Rätt nybörjarskidor

Urban-P

Medlem
Rätt nybörjarskidor
Hej!

Behöver lite skidtips för min fantastiska men väldigt ovana och rätt farträdda sambo. Förutsättningarna är en 172cm/65kg 35-årig småbarnsmamma som har åkt tre skidveckor totalt, varav den första var i 25-årsåldern. Hon har egen utrustning idag (för stora pjäxor och 160cm allmountainskidor typ 15m radie) som inte funkar för henne och som är en del av problemet. Nya pjäxor är det primära och det är på gång, men jag överväger att hitta ett par nya skidor till henne också för att försöka vända skidåkningen till något roligt. Idag är det mer påtvingat för att hon vill att barnen ska ha skidåkningen från början, till skillnad från henne själv...

Jag tänker ganska mjuka och korta skidor med kort radie är vägen att gå för att få henne från långsam(!) plogning/sladdning till att börja testa åka på lite skär. T.ex. Head Easy Joy i 156cm.

Jättetacksam för input och tips, både generellt hur jag bör tänka och även på specifika modeller! Det primär här är att hitta något lättåkt som kan hjälpa till att göra åkningen rolig. Jag har inga illusioner att det någonsin kommer gå speciellt fort!

Rätt nybörjarskidor
Hyrde förra vintern ut en hel del av Head joy-seriens dammodeller till personer med liknande åkstil och tror ingen var något annat än nöjd när dom kom tillbaka med skidorna.

Rätt nybörjarskidor
Jag skulle rekommendera Head - Supershape Magnum modellen.

Skidan är för en medelavancerad åkare.
Fördelen är att den är relativt mjuk, dock så vill man inte ha en för mjuk skida utan en lite "styvare" och tyngre skida för att den inte skall uppfattas som fladdrig när man kommer upp i lite högre farter.
Skidan har liten radie och passar ypperligt för en som vill lära sig åka carving då den är väldigt förlåtande.
Finns i längderna 149, 156, 163, 170 och 177cm så bara välja och vraka.
Skulle nog rekommendera 163 cm.

Senast ändrad:
Rätt nybörjarskidor
Tack för bra svar! Jag (medelgod+ åkare) kör själv i.Rally och har även testkört i.Magnum. Fantastiska pistskidor båda två, men allt för hårda för att funka för frugan, de kräver mer fart än de kommer få under hennes fötter. Det är på rätt spår men hon måste ha något lite snällare, och det var lite min egen erfarenhet av ovan skidor som fick mig att fundera på Head Easy (eller Absolute) Joy, i förhoppningen att de skulle vara liknande men inte kräva lika mycket fart/tryck för att komma till sin rätt...?

Svårt det här, sportbutikerna är jättebra på att föreslå avancerade skidor för erfarna skidåkare (som egentligen redan vet vad de vill ha) men när man pratar nybörjarskidor känns det som att man rycker på axlarna, pekar på några dammiga lagg i hörnet och säger "de där funkar säkert för dig om du är nybörjare, eller så kan du ju hyra".

Rätt nybörjarskidor
Att börja åka som vuxen är ... utmanande och utvecklande. All heder åt henne att hon försöker!

För stora pjäxor ställer ju garanterat till det. Men är du verkligen säker på att skidorna sedan är största problemet? Börja med att byta pjäxorna, se vad det ger och lägg istället pengarna på grupp- eller privatlektioner. Och få med henne på att ni måste åka oftare, gärna flera gånger per år. Blir det för långt mellan gångerna så trillar hon, och barnen kan du säga, tillbaks till ruta ett hela tiden. Även om någon av gångerna bara blir en dag eller helg på någon sydligare anläggning så fräschar det upp muskelminnet.

Head Easy Joy lär annars vara en bra nybörjarskida. Av de nybörjarskidor jag själv hyrde så var till sist brosan Head Natural Instinct den jag tyckte var roligast och mest utvecklande. Men viktigaste steget var utan tvekan att få ett par pjäxor som verkligen fungerade.

Rätt nybörjarskidor
Tack PD! Pjäxorna är verkligen det primära som sagt, och nu har vi snart vart runt i varje sportaffär i stor-Stockholm och hon har provat säkert 50+ par pjäxor, nytt och begagnat, och kommer hela tiden tillbaks till samma pjäxa från Atomic som absolut bäst, så nu blir det den med formgjutna sulor.

Skidorna är helt säkert som du säger inte lika viktiga, även om jag tror (eller kanske jag VILL tro...?) att lättkörda med kortare radie ska kunna få henne att gå över helt från plogen. Jag satsar här även lite på den psykologiska effekten att kunna få till något av en nystart. Skam den som ger sig!

Senaste skidturerna för henne har väl vart vad en heldag på IKEA är för mig = något man överlever... :-)

Rätt nybörjarskidor
Tycker ni kan testa Head Easy Joy, det är inget fel på den skidan heller..

För en nybörjare så är val av pjäxor inget man behöver grotta ned sig i, se till att hitta en skön pjäxan bara. Åker man skidor sällan så skall det vara en rolig och skön upplevelse och inte en pina.
Se dock till att pjäxan sitter åt och att varken foten eller benet åker runt för mycket i pjäxan.
Detta hämmar skidåkningen eftersom att de rörelserna man gör i pjäxan knappt påverkar skidorna om pjäxan sitter för löst. Spänner man å andra sidan åt pjäxan lite så får man en helt annan kontakt med skidan.

Ett vanligt fenomen är att man ofta går runt med pjäxan inomhus och den känns mjuk och skön eftersom det är 20 grader varm i butiken, men när man testar den utomhus så är den styv som bara den och man får knappt i foten då skalet kylts ned rejält! :)

Lycka till!

Rätt nybörjarskidor
Min fru köpte sig en toppendeal på XXL-sport faktiskt.

Pjäxor, skidor och bindningar för 1990kr.
https://www.xxl.se/rossignol-alpine-pck-zenith-cruise-17-18/p/bp/1144904_b
Lite dyrare nu, men ändå billigt för en nybörjarutrustning.

Nu åker min fru tämligen bra, men känner att de är väldigt lättåkta, och framförallt prisvärda när man skall lära barn att åka i backen. Kanske något att börja med.

Tror man får se det som ett par skidor man har ett tag, som är förlåtande, och när man börjar bli trygg, så kan man gå upp ett steg.

Rätt nybörjarskidor
Hej @Urban54 !
Ser att detta är en jättegammal tråd, men chansar! Hittade till den när jag googlade skidor och ser att jag är i exakt samma läge som din fru va för 5 år sedan och är då nyfiken på hur det har gått?!

Vad blev det för skidor? Löste skidorna problemet att komma från plogen?

Tillbaka
Topp