Randonnépjäxor

veve

Ny medlem
Randonnépjäxor
Hej,

Jag behöver köpa nya pjäxor för att åka randonné. Jag har alltid åkt randonné med mina alpina pjäxor (och det gick bra) och vet inte om jag ska köpa riktiga randonnépjäxor eller vanliga alpinapjäxor, jag undrar om randonnépjäxor bli för mjuka.

Några tips?

Har någon testat Garmont Adrenaline och Scarpa Tornado? Vad är skillnaden mellan dem?

Tack för hjälpen!
RV

Randonnépjäxor
Utvecklingen på randonne skor har verkligen gått framåt dom senaste åren.
Scarpa var nog först med sin blåa Denali att likna en riktig sko.
Sen har flera märken tagit efter.
Idag är utbudet större med olika märken med olika läster.
Scarpa har flera modeller som är väl användbara, Tornadon är en. Scarpa har alltid varit åt det smala hållet.
Garmont Adrenalin har något bredare läst.
Lowa har även dom en ganska hård variant.
Dynafit har flera modeller varav den hårdaste sägs matcha Tornadon och Adrenalinen.
Vid köp av Scarpa finns deras flesta modeller som val med Termofitinnersko eller en sk vanlig innersko.
En vanliga innerskon gör skon något styvare än thermon, men thermon är betydligt lättare. och varmare.
Vid köp av en modell med thermoinnersko skall den sitta mycket tajt vid inprovning. Men den får inte vara för kort. Vid uppförsgång med löst knäppt sko blir det blånagel på nolltid om dojan är för kort. Det går att pressa ut minst en halv cm på längden om stortån tar i.
Kör gärna in skon ett par dagar innan du bestämmer om du behöver värma dom. Vid värmning använd tunnaste möjliga strumpa annars blir dom snabbt för stora.
Jag har själv Adrenalin och är mycket nöjd. Styvheten räcker gott.

Har man en gång börjat använda skor med gummisula vill man inte gå tillbaka till dom läskigt hala plastskorna.

Randonnépjäxor
Æven jag kør med Adrenalin. Fantastiskt bra ær dom! Varma, bekvæma, men ændå vældigt stabila. Måste æven instæmma med Gubbfan om gummisula. Den och Adrenalinens smidighet gør att det næstan ær lika bekvæmt som nær man har snowboardskor på sig nær man går med dom. Men bara næstan.

Tillbaka
Topp