Rätt längd för mig?

Henrik123

Ny medlem
Rätt längd för mig?
Hej

Jag behöver er god kunskap och era funderingar.

Info:
Jag är +35år 188cm lång 98-100kg och anser mig själv ha goda skidkunskaper och carvingteknik. Jag har nu några år åkt på ett par 178cm långa Stöckli Laser SC men vill nu byta mot ett par skidor som inte är riktigt så "krävande" men framför allt mer sväng.

Jag har tittat runt och fastnat för ett par Dynastar Contact 9. Men har ni några goda råd till mig om vilken längd som skulle kunna passa? De finns i 158, 165, 172 samt 178 cm längd.
Tycker ni att den skidan kanske skulle passa och isf vilken längd? Eller har ni några andra skidor ni skulle rekommendera med liknande karaktäristik och sväng?

Tacksam för svar

Rätt längd för mig?
Har inte världens koll på pistskidor men jag tycker ändå att det låter som att det är en skicross/friåkningsskida av den smalare varianten med mycket sväng du är ute efter? Kanske till och med en slalomskida av butiksräsermodell?

Ang. längden så finns det nog bara ett val med tanke på din vikt och längd samt skidkunskap och det är längsta möjliga. Längre skidor av samma modell är oftast lite styvare.

Rätt längd för mig?
Om denna fråga fortfarande är aktuell vet jag inte, men jag tänker ändå svara =)

JAG skulle köpa Völkl P60 (racetiger) om jag skulle ha en sån skida som du letar. Gärna en lite kortare (170 kanske?), för en aggressivare och skönare skärsväng.

//Axel

Tillbaka
Topp