Rätt eller fel av skidindustrin?

radict

Medlem
Jag har funderat på en sak ett tag.
För det första så har jag jobbat länge i olika sportbutiker på skidsidan, både med försäljning och inköp så jag vet precis hur det funkar. Men nu när man arbetar med annat och fått lite distans till det (inte kan handla för inköpspris längre, fan) så har jag börjat fundera.

Under hösten börjar man kolla på nya grejer, taggar igång med skidfilmer och annat för att sedan åka på skidtest i Åre för att bestämma sig vad man vill köpa. I november köper man sina nya grejer för att i december/januari någongång lufta dem för första gången.

Jag har nu gått igenom hela min köpprocess och vart ute och kört på de nya skidorna som kostade xx antal tusen. Jag är helnöjd. MEN då jävlar, när jag precis satt mig i soffan med en öl två veckor efter att jag kört mina nya skidor för första gången så ser jag att jag redan nu kan köpa nästa års (17/18) skidor från olika märken. Inte alla givetsvis men en hel del "näst års" går redan att köpa.

När man jobbar i butik med inköp så är detta självklart jättekul att kunna sälja "nästa års" skidor så tidigt som möjligt. Men som konsument tycker iallafall jag att detta känns lite märkligt. Andrahands värdet på skidorna blir ju sämre, min tillfredställelse med nya prylar blir kortare, man vill ju köra det senaste (halvironi) men framförallt så blir det svårt att motivera sig att köpa skidor i december när man kan köp nästa års skidor i februari. Jag kanske har fel men kom gärna med åsikter. Borde man släppa 17/18 skidor under hösten 17 som det är tänkt eller spelar det ingen roll? Vad tycker ni? Detta gäller givetsvis även snowboard, blades eller vad man nu gillar att köra på.

Senast ändrad:
Köpte ett par Opinion LDE när de släpptes för några år sedan och kommer därför inte behöva köpa nya skidor inom en överskådlig framtid!
;-)
Eller.....???

Jag tycker det är mer tillfredställande att på våren, eller när som helst, kunna köpa fjolårets modeller till kraftigt reducerade priser. Få hem grejerna, kanske montera bindningar, valla och vänta ett halvår på att få provåka fyndet. Sen när det efter ett halvår när man slutligen får prova fyndet även visar sig vara riktigt trevliga bekantskaper så blir det än bättre. Så skidtilverkarna får gärna komma med nya årsmodeller och nån liten uppgradering på grafiken eller annan mojäng så ofta dom vill. Ökar ju bara utbudet av fjolåringar

/GC

Senast ändrad:
Klämde på ett par Völkl RTM 86 17/18 i helgen och förstår vad du menar. Trist om man köper ett par 16/17 till fullpris och några veckor efter så är 17/18 ute ...

Men är det verkligen så att tillverkarna generellt släpper 17/18 nu? Är det inte så att anledningen är att 16/17 tagit slut och det som tillverkas nu är 17/18. Verkar ju korkat att mata ut 17/18 om handlarna har kvar av 16/17, förutom för
@GoranC , jag och andra som gillar att handla billigt! ;-)

/MM

Det produceras en hel del sales samples tidigt på säsongen, och då är det nog många producenter som trycker ut en första batch på samma gång. Så det kan vara en förklaring på varför skidorna börjar dyka upp så tidigt.
Men för business så är det ju egentligen inte så lyckat om de kommer ut för mycket skidor tidigt, det tar ju som sagt värdet från årets skidor. Å andra sidan så vill man ju gärna ha ut några par till trendsetters på olika ställen. Så det är väl en balans där för att få maximalt med hype och samtidigt hålla värdet på prylarna.

Hawk100 sa:
Vattendroppe sa:
Hawk100 sa:
Köpte ett par Opinion LDE när de släpptes för några år sedan och kommer därför inte behöva köpa nya skidor inom en överskådlig framtid!
;-)
Eller.....???
Mina går fortfarande som tåget i alla fall! ;)
Mina var grymma i Alperna i helgen!!!! :-)
Kan bara instämma. Dock har det vart svårt att motstå spontana reainköp. Arbetsdagen blir så mkt roligare när det står ett avlångt paket i repan och väntar. Dock ligger de kvar under sängen medans mina opinion får åka puder. Högst upp på önskelistan ligger nu ett par 108 charger.

Tillbaka
Topp