Recension av Les Arcs 2013 UCPA

rickard-strand1

Ny medlem
Reste med UCPA till Les Arcs vecka 6. Det var första gången jag reste med UCPA trots att jag hade hört om konceptet tidigare. Vi hade en av dom bästa skidveckorna någonsin med puder upp till naveln och bra stämning i gruppen. Men här kommer lite mer detaljerat

Rum

Rummen är faktiskt riktigt fräscha, 4 per rum med toalett och duschar ute i korridoren. Trodde att det senare skulle bli ett problem men både toaletterna samt duscharna städas väldigt regelbundet så det var inte så påtagligt att man delade med väldigt många andra.

Utrustning

Vi åkte med off-pist grupperna och jag lånade bara skidor. Man åker på dom nya (2012-13) Rossignol S3 till största delen men fråga er guide om hon/han inte kan be om S7:orna. Dom finns men inte så att alla kan få dom så det gäller att vara först till kvarn. Inga större repor i skidorna i övrigt. Kan inte säga något om pjäxorna.

Maten

Maten var det riktigt stora minuset på hela resan. Till frukost är det som i alla franska skidorter, baguette med sylt o kaffe. Det finns även yoghurt och gröt men det jag saknade mest var faktiskt mörkt bröd. Känns som att det hade varit en god investering. I övrigt är det lite skolmatsal över det hela, inte dåligt men...smaklöst och lite trött bara.

Systemet och guiderna

Systemet bjuder på otroligt varierad åkning både i området runt centret och i nationalparkerna. Finns både fina skogs åk och stora öppna ytor med mycket snö. Offpisten är väldigt tillgänglig och det är oftast inte mer än 5 minuters skråande för att komma ut till orörd snö. Vid dåligt väder är guiderna fantastiska, de verkar ha en fantastisk förmåga att hitta fantastiska åk oavsett vad för väder det är.

Som slutsats kan det sägas att den som verkligen gillar skidåkning borde kasta sig på biljetterna som släpps 1a September i år. Försten till kvarn är det som gäller, klara...fäääärdiga.......

Smaken är som baken. Var där för ett år sedan och trots att jag är rätt kräsen vad gäller mat tycker jag den var riktigt bra! Grym fransk husman när den är som bäst. Men vad vet jag, - de kanske bytt kock...

Jag måste också försvara maten. Två till tre olika alternativ till både lunch och middag varje dag. Efterrätt, glassbuffé. Flera olika ostar. Första gången jag gått upp i vikt på en skidresa.

Tyckte om åkningen i Les Arcs och hade en bra guide men uppmaningen "Control your speed!" och storleken på offpistgruppen var inte helt i min smak. Ser på mig själv som en ganska lugn åkare men så fort man drog på lite så började guiden skrika om att det gick för fort... I slutet av veckan drog några i gruppen ner farten pga. dålig fysik.

Vi fick inte åka några riktigt svåra åk, ex. korridorer. Enligt guiden är det bara "Safarigruppen" samt "Snowboard branta korridorer" som kör den typen av åkning och då kostar det extra. Jag förstår det men tyckte det var tråkigt.

Boendet var inget speciellt men inte sämre än vad jag förväntat mig.

Åkning 4/5 - Lite för långsamt åktempo för mig.
Guide 5/5 - Lärde ut teknik medan vi åkte. Lärde mig att åka puckel och skog bättre. Rolig men seriös.
Mat 4/5 - Buffé...
Boende 2/5 - Vandrarhem.
Les Arcs 5/5 - Bästa skogsåkningen jag fått hittills. Långa åk med effektiv åkning hela vägen. Såg korridorer och riktigt branta ställen nära liftarna som vi dock inte fick åka. Pisterna var inte så spännande men det bryr jag mig inte så mycket om.

rickard-strand1 sa:
det jag saknade mest var faktiskt mörkt bröd.
Du är medveten om att det mörka i svenskt bröd är bränt socket? Även om man tar med allt skal av säd i ett bröd blir det fortfarande inte mörkt utan på sin höjd ljusgrått. Däremot är det stor skillnad på baguette bakad på jäst och baguette bakad på surdeg. Det förstnämnda är ungefär lika substantiellt som korvbröd. Om du kollar innehållsförteckningen på sk mörkt bröd i Sverige (tex här) är det ofta runt 10% (eller mer!) socker i dem - rena sockerkakan: var tionde brödskiva är alltså rent strösocker! Vidrigt! I Frankrike ska man istället se upp med flingor, även sådana med hälsoprofil badar oftast i socker.

Jag var där vecka 6 förra året och tyckte det var en riktigt bra resa. Det enda som drar ner betyget lite var att det var två i gruppen som inte var tillräckligt duktiga då det blev en del väntan på dem.

Var också på just Les Arcs centret v.6 och måste hålla med TS om att maten var sådär, ingen glassbuffe som på andra center, pinnglassar som ibland var stelfrusna istället, lite oinspirerat i allmänhet.

