RaxSki from Austria, the most controversial ski

dr-telemark sa:
The only reason that people are screaming that it\'s crap is because Tom is claiming stuff that obviously isn\'t true and has a very weird concept of what freeskiing is all about. For instance, who would want a snowboard or a fat ski that can\'t be speedchecked by sliding because it has fins attatched that might grab and throw you? Not me. Who would want a ski you can hardly jump because if you land in the backseat you inevitably fall. Well, maybe this guy http://www.tetongravity.com/videos/Jamie-Pierres-World-Record-Cliff-Jump-620875.htm
And why would I want to reduce the surface of my powder skis by 1/3?
So that I can no longer do this? http://progma.bilddagboken.se/p/show.html?id=485265397

I would have been interested in trying these just for fun back in the 80\'s. But skiing has come a long way since then. Ski ballet disappeared from the international competition scene years ago and I really don\'t see the Rax ballet/acrobatism potential as a selling point.
Rax is probably fun, in the same way that riding a saucer with your kids is fun, or riding snowblades or a snowracer. Or short skis in bumps or the woods in spring. Maybe a future longer Rax can add something to the freeriding scene, but the current videos and pictures tell a different story. It looks laughable. This is not a product that competes with modern freeskiing so why try to convince freeskiers that it is? It just means that in the future, when potential customers google Rax, the negative threads on different forums is what they will read.

So a good piece of advice Tom - develop your skis, keep to your niche but stop trying to market these skis as serious freeride products until you actually have a ski that can live up to what you\'re claiming. Or some photo/video that proves that they already do. Otherwise you\'re just digging a verbal grave for your brand.
Å vad du är tråkig. Jag hade ju sett fram emot en lång utläggning från Tom angående förträffligheten för snowboard. :)

Nåja, på allvar så tror jag att det skulle fungera bättre för en snowboard med kraftig rocker än de sk skidor som Rax marknadsför. Det betyder inte att det skulle fungera bra.

Jag har faktiskt försökt bena ut de fysikaliska skillnaderna/likheterna mellan rockerskidor och rocker på surfbrädor för några år sen. Då skidrockern kom var den en hel del som ville jämföra det med surfing men som redan har diskuterats så blir det en stor skillnad genom hur man står och vikten fördelas, vilket är ganska uppenbart.

Du menar kanske fysiskt, mekaniskt eller hydrodynamiskt?
-
Det var hemskt vad tyst det blev från Österrike efter patentfrågan. Jag ber om ursäkt om jag dödat en kul tråd :|

dr-telemark sa:
-
Det var hemskt vad tyst det blev från Österrike efter patentfrågan. Jag ber om ursäkt om jag dödat en kul tråd :|
Det var ju jag som dödade den så ta inte åt dig äran ;)

Senast ändrad:
Hehe. Närå.
-
Där hör ni allihop. Det var inte jag, och förresten var det inte så det gick till!
:D
-

PS

Tom - we're still waiting for you point of view on the patent infringement claim. True or false? Silence will no doubt be taken as verification of the czech accusations from this community.

Eftersom att det tar tid att smälta att något dött eller avslutats så kollade jag ju självklart på vad orsaken är till att det finns två liknande företag med samma typ av snowbladeskonstruktion. Ville kanske återuppliva det hela eller så är jag bara i en sådan period i mitt liv där just patent och skapande av idéer är aktuell att kolla hur andra har gjort. Anledningen till att jag tar det på svenska är för att jag tänker bättre på svenska.

Då TomfromAustria enligt Google även kan komma från samma land eller ha någon anknytning till landet som de som har den Tjeckiska försäljningen gör så tänkte jag att de kanske kommer från samma gäng fastän att han nu är bosatt i Österrike. Så bara att spana vidare på google alltså eftersom att något borde kunna hittas där tänkte jag. Även databaserna för varumärkesskydd så skiljer sig tiden bara några månader mellan företagernas registreringar då jag tänkte att detta var ett intressant samband.

Skirax.cz nämner en orsak till vad orsaken till Toms försäljningssätt och vem som hade äganderätten till konstruktionen enligt dem är det en man vid namn Dusan och att Tom är boven.
raxski.com nämner en annan orsak som är något mer lättsam för Toms försäljning.

Då denna konstruktion och personerna bakom idén utsattes för "Draknästet" i början när idéen var ny
såg det ut så här: TextFilm Finns även text om detaljer kring vilka av personerna Tom från raxski.com och Dusan från skirax.cz vem som äger patentet över konstruktionen. Sidan är googleöversatt så risk för grammatiska fel finns.

Enligt denna info från länken TextFilm så finns det två personer som delar på patentet varav Tom verkar vara den ena personen och att han inte kom överrens med sin partner och startade sitt eget på ett annat sätt. Om det är så så är det inte så konstigt att han har drivkraft att sälja och marknadsföra då han i stort sätt tävlar mot sin fd. patentpartner.

På Toms sida raxski beskriver han själv det hela så här som i stort sätt svarar på
dr-telemarks fråga om vad som gäller angående patentet
. Självklart är google din vän även denna gång för översättningen.

Denna info har ju inte så mycket om skidan/snowblades är bra utan mer hur produkten kan generera pengar på olika sätt varav Tom föredrar låga kostnader till kunder och herren Dusan föredrar de högre kostnaderna som inkluderar att skatta för produkten i det landet som den säljer vilket som Tom inte tycker. Vad som är lagligt eller inte verkar inte vara lika viktigt för både personerna heller. Uppenbart är att någon slags tvist finns där både raxski.com och skiRax.cz skyller på varandra. Svårt att veta som åskådare vem som säger sanningen. Mer publicitet får ju båda dock som många företag brukar få när någon konflikt finns.:rolleyes:

Senast ändrad:
Jo, jag har också noterat att Tom skriver på tjeckiska på hemsidan. Hade varit intressant att få hans åsikt.
Eller inte.
Egentligen bryr jag mig inte ett skit, frånsett att jag som ortoped skulle bli orolig som f-n om alla började åka på avhuggna skidor med metallfenor på...

dr-telemark sa:
Du menar kanske fysiskt, mekaniskt eller hydrodynamiskt?
-
Nej, jag menar fysikaliskt så som i det ganska fundamentala begreppet "fysikaliska lagar".

Fan, jag missade denna tråd och nu är det slut på det roliga. Vilket skit alltså. Jag minns ju fuller väl de fantastiska trickskidorna som snörades fast på skoterkängorna på det glada och fula 1970talet.
Det var ren åkglädje på potatislandsnivå. Men de kostade då 30 kronor paret på Domus och man behövde inget annat. Det här var ju ren och skär dynga. Roligast var ju videosnuttarna!

Rasmus sa:
Nej, jag menar fysikaliskt så som i det ganska fundamentala begreppet "fysikaliska lagar".
Jo, det är onekligen fundamentalt. Det känns bara lite hardcore att extrapolera ett uttryck som egentligen hänvisar till grundläggande förhållanden och lagar i naturen till något så trivialt som skillnader och likheter i beteende i vatten (fruset/flytande) mellan skidor och surfbrädor. Newton hade sannolikt skakat på huvudet. Men OK. Fysikaliska lagar kan ju användas för att beskriva förhållandet mellan kroppar i rörelse i låga hastigheter och särskilt Rax ser ju inte ut att gå så fort så det passar ju ganska bra ;-)

Tack för att du reder ut för mig vad som är trivialt och inte inom matematisk modellering av dynamiska system.

Hur ställer ni er till Raxskis slogan - Feel free ta ride as you like. ? Känns ju som ren och skär lögn... Eller kan man åka baklänges tillexempel? ;)

@13ea - Intressant! :)

I think he got busted by chech torpedoes sent out by the original inventor of the rax ;)

Senast ändrad:
Gillar hur den sista filmsnutten med all önskvärd tydlighet visar vad som händer om man försöker droppa 20 cm med skiten...

How is park Riding? Dont they stick to boxes or stuff? And does it feel like blades?

ähum, ...begreppet skogsåkning fick helt plötsligt en ny dimension
vad slår kanstret av torra löv?...
/A

Ace_DG sa:
/A
Löv som singlar ner till marken på hösten är ju inte så långt från stora vita flingor.

Nån som vet vilket träd som ger bäst känsla? Är det som med snökristaller, så att stort är bra? Kanadensiska lönn-löv kanske om man vill köra i the rockies? Umeå borde ju kunna bjuda på fina förhållanden med sina björklöv och bokskogen i Ronneby blir plötsligt ett puderhål :)

MnO sa:
Ace_DG sa:
/A
Löv som singlar ner till marken på hösten är ju inte så långt från stora vita flingor.

Nån som vet vilket träd som ger bäst känsla? Är det som med snökristaller, så att stort är bra? Kanadensiska lönn-löv kanske om man vill köra i the rockies? Umeå borde ju kunna bjuda på fina förhållanden med sina björklöv och bokskogen i Ronneby blir plötsligt ett puderhål :)
Jag måste säga att jag tycker lavinaspekten är viktig i det här läget. Har löv smält/frys-cykler, precis som kristaller? Är det optimala stabiliseringsvädret för lövtäcket +5? Hur stort problem är lövhögar och lövdrev vid kraftig vind?

Upprörande på min ära!

