Rätt skidor för mig?

Macaronis

Ny medlem
Rätt skidor för mig?
Har åkt skidor varje år sen jag var en liten knatte. Har nu vuxit till mig till student och det är dags för studentresa till Åre och jag behöver införskaffa mig ett par nya skidor.

Jag är över medel och åker mer eller mindre bara pist. Men jag är sugen på att köra mer off-pist och är även nyfiken på att pröva mindre luftfärder med skidorna. Jag är alltså ute efter någon typ av allround skida där man främst kan hävda sig i pisten men även i pudret och någorlunda i luften.
Gärna lite twintip på skidorna så man kan testa att åka switch.

Har sett att man kan köpa förra årets modeller i princip till halva priset lite varstans vilket kanske inte är dumt. Men vill höra med er som är orienterade inom ämnet innan jag klipper till.
Satt ett pristak på 4000kr till ett inköp.

Vad ska jag köpa? Tips på modeller som kan passa mig? Köpa 03-04 till halva priset? Köpa begagnat?

Min vikt är 76-77kg och 187cm lång.

Rätt skidor för mig?
Själv har jag ett par Salomon Scream 10, en grymmt skön allround skida. Jag ligger mest i pisten och trycker och de är de absolut bästa jag åkt på ... Jag gillar att åka fort och drar ganska långa svängar. Bra isgrepp och läcker design (endligt mig iaf...)

En helt underbar skida som hellst vill ha lite fart. ingenting för kortsvängar, om du inte vill hoppa runt! Jag har kört med dem 1 säsong och det har kommit en ny modell nu efter något år med snarlik design.

Nypris var ca: 8 300 men man kan ju hitta begangnat eller den "gammla" utgående modellen troligen till hyfsat pris ...

Rätt skidor för mig?
Vill du ha en skida som är bra i pist och park... dynastars troublemaker. MEN, detta är ingen underbar offpistlagg. Funkar, men är för smal i mitt tycke... annars har du både isgrepp stabilitet och agressivitet i den.

stay fresh

Rätt skidor för mig?
Annars har Dynastar gjort en otroligt skön skida, jag vet inte vad den heter men jag är ganska säker på att det är Speed Crouse Comp, en ganska tung och stabil skida. Perfekt för långa, snabba, härligt skärande svängar i pisten. Men precis som Trobelmakern så trivs den väl bässt i pisten.

Ca pris är runt 6 000

Rätt skidor för mig?
Mad trix mojo är ju breda(Bra i off-pist)
Det är twintip på dom(åka switch, bra i parken å på railsen)
Också tror ja att dom funkar ganska bra i pisten.
+Snygg design
Dom kostade typ 6000 förra året så dom borde va billigare nu
Lycka till!

Rätt skidor för mig?
Håller med, MOJON är ju väldigt all-round eftersom den har bra skärningsradie fast att dom är breda. Annars så är ju 1080 ruskigt all-round och twintip är ju nästan ett måste eftersom det är mest all-round bland skidor till och med mer all-round än freerideskidor som är till för att vara det.

Så du ska absolut ha ett par twintips om du ska ha nya skidor.

Lycka till

pz...

Rätt skidor för mig?
Kanske ett par völkl V pro. Jag såg att de hade utförsäljning på telemark-pyrenees.com 03/04
348.99€ längd 180cm. Inte helt fel om man ska mer mot offpist än pist annars hade de också dynastar troublemaker i längd 165 också för 275€. Det är ju rätt skön känsla att köpa nya skidor...

Rätt skidor för mig?
Tacl för era svar. Vad jag har förstått så står valet mellan:

*Dynastars troublemaker
*Mad trix mojo
*1080 (vilket märke är detta?)
*Völkl V pro

Föredrar kortsväng framför långsväng, men brukar kombinera beroende på humör.
Väger knappt 80kg och är 187 tung, inte heller några sprudlande benmuskler.
Vilket val blir det slutgiltiga? Och vilken längd är lämpligast?

Rätt skidor för mig?
1080=Salomon
Nu är alla skidor du räknat upp twintips, vilka i första han är gjorta för att hoppas med, det finns alltså mycket bättre pistskidor. Om du inte har tänkt dej några störra luftfärder med baklängeslandning kan skidors som Rossignols Bandit-serie vara intressanta. B1(som jag kör på, väldigt nöjd)är främmst avsedd för pist, funkar även offpist och har semitwintip(lite twintip). B2 är lite bredare är b1 och ska funka bättre i offpist, men tappar lite i pisten. Scott Aztec har också lite twintip om jag minns rätt. Även det är en bra allroundskida.
Angående längd på skidorna kolla http://www.freeride.nu/content/92/
Völkl V-pro tillverkas väl såvitt jag vet inte längre och är "ersatt" av karma. Både den och mojon är ganska breda och därför inte några superskidor i pisten. 1080 anses väl vara lite fladdriga när det går fort i pist.

