recensioner

gubbfan

Aktiv medlem
recensioner
Hur olika människor bedömer en skidort.

Läste senaste recensionen på Alp D´Heuze. Som är en av de stora i Frankrike med mycket varierat klientel allt från rena blåbär till extremåkare på dagsutflykt från La Grave.

Författaren som säger sej vara en erfaren skidåkare var där under en period med stabilt högtryck och inget snöfall på länge.
Därför konstaterar han att allt utanför pisten är stenhårt. Att hyra en guide är inte värt pengarