Rc4 Superrace Sc

Rc4 Superrace Sc
Har du några tips på vilken längd jag ska ha. Just nu är jag 175 cm lång och kommer antagligen växa 5 cm till vintern och väger 59 kilo, kommer gå upp ca 5 kilo. Hur lång skidor ska jag ha då (storslalom)? Ska dom vara 175 eller 180 cm långa? Om jag ska ha slalom skidor hur långa ska dom vara då?

Erik

Rc4 Superrace Sc
Nästa säsong fyller du 16 och enligt gamla reglerna är du yngre junior då, ska ta reda vilken radie som gäller för storslalomskidor . Slalomskidan måste var 165 cm minst om de inte ändrat reglerna.

Rc4 Superrace Sc
FIS regler och nationella regler har varit olika de senaste åren, ett par år gamla storslalomskidor kan vara otillåtna kommande vinter. Slalomskidor får ha vilken radie som helst , däremot får inte midjan vara för smal.

Rc4 Superrace Sc
Ser andra tråd. Erik är ny till tävlingsåkning. Herr FIS skidor är inte ett bra val, jag har rekommenderade mindre krävande dam skidor, typ 155 SL 183/R23 GS. Även om han ställa upp i en tävling som kräver FIS godkända skidor jag tror inte det blir aktuellt med utrustningsinspektion och ev. diskning. Om man kommer typ 132 av 140 deltagare jag tror (och hoppas) att tävlingsledning ser igenom fingranar. Om man kom på pallplats med icke-gokända skidor, då kunde man förvänta en protest. Men längst ner på fältet man måste ger mindre erfaren deltagare en chans. Annars blir startfälten mindre och mindre och dette vill ve inte ser.

Mark

Rc4 Superrace Sc
Dom här skidorna funkar dom bra
GS: 183cm dam/senior ( ej WC) radie 23m. Med 20 bindning
SL: 155cm dam/senior mjuk ( ej WC). Med 16 bindning.

Rc4 Superrace Sc
Ett klockrent val för din nivå tycker jag. Om priset är bra och de är i brukbara skick (kolla att kanterna har tillräckligt kvar för slipning), slå till. En 20 binding är lite tuff för din vikt, men tyvärr är det vanligt att man installera 18 eller 20 bindningar på de flesta senior GS skidor, båda dam och herr medller.

Också kolla att bindningar går att justera till dina pjäxor. Ibland har tjejer otroligt små fötter och då måste man borra om (detta är också beroende på vilken binding/platta - ibland sitta binding på an platta med ett flertal sätt hål eller en rail system, och då kan man justera väldigt mycket). Vilket märke skidor/bindingnar?

Mark

Rc4 Superrace Sc
Det är völkl skidor men det står inte vilket märke det är på bindningarna. Jag har ett par bindningar från mina skidor jag knäckte i vintras. Dom kostade runt 4000 SEK. Blizzard Iq magnum 7.4, dom där skidorna hade jag jag gillade dom skarpt men tyvärr så knäcktes ena skidan i en vurpa. Kan jag ta dom bindningarna? Han säljer även ett par storslalom skidor som är 177 cm. Dom är väldigt mycket billigare än dom som är 183 cm.

Tillbaka
Topp