Frankrike har ingen frukostkultur, en kopp kaffe, cigg och en chokladkaka så är de nöjda och glada. UCPA kommer att ha ett center på månen före har något som liknar svensk frukost. Handla till lite ost och annat gott i de fantastiska franska livsmedelsbutikerna så blir frukosten en fröjd. (Samt kanske Nescafe för att smaksätta det mörkfärgade varmvattnet man får.)

Vi fick inte åka några riktigt svåra åk, ex. korridorer. Enligt guiden är det bara "Safarigruppen" samt "Snowboard branta korridorer" som kör den typen av åkning och då kostar det extra. Jag förstår det men tyckte det var tråkigt.
Enda begränsningen uppifrån jag har hört om från mina guider är deras "svarta lista" och det som är på den vill man inte åka, "trilla och du dör" typ, endast enstaka spår man ser på de ytorna.

Den bästa, äldsta och mest erfarna guiden jag har haft hade den enklaste och snabbast harmoniseringen, han tog oss bara till brantaste avsnittet med blockig snö (is), åkte ner och ställde sig och sög på en cigg medans han observerade oss åka, sedan sållade han bort två som han ansåg inte kunde svänga energisnålt i det föret, de ansåg han inte skulle orka hela veckan.

Jag åkte med skidsafarigruppen men vi fick inte åka några riktigt svåra åk heller. Men det berodde säkert på att det var med några som inte platsade i gruppen. Anledningen till att guiden inte tog bort dom var säkert för att det bara fanns en skidsafari grupp. Men jag tycker att han borde ha gjort det ändå eftersom kravet att vara med i gruppan var expert.

UCPA är nog ändå bästa chansen att få guide till överkomlig peng, privata alternativ kostar i lätt det dubbla + att de bara har ett fåtal kunder den veckan sammanlagt vilket gör att de knappt kan stuka om alls i grupperna.

UCPA Argentière är väl allmänt ansett här på forumet att man skall ta till om man vill ha vass åkning.

"UCPA Argentière är väl allmänt ansett här på forumet att man skall ta till om man vill ha vass åkning."

Insider info från vår bussguide under resan säger att det nya centret i Argentiere ska vara något utöver det vanliga. Dom ska tydligen ha uppdaterat både boendestandarden avsevärt och sen ryktades det om att svenska UCPA hade sparat ihop till en bastu :) Vet inte sanningsgraden av det här men som sagt, rykten.

rickard-strand1 sa:
"UCPA Argentière är väl allmänt ansett här på forumet att man skall ta till om man vill ha vass åkning."

Insider info från vår bussguide under resan säger att det nya centret i Argentiere ska vara något utöver det vanliga. Dom ska tydligen ha uppdaterat både boendestandarden avsevärt och sen ryktades det om att svenska UCPA hade sparat ihop till en bastu :) Vet inte sanningsgraden av det här men som sagt, rykten.
Ja, att uppdatera det boendets standard blir nog inte svårt, nu när de bygger nytt. Mellan 1995 och 2010 var det bara duscharna som renoverats och det hände i slutet av 90-talet...

rickard-strand1 sa:
Maten

Maten var det riktigt stora minuset på hela resan. Till frukost är det som i alla franska skidorter, baguette med sylt o kaffe. Det finns även yoghurt och gröt men det jag saknade mest var faktiskt mörkt bröd. Känns som att det hade varit en god investering. I övrigt är det lite skolmatsal över det hela, inte dåligt men...smaklöst och lite trött bara.
Tack för recensionen.
Jag snöt den sista platsen till v 12, skidsafari för nån vecka sen. Jag undrar om du vill kommentera utbudet för petiga personer som jag. Jag laddar med mig massa frön o nötter men äta annat är trevigt.
Finns det vegetariska alternativ? Undviker kött men är inte strikt.
Finns det gott om grönt?
Jag äter inte vete o undviker gluten så bröd går bort det vet jag men serveras det ägg t.ex. på frukosten?
Är de förtjusta i att panera käket? (Vete går bort som sagt).

I reseanv. står det man ska ha hänglås till de egna skidorna, menar de nåt slags skåp o låsa in dem i eller för backen?

Bempa68 sa:
rickard-strand1 sa:
Maten

Tack för recensionen.
Jag snöt den sista platsen till v 12, skidsafari för nån vecka sen. Jag undrar om du vill kommentera utbudet för petiga personer som jag. Jag laddar med mig massa frön o nötter men äta annat är trevigt.
Finns det vegetariska alternativ? Undviker kött men är inte strikt.
Finns det gott om grönt?
Jag äter inte vete o undviker gluten så bröd går bort det vet jag men serveras det ägg t.ex. på frukosten?
Är de förtjusta i att panera käket? (Vete går bort som sagt).

I reseanv. står det man ska ha hänglås till de egna skidorna, menar de nåt slags skåp o låsa in dem i eller för backen?
Det finns alltid mycket sallad och frukt på UCPA-centren, men salladen mixas ofta med ägg, tonfisk, korv och kött.
Ägg brukar finnas, men det är till lunch-baguetten, så du får "tjuva" till dig det om du inte är uppskriven på lunchbaguett.

Du bör ha ett vajerlås till dina skidor, både för att ha i skidförrådet och när du stannar till på After Ski i backen.

Tillbaka
Topp