Rätt skidor för mig?
Det finns många skidor med bara lite uppböjd tail (inte "riktiga" twintips) som går hyfsat bra att åka baklänges och hoppa med men som är så mycket bättre när man åker framåt, i synnerhet om du vill ha möjlighet att köra lite fortare när underlaget är isisgt, och det är det ju tyvärr ofta i t.ex. Åre.

Völkl 724, Rossignol B1, Atomic R11 m.fl. är skidor med bra pistegenskaper utan att för den sakens skull göra bort sig i pudersnö. Alla dessa fanns förra året (B1 & 724 finns kvar i år).

Helt rätt att köpa begagnat eller förra årets skidor i butik, det finns ingen anledning att köpa splitt nya skidor om du ändå inte är säker på vad du vill ha, det är klart att det finns lite nyheter sen förra året men du får väldigt mycket fjolårsskida(03/04) för 4000kr men bara en halvdan 04/05 för de pengarna.

Lycka till och ha det så kul i Åre!

Såg att CarlH förekom mig men jag låter inlägget stå kvar..

Rätt skidor för mig?
Tack CarlH och Gelendesprung för ert svar. Det är inte en twintip skida jag behöver utan en "pist skida" som hävdar sig skapligt utanför pisten och med lite uppböjd tail bak så man kan testa att leka lite. Har kikat på Rossignol B1 och det verkar som en riktigt lämplig skida. Ska ner på Stadium imorrn tänkte jag och kika vad de har för skidor från fjolåret. Några andra modeller i stil med B1 som man kan fokusera på?

Rätt skidor för mig?
Söker en allround skida så är du nog ute och cyklar om du slår till på någon skida i Crossmax serien. De trivs nog bässt i pissten och det gör nog desväre C9an också :( ...

"sammanfattningar" från Alpingaraget (http://www.alpingaraget.se)

Rossingnol Bandit B1:

"Riktigt bra för dig som vill ha stabil skida med ett bra kantgrepp i pisten. Lämna de markerade nedfarterna och du behöver bara stå mitt på skidan för att den ska lotsa dig ner på ett tryggt sätt. Plus i kanten för att den alltid förmedlar vad som händer under fötterna utan att bli nervös."

Head Monster 70:

"Vid en första anblick kan den här modellen se ut som en anorektisk släkting till Monster 75. Inget kunde vara mer fel. Där 75:an kräver en bestämd husse (eller matte) trivs 70:an med betydligt lättare signaler. Bra grepp i isen och en skön känsla när det blir lite mjukare på vårkanten gör att den här modellen kommer att bli en lycklig famijemedlem i många hem."

.............................................................................................................................................

Alpingaraget har tyvär inte Scream Limited (endast x-tra hot som går lös på 6 500 står dock ingenting om den..)

Jag kör själv Salomon Scream 10 Hot och av egen erfarenhet (jämförde ganska många skidor innan jag slog till) så är det en mycket rolig skida som går stadigt. Det är skönt tryck och man riskerar inte att tappa greppet i första taget. Ger trorligtvis Monster serien en tuff match.

Man kan ju köpa uthyrningsskidor om man vill komma undan billigt. Om man är rädd för att grejerna är slutkörda kan man nog köpa förhållandevis nya skidor som vart uthyrda 2, 3 gånger ...

Man kan ju alltid söka efter tester på t.ex. google om man är osäker på vad man ska köpa ...

Rätt skidor för mig?
Vill du komma billigt undan tycker jag att du ska titta efter Fischer 300 ice. Intersport reade den i våras för under 3000:- det är en skida som står sig i konkurrens med många 4000:-skidor, den är dessutom bred för att vara en pistskida vilket borde bättra på lössnöegenskaperna. http://www.freeride.nu/review/view.php?id=1332
Samma skida fans förra året men med railflex-platta och ny färg, kostade 4000:-

Rätt skidor för mig?
Fischer 300 ice är väll en prisvärd skida som fungerar lika bra i kortsväng som en lååång skärande jättehärlig sväng. Men det är ingen skida att utväklas på (iallafal inte om man vill köra aggresivt.) Betäckningen ICE är väll tyvär inte att ta på allvar, då den inte är så hysteriskt bra just på de isiga partierna.

Jag tycker att det är en ganska lungn och tråkig skida som inte bjuder på så mycket överaskningar (om man inte trycker på så att man tappr skidorna, vilket hände några gånger när jag pressade dem för hårt.) Den ser häftigare ut än vad den är, och trorligen inte den allroundskidan som du söker ...

Kolla på begangnadmarknaden om du kan hitta någon bättre skida (t.ex. monster eller Scream) för samma peng, någonting som jag skulle gjort i din situation ...

Tillbaka
Topp