Rätt skidor

mbn123

Ny medlem
Rätt skidor
Är helt nybörjare (åkt en gång) och skulle vilja ha några råd och tips när det gäller mina funderingar kring skidor. Jag tänker att ju kortare skidor desto lättare att handera dom så därför tänker jag 140 cm skulle vara bra för mig, jag själv är 163 cm. Tänker jag rätt eller bör jag ha en annan längd? Har läst att skidor på 140 cm (oftast) är juniorskidor och då mjukare än andra. Detta kanske bara är bra för en nybörjare även om jag inte är någon junior och väger dryga 60 kg, eller är jag för tung för juniorskidor?
Jag har hittat två par begagnade skidor (båda 140 cm), vet inte vad dom borde kosta begagnade men jag tror dom har ett väldigt bra pris.
Dynastar Max Team med bindning Salomon 400 och Blizzard ThermoGel RCJ med bindning Tyrolia T4. Någon
som känner till dessa skidor?

Tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig med mina funderingar.

Rätt skidor
Hyr skidor och pjäxor tills du har åkt lite mer och blivit bättre.
Sen så köper du pjäxor i första hand och när du har samlat ihop 30-40 (antalet dagar är en gissning) kvalitativt bra skiddagar så börjar du fundera på skidor.

Pjäxor skall du börja med då de är lite mer personliga och bör anpassas till dina fötter men inte ens de skall du skynda iväg och köpa då du inte vet riktigt vilka egenskaper du skall prioritera och hur de skall kännas på fötterna för att fungera bra.

Vänta till vår rean och hoppas på att du har "normala" fötter så kan du komma över pjäxor till relativt bra pris som funkar att börja med.

Innan så kommer du antagligen bara att köpa något som du snarast kommer att byta ut så fort du fått ett hum om vad du vill med din skidåkning.

//Åke

Tillbaka
Topp