Totalt inadekvat utrustning för denna ytterst exponerade och, ja faktiskt, rent FARLIGA åkning! Minsta regnskur ger ju som bekant totalt oförutsägbara åkförhållanden, det vet ju alla som försökt slira sig hem från puben en kolsvart stormig höstnatt när lönnlöven står som dasslock i backen! Såg någon grabben gräva en lövprofil kanske innan han glatt äntrade branten? Nä ni, inte jag i a f! Hade han rygga med lunga, ballonger, tranciever, lasersond, kexchoklad och liten hydraulisk grävare med sig ? Ja inte såg då jag nån! Oansvarigt, säger jag! När ska folk lära sig?

Höstens förödande lövlaviner i Raxalperna har ju som bekant gett eko i hela glidarvärlden, visserligen har snubben med sig lövlavinhund, ett i o f s lovvärt initiativ, men vad har han för nytta av den när han hela tiden försöker köra över den! Där närmar vi oss dessutom raskt DJURPLÅGERI! Upprörande!

Men att ha en reservåkare i bakluckan att skicka ut när vädret och föret är piss, eller som i det här fallet i livsfarliga förhållanden, ja där har vi ju något! Faktiskt väl värt att fundera på! Ja menar galna åkare går det ju 13 på dussinet å billiga är dom ju... Ett par halvkassa helrockade lagg och 3 afterskibärs om dan ÄR ju inte dyrt, va! Sen ÄR det ju skönt att slippa åka ibland ...faktiskt!

Jorå som sagt var...
Eder förbundne,
Ace DG

Senast ändrad:
Tråkigt att så många ska klanka ner på en så spännande och nyskapande produkt. Vissa människor har inget bättre för sig än att sitta och gnälla på ett internetforum.

Patetiskt.

Så för att återgå till ämnet...

Hur presterar dom i barrskog?

Jag trodde jag hade försuttit min chans att skriva i denna tråd. Läste igenom den för en månad sedan.
MEN så vaknade den till liv igen :D

Det första är att jag förvånas över hur många som dömer ut dom utan att ens ha testat.
Jag är sjukt sugen på att testa ett par, om jag kommer ihåg rätt så var det väl tre andra som sagt de var sugna på att testa (vara två snowboardåkare, är vi mer öppna för nymodigheter? :P ). Jag har åkdagar så det räcker på ett år och blir inte lidanden av att "offra" en dag på att testa. Precis som med dual snowboard som förövrigt är blades, fast för brädåkare, ursäkta jag spårar ut. Tillbaka

Vilken jävla idé! Jag älskar skogsåkningen. Mer sånt åt folket!
Om varierande förhållanden med barrskog och blöta löv kan jag inte orda om man jag längtar tills jag får se filmen!

Skulle gissa att det är som att åka blades. Fast tråkigare.

Nojlas sa:
josh sa:
Lägger upp filmen direkt här istället:
Jag tycker det här är helt underbart! :D
Den som gjort den där filmen är trådskaparens konkurrant. Tidigare i denna tråd blev det klart att TomfromAustria2 hade en hemlig kompanjon som delade patentet på deras uppfinning av konstruktion för skidor men sen blev det någon konflikt mellan dem och de kör båda sina egna försäljningssätt.

Carled sa:
Hi Tom Podesva!
It doesn't seem like you understand swedish as well as i thought so I'll write in english from now on...

The different topsheet? What is the big difference compared to a pair of Praxis Powderboards (pic.) or a pair of 4frnt EHP in graphics theme? But I guess you haven't heard of those ski companies...
Powder_Boards_4c15b552714b7_400x400.png

Why do you have links and references to ski forums from all over the world when not a single one of them give any good response or positive comments? It´s obvious everybody thinks it's a bad concept/ski! And why don't you use all that skiing expertise as good advice? Because most of the guys giving you comments are probably better skiers... because you don't seem to be the raddest of skiers. But the sweater is nice. For a Christmas party in the 80's.
snv80683ji50.jpg

And why do you think a ski that encourages bad technique will sell? I bet almost every person watching a guy ski on RaxSkis would say that it looks wrong and unpractical. I think that this ski probably causes more knee injuries than it prevents... The control and balance at high speed seem to be minimal. And something that I really want an answer to is:
HOW DO YOU STOP?
Because I can imagine it being incredibly dangerous for knees and ligaments to make a quick and short stop with your skis parallel?
Rose_N sa:
Carl, don't you see how steep he's skiing? I'll bet that they would slay i A.K! Just try to imagine the feeling of slaying deep AK pow with them...

Because i can't.
Steep? Here's the original picture, where he's falling backwards...:

steep.jpg

Oj vad jag hade längtat efter mina lättsvängda Wailer 112 om jag varit den som hasade ned på hälarna med de där Raxmissfostren på fötterna i pudret.

Tillbaka
Topp