Skillnaden på Legend 8000 och Mythic

Tjee!

Funderar på skidinköp för nästa säsong och velar lite mellan Dynastar 8000 och Mythic Rider. Efter att ha testat en kompis 8000 av årsmodell 06/07 en vecka i vintras blev jag lite sugen på att skaffa ett eget par. Dock funderar jag även lite på Mythic, är det stor skillnad på dem två? Och är det några skillnader på de nyare årsmodellerna?

Fattar inte så mycket av de tekniska beskrivningarna som brukar stå, tycker bara det är kul att åka ;P
Åker i svenska fjäll, blir ofta pist men jag vill kunna åka schysst offpist också. Väger 73 kg, 176 cm

Tacksam för lite tips och hjälp! Heej

Senast ändrad:
Mythicen är lite bredare, och lite lite mjukare har jag för mig. Fortfarande lika fartstabil, men lite mer följsam upplevde jag den som. i alla fall var de så på årsmodellen innan. Ryktigt grym skida förövrigt. Mythic i 178cm rekomenderar jag starkt!

det beror på underlag, en mjukare skida är lite mer följsam, medan den hårdare köttar igenom slagigt underlag mkt bättre.

Grejen är att den fortfarande är styv nog för att tillexempel kötta igenom en rejält uppkörd pist. Tyckte egentligen att båda skidorna gick att åka precis lika fort på, men Mythic passade mina 70 kilo lite bättre i flexet, samt att dom går bättre i puder då. Vill du annars steppa upp lite är ju Legend Pro sjukt fina. OBS inget för farträdda dock.

Så i grund och botten är 8000 och Mythic ganska lika? Det är inte tal om någon jätteförändring om man skulle välja Mythic istället för 8000?

8mm tycker jag är ganska stor skillnad, iaf. på allroundskidor... Jag tror Mythic är den du skall gå på, du kommer inte mista mycket pistprestanda, men den ökade bredden kommer ge förhållandevis mycket bättre mjuk- och lössnöprestanda...

Okej, låter ju bra. Längd då? Åkte på 178 i vintras och är 176 cm lång nu, hade tänkt ha skidorna ett tag. Blir 184 för långt då, krävs det mer av åkaren om skidan är längre? Så många cm handlar det ju inte om känns det som ;P

Senast ändrad:
Jag åkte 178cm och är 174 och tyckte de passade perfekt. Hade inte velat ha längre.
Det är ju trots allt inga extreme-hardcore-NM-kötta betongblock-lägga 1:or-huck huck -skidor som nödvändigtvis behöver var över 2 meter långa. :)

Haha, kan ju passa mig bra då, har trots allt en liten bit kvar till "extreme-hardcore-NM-kötta betongblock-lägga 1:or-huck huck"- nivån :)

Tack och bock för tipsen, lite lättare bör det ju bli i skiddjungeln nu ;P

Tillbaka
Topp