Rätt Dynastar Legend modell för mig?

Jaay-Bone

Medlem
Tjena...

Sitter och funderar lite här... Ska köpa nya skidor i dagarna, och är helt inne på Dynastar Legend serien! Jag är drygt 190 cm lång, och väger ca 98 kg, starka ben.

Det jag funderar på är huruvida jag ska välja uppföljaren på 8800, dvs "mythic rider", eller om jag ska ta den 8mm smalare 8000-serien. Jag älskar offpist, men åker bara ca 3v per år och det är ju inte alltid man har turen att få bra op-förhållande!

SKa tilläggas att jag hade 8000 förra året, 2v i Anton men där fanns ju knappt nån snö då... Hann med 2 dagar offpist och där kändes den mycket fin, men den bredare modellen hade ju varit ännu bättre såklart... Det jag undrar är om någon vet ungefär hur mycket de olika modellerna skiljer sig åt i pisten? 8000 är ju lite av en kompromiss, hur mycket sämre blir Mythic Rider i pisten?

Åkstil - Aggressivt och hårt, relativt avancerad.

Mvh jocke

Senast ändrad:
Jag har testat 8800 och blev positivt överraskad. Kommer inte ihåg så mycket hur skidan uppträdde utan bara att jag såg ner på skidan efter att ha åkt den i pisten och sa: "de va som fan"

Tänker vara jobbig nu.

Men vill du ha en så plankig skida?

Jag är själv stor och tung 191/110 och har kört på hård plank hela livet. Jag är dessutom skolad i 80talets österrikiska skidskola så jag har alltid använt mina kilon och alltid gillat skidor som har mycke go kick tillbaka.

Men ärligt. Jag orkar inte längre. Då menar jag inte fysiskt utan mer mentalt. Jag vill hellre ha mer surf, mer flyt, mer känsla i åkningen och mindre stampande.

Så jag har börjat lägga om min åkning och åker nu på mjukare skidor än innan och tycker det är jäkla nice. Mycke mer flyt i åkningen och mycke mindre slit och nya skidor kan vara rätt mjuka och fortfarande ha bra kantgrepp. Hade jag vart i köp tagen för några år sen så hade jag dregglat mot Legend serien men nu känner jag bara... orkar inte... attarherar mig inte för fem öre...

Tex

Jag tror personligen att Pro Ridern är ett mycket bättre allroundval. Tack vare den mycket bättre uppbyggnaden (sandwich och gjordes iaf förut på racefabriken att jämföra med de andras massproduktionscap) så bör de faktiskt gå bättre i pisten och off pist går dom självklart mycket bättre.

Pro-ridern ligger väl på strax under 100mm va, 97 har jag för mig, och det känns som att det ska vara mycket och bred skida att köra i pisten med, även om den nu är från racingavdelningen?

Och att skidan är hård är inget jag tycker är ansträngande, varken fysiskt eller psykiskt ;)

TexMurphy, vad kör du själv?

Jag provåkte Pro Rider i helgen och blev väldigt positivt överraskad. Det är en superskida. Jag tycker verkligen du ska prova den innan du köper nån annan. Jag tyckte den var lättåkt men ändå stabil. Den gjorde sig bra i kortare svängar och går som tåg i längre. Jag körde på både is och uppkörd lösare snö och den klarar allt.

Jag väger närmare 100 kg och är 190 lång. Åker med mycket god teknik.

Skidtestardagar i Sälen nu till helgen. Det kommer säkert gå att prova den där. Då får du ju veta hur den går i pist =)

Jag håller med om att Pro Rider är ett klart bättre val för dig. Med tanke på din storlek kommer 8800/Mythic att bli lite mesig som jag ser det. 97mm är inget att hänga upp sig på. I alppister med gott om utrymme går prorider riktigt bra oavsett vad man jämför med.

Pro Rider.

186 är nog en bra kompromiss mellan smidighet och stabilitet. Men om du verkligen tror du är man nog så 194orna.

Jag skulle köpa 186orna och gå upp i storlek om man känner behov, hellre än att köpa ett par lite för stora plankor som tar 3 veckor att köra in sig på. Och så var säsongen slut när man väl börjar bemästra dem...

Angående greppet i pist på denna skida så är det tamejfan alltid folk med dessa skidor man ser carva upp blåisen i fallinjen när alla andra sk. freeriders hasar sig fram i pisten som bambi med total och yttersta dödsångest.

Ett annat alternativ vore Movement Goliath i den nya 184 längden. Har sj inte provat dom men provade 191orna under ett par åk förra året i whistler och kan säga att dom skidorna railade det mesta! Riktigt fina skidor i uppkört oxå!

