå med tech bindning än utförsbindning med gåläge.

niklaws sa:
Tjenare!

Tänkte mig ett par full rocker skidor, men det är ändå bindning och skor som känns dom en djungel. Har hört mycket bra om det nya dynafitsystemet, stämmer det? Känns svårt att välja skor+bindningssystem i den djungel som det faktiskt är...? Har hyfsat bred fot och hög vrist om det har någon betydelse.

Pumpa på!
Jag tror ju att du kommer att ångra dig om du inte köper en pjäxa som är dynafit-kompatibel. Oavsett om du kör en DUKE eller så i år. Man vet aldrig vad som händer i framtiden.

Pjäxor är ju sjukt individuellt. Gå till en riktigt bra bootfitter och prova vad som passar din fot. Åre Skidsport eller Alpint skulle jag säga när det gäller turpjäxor.

Rent spontant när det gäller binding så skulle jag säga att en Dynafit Radical Z12 överlever det mesta om du inte ska droppa 10-metersklippor. MEN beroende på din vikt, åkstil osv är det säkert möjligt att en "klenare" bindning fungerar minst lika bra.

Som sagt för att kunna ge lite bättre svar behöver man veta vad du är ute efter lite mer, vad du väger, hur du vanligen åker.

Vikt
Åkstil
Antal dagar i pist
Antal dagar på tur
Långa turer / korta turer
Dropar du ? Hur högt ?

Jag kan ju bara svara för mig själv. Jag åker nu på en Dynafit FT12. Den använder jag till turande både långa och korta, även i pist vilket den har funkat fint till. Vanligen står jag på rätt friskt i pist men jag droppar eller hoppar näst intill aldrig något större .
Jag väger in på ca 100kg och kör på antingen en dynafit Manaslu eller en K2 sidestash.
På fötterna har jag Dynafit TLT5 för dom lite längre dagarna (även provat dem i pist med Sidestashen och det funkar även om det är långt ifrån optimalt). För piståkning och liftburen/kortare turer så sitter en Technica Cochise (underbar sko)

Börjar du topptura och gillar det så hamnar du på en Dynafitbindning förr eller senare. Köp en direkt så spar du både pengar och ork som du annars skulle lagt på de sämre alternativen.

Kör själv på FT12 och Dynafit Zzero samt Manaslu och Sidestash vilket fungerar bra för turande.

Vikt 80kg
Åkstil, stil och stil, jag kör puder!
Antal dagar i pist, max 10
Antal dagar på tur, eftersom jag ska köpa prylar nu så står väl denna på noll?
Långa turer / korta turer, mest korta, men antagligen någon längre!
Dropar du ? Givetvis
Hur högt ? Beror väl på droppen men vi säger 5m!

Har väl känt lite att det är lika bra att köpa rejäla grejer från början.. Har tittat på Zzero 4 U MF pjäxa och jag provade den lite billigare i butik som heter Zzero 4 U TF, vad är skillnaden? Jag hittade Zzero 4 U MF på nätet för bra pris. Kostade ju halva priset mot lokala butiken i luleå.

Ang dynafits pjäxor,Jag ska inte säga att jag vet(då jag själv finner dynafits sortiment svårorienterat) men jag tror att skillnaden är att MF (om det är denna du menar) http://media.dynafit.com/presse/Baltoro/thumbs/796_ZZero4_C-MF.jpg
är en styvare sko än TF.

Jag åker numera själv med MF pjäxan och är helnöjd efter 2 skiddagar. Men det beror ju som vanligt på hur pjäxan passar ens fot. Tror hursomhelst att detta är enda skillnaden mellan de båda. ( om du nu köper endera av dem så kan det vara bra info att gåläges reglaget är lite ömtåligt, sprinten som låser gåläge/skid läge fastnade i skenan för mig) Detta kan dock bara ha varit ren brutalitet från min sida eller otur med måndagsexemplar. Iaf så är det lätt att reparera och fick 2 uppstättningar nya skenor med mekanism och den har inte racklat överhuvudtaget sedan dess.

Normalt sett brukar jag inte rekommendera folk att börja tura på tech bindningar, man uppskattar det väldigt mycket mer om man har konkat runt på dukes ett tag innan ;)

Som andra har sagt så tycker jag att det beror helt på hur långa turer du är intresserad av. För relativt korta turer, 0-3h, har jag inget större problem med mina barons. Snackar vi heldagar med längre tid upp än ner så kommer tech bindningar väl till pass.

För att ta ett exempel så spenderar jag själv ungefär dubbelt så mycket tid på att gå uppför än vad jag gör på att faktiskt åka skidor en typisk turdag så jag siktar på låg vikt och bra turfunktion, i.e tech bindningar. Vad du får fråga dig själv är om det är sånt du är intresserad av eller om du "bara" vill ta dig dem där extra hundra höjdmetrarna från liften för att få ett par extra ospårade svängar.

Om du ändå skall köpa en Zzero 4 pjäxa så köp inte U modellen. Jag kör personligen på en Zzero 4 C och har helt slutat använda min andra pjäxor, tycker dom är helt underbara, oavsett om jag går på tur eller åker i pisten. Jag är 183,väger 98kg.
Är galet sugen på Green Machine pjäxan, men kan inte motivera kostnaden.
Jag har inte turat på något annat än Dynafit (åker på en Mustagh-ata 187 med FT12 bindning) men jag har svårt att tänka mig att jag skulle byta till något annat.

Senast ändrad:
U-modellen har "bara" plast förstärkningar på sidorna, medan C har kolfiber, vilket gör att den blir betydligt stabilare. Åkte personligen med höger fot i en U modell och vänster i en C några dagar förra säsongen då min ena pjäxa var på reparation, man märker en väsentlig skillnad.
Pjäxorna skiljer sig inte mer i övrigt och C kommer sitta lika skönt som U.

Hej, väcker liv i tråden.
Står och försöker välja mellan att köpa dynafit radical st eller g3 ion till mina nya Völkl nanuq. Någon vänlig själ som kan slänga en kommentar om dem hur de stårr mot varandra?

Ser ingen anledning att välja ion i det läget. Vikt är uppenbarligen ingen jätteprio, och Dynafitbindningen har (i teorin i alla fall) en mer konsekvent utlösning. Skulle vara pris möjligen.

Ps. Utgår från att du pratar om radical 2.0

Vattendroppe sa:
Ser ingen anledning att välja ion i det läget. Vikt är uppenbarligen ingen jätteprio, och Dynafitbindningen har (i teorin i alla fall) en mer konsekvent utlösning. Skulle vara pris möjligen.

Ps. Utgår från att du pratar om radical 2.0
Tack så mycket!, det har lutat åt det valet och nu blev det väl definitivt. Priset är detsamma så jag kör på dem. Tack

Tillbaka
Topp