rätt längd på scratch sprayer fs?

filleice

Ny medlem
hallå, undrar fall 174cm är "rätt" längd för mig på ett par scratch sprayer fs. är ca 185 lång och väger runt 70.

180 tror jag, men har ett par head i den längden och skulle gärna villja ha något kortare. blir de några större nackdelar med 6 cm kortare skida?

Nackdelarna med att ha en kortare skida är att de blir ostabilare överlag, dvs att de börjar fladdra vid lägre farter och beter sig allmänt oroligt.

Väger lika mycket som du(kanske väger jag några kilon till), är dock 15 cm kortare och åker på ett par äldre scratch FS (är inte så noga med jibb) i längden 176 och skulle aldrig drömma om en kortare skida, snarare skulle jag nog vilja ha den längre. Detta är nog dock mest en fråga om tycke eftersom scratchen inte kräver så mycket av sin åkare, däremot tror jag att den är trevligare rent åkmässigt i den längre versionen.

jag har tänkt ha kvar mina head madtrix(några säsonger gammla) och i stort sett bara åka park med scratchen .. då borde 174 funka bra eller ?

Det borde fungera. Som sagt är längdval väldigt personligt och tycker du att 180 är för långt så kommer du troligen bli väldigt nöjd med 174.

Köp en skida i samma längd som dej själv ;) då blir det stabilt och oroa dej inte för att det blir klupigt.

Snödjup

Tillbaka
Topp