PNyberg sa:
Ett annat alternativ vore Movement Goliath i den nya 184 längden. Har sj inte provat dom men provade 191orna under ett par åk förra året i whistler och kan säga att dom skidorna railade det mesta! Riktigt fina skidor i uppkört oxå!
Jag körde bàde goliathen 184 och Pro ridern för nàn vecka sen. Bàda är stabila som lok och riktigt trevliga om man nu gillar lite racingstuk i sina friàkningslagg. Bàda dessa skidor funkar i pist, uppkört och puder. Det är ju inga kärringskidor direkt.......

82kg, 176cm och aggressiv àkstil.

Hej !

Har kört 8000 själv 1 vecka i Val Thorens och den funkar ju i offpist bara man har fart ! och i pisten e den ju otroligt bra oxå !

Skulle nog säga att du tar uppföljaren Mytich Ride (8800) för du kör väl oftast ändå mera pist om jag förstod dig rätt... ta i längden 188...

Blir Nice !

Pro ridern helt klar. Kört den både mjukt och hårt och den är riktigt stabil.

Sen det där att välja skida efter hur många veckor man åker per säsong tycker jag personligen är helt fel. Kör själv inte säsong iår utan bara ett antal veckor men vill ju därför inte köpa en skida som inte är lika offpist-orienterad. Jag skulle skjuta korsbanden av mig själv om jag köpt en "för smal" skida och får djupt puder de dagar jag åker.

Sammanfattning: "Hellre en för bred skida i pisten än för smal i pudret", alltså Pro Rider

Johan-S sa:
Hej !

Har kört 8000 själv 1 vecka i Val Thorens och den funkar ju i offpist bara man har fart ! och i pisten e den ju otroligt bra oxå !

Skulle nog säga att du tar uppföljaren Mytich Ride (8800) för du kör väl oftast ändå mera pist om jag förstod dig rätt... ta i längden 188...

Blir Nice !
Sen att han väger 98 pannor och har starka ben som skulle bända Mythic skidan i brygga varje sväng spelar kanske ingen roll då?
Det är därför alla avråder honom från att köpa den och ist få honom att tänka över Pro Ridern i stället.

Helt rett å droppe 8000 iallefall - alt for myk ski om en kjører aggressivt og mest pist.
Ta den billigste bindingen du får som går opp til minst DIN 14
Merke spiller ikke så stor rolle i det segmentet - større kvalitetsforskjeller på bindingene som går opp til DIN 10 - - Noe opp mot DIN 12 _kan_ fungere - men siden du skriver at du veier nesten 100 kg + kjører aggressiv ville jeg ha satset på minst DIN 14.

Jaay-Bone sa:
Okej... Pro Rider i 186 är det optimala då? Jag hade en skidbudget på drygt 6000 kronor. Vilken bindning är då rätt för mig? Jag vill ha en bra och tålig bindning, men det behöver inte vara någon värsting, typ Duken o sånt....

Hittade på Conrad - http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=40&art1=70000526

Någon lämplig i paketet?

Grymt tacksam för alla svar jag fått!!!
Såg att fjolårets Pro Rider kostade samma som årets på conrad, tom mer med bindning!? Oerhört konstigt!

Gällande bindning så skulle jag nog satsat på Ross Axial 200 eller Marker Comp 18, båda går till 18 i DIN och kommer funka underbart till dig. Marker 14 och Ross 140 skulle jag nog säga är aningens klena men kan kanske fungera.

Av din beskrivning skulle jag nog även jag pusha lite för proridern. Men med tanke på att du gillade 8000, provåk den dock först! Det är STOR skillnad på den och 8000. Proridern är väldigt mycket mer krävande men du får å andra sidan mycket mer tillbaka av den. I pisten är den ingen storslalomskida men absolut en av de freerideskidor som går bäst.

Kan bara hålla med folket här. Prorider går som ett tåg. ÄVEN i pist. Spelar ingen roll om det är uppkört som satan, den bara köttar igenom allt. 8800 är ännubättre i pist med samma egenskaper, ju fortare du kör , ju rolagre blir skidan.

Då SC inte hade inne min längd har jag väntat lite med inköpet av ProRidern.... Men efter rekommendation av en polare som var på skidtestarhelgen i Lindvallen tipsade han om Mantran... Jag har inte riktigt tänkt på den som ett alternativ innan, men han brann verkligen för den! Han gillar mer livligare skidor, och jag har alltid åkt på styvare...

Därför vet jag nu inte vad som är rätt, ångest ångest... Pro Rider i 186 eller Mantra i 191? Vilken är vassast? Som sagt, drygt 190cm lång och runt 100 pannor!

Tacksam för all hjälp!

Tillbaka
Topp