Rapport gränsen?

pettr

Ny medlem
Rapport gränsen?
Sticker till gränsen imorn och undrar hur vädret ser ut, mkt snö, bra före osv? Någon som kan svara på mina frågor?

Rapport gränsen?
Var lite snålt med snön för drygt 2 veckor sen, men det kom en decimeter då. Tror inte det snöat sen dess.

Rapport gränsen?
Ja vad ska man säga, var upp i helgen och åkte lite..
Man får leta duktigt bra om man ska hitta någon som helst lössnö, tyvärr.. Det är som att åka på ett betonggolv på stora delar av berget.. Riktigt hårt och otrevligt alltså..

Snö finns det inte speciellt gott om för att vara gränsen, runt 140cm sägs det vara.. Vilket egentligen är på tok för lite för riksgränsen som behöver runt 180-200 för att komma till sin rätt..

Ha en bra resa

Rapport gränsen?
Får hålla med tidigare talare om att det är hårt i gränsen för tillfället.

Har du möjlighet till bil så skulle jag föreslå dagstur till Nuolja, Abisko.

Kom en fantastisk dump där förra söndagen (6 april) Rester av den går fortfarande att finna. Om man åker Grytan eller extremen så kan man få ganska schyssta åk även om lössnön är ganska kompakt. Harbranten och Bingo bjuder åxå på fina åk just nu.

Rapport gränsen?
ShredTed sa:
AeT sa:
Ja rapporten ser ju sannerligen bra ut, 67 cm snö ska tydligen komma nu i veckan:
http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Riksgränsen/langtidsvarsel.html
enligt prognosen blir det max 8,5 cm snö som den är nu. du lär ju ha räknat mm så att säga :(
Nja... 85 mm nederbörd är ju detsamma som 85 cm snö. Vore det regn är du ju rätt ute, men det hoppas jag verkligen inte att du är.. ska opp på söndag... :)

Rapport gränsen?
vaa :O det vore ju helt brutalt underbart, då lär man ju dra upp snarast!
någon som kan bekräfta att 1mm nederbörd = 1cm snö?

Rapport gränsen?
Någon som har koll på dagsaktuella snöläget i Gränsen?

+ 7-12 grader närmaste dagarna enligt väderprognoserna!

Någon idé att åka dit just nu (1-3 maj) eller är det bortkastad tid och bortkastade pengar?

Rapport gränsen?
Ska vara bra i gränsen enligt rapporter från igår. Snöläget är inget du behöver oroa dig för, kom nysnö i veckan. Dessutom ligger det kvar ganska länge även vid tögrader.

Åker upp om 2h, kan ge dig en rapport imorgon.

Rapport gränsen?
Åker upp till Gränsen imorgon.

Nån som har koll på om det är värt å besöka de övriga anläggningarna i området den här årstiden? Abisko/Björkliden/Narvik, framförallt Narvik är jag nyfiken på, eller är det för sent att åka dit så här sent på säsongen? Har hört att snön brukar smälta betydligt snabbare där ute vid kusten trots att det bara är 4mil emellan eller nått liknande. Erfarenheter? Dagsrapporter?

/JN

Rapport gränsen?
Heinz_p sa:
Ska vara bra i gränsen enligt rapporter från igår. Snöläget är inget du behöver oroa dig för, kom nysnö i veckan. Dessutom ligger det kvar ganska länge även vid tögrader.

Åker upp om 2h, kan ge dig en rapport imorgon.
Kanon med "liverapport" under morgondagen!

Jag är inte så orolig för snömängden; förstår att det mesta ligger kvar trots plusgraderna!

Det jag är mer fundersam över är snökvalitén; tycket inte det är något kul att åka om det mesta är som sorbet och slask och över +10 grader låter klart mycket!

Rapport gränsen?
NtR sa:
Narvik har stängt, ingen snö kvar.
Enligt denna länk så verkar det ju var öppet i Narvik åtminstonde:

http://www.narvikfjellet.no/info_eng.asp

Verkar som att dom uppdaterar sidan tycker jag, eller tar jag fel. Finns det någon som har en dagsaktuell rapport därifrån så får ni gärna skriva av er här. Kan ju vara ok med snö uppe på fjället även om det ligger nära kusten, men jag vet för lite om de lokala förhållandena där.

Nån som har några erfarenheter av Narvik vid den här årstiden. Är på väg upp till Gränsen nu och kommer ha hyrbil, så det vore kul att åka runt lite om man visste att det finns OK förhållanden även på övriga anläggningar i området.

/JN

Rapport gränsen?
Narvik har stängt för säsongen. Trist.

Rapport från gränsen idag:
Pisterna är riktigt bra på förmiddagen, mycket slaskåkning och riktigt mjukt o fint. Off-pisten är lite mer lurig. Med breda skidor flyter det på relativt fint. Med smalare (-90) så kommer skidan börja med att stanna upp => att du får framåtvikt => att skidan dyker och du slår en framåtvolt. Detta hände många av åkkompisarna idag.
Nordals är dock fin, speciellt nordalsbranten.

Drops är mindre livsfarligt. Landningarna börjar bli farligt mjuka och flacka på sina ställen, speciellt Sheriffen och droppet strax nedanför sommarstigen. Hände mig idag att jag landade med lite för mycket framåtvikt, hörde klick-klick, båda skidorna löste och jag faceflantade ganska hårt. Klumpen är dock fortfarande fin.

Gränsen är dock solklart asbra nu. Strålande sol och slaskåkning är the shit. Åk upp om du har möjlighet!

Rapport gränsen?
Stänger Narvik så jäkla tidigt?
Var där på våren en gång och är ju riktigt fint då, konstigt att dom inte klarar längre med tanke på att gränsen klarar en bra bit till. Men det kanske smälter snabbare, ligger väl alldeles bredvid en havsvik och kommer ihåg att det var nästan grönt nere i byn...

Rapport gränsen?
www.smhi.se - prognoser och observationer - riksgränsen

Trodde inte gränsen fanns med men där hittar man ju annars rätt säker information.
Som Ola säger ser det ut att vara stor sol och noll grader, kanske lite minus fram mot eftermiddagen.

Lite mer moln imorgon, men solen borde kika fram ändå.
Fredag = först sol, sen flatljus.

Rapport gränsen?
felix sa:
Stänger Narvik så jäkla tidigt?
Var där på våren en gång och är ju riktigt fint då, konstigt att dom inte klarar längre med tanke på att gränsen klarar en bra bit till. Men det kanske smälter snabbare, ligger väl alldeles bredvid en havsvik och kommer ihåg att det var nästan grönt nere i byn...
Jadu Felix precis som du är inne på så är det en effekt av kustklimat + golfström. Fö kan jag tipsa om norska motsvarigheten till SMHI http://www.yr.no/place/Sweden/Norrbottens_län/Riksgränsen/

Rapport gränsen?
Men den stämmer alltid sådär bra (1 meter snö visade sig vara 15 cm ett år t.ex...), alltid bättre höra från någon som är där och kan beskriva snöläget :P

Tillbaka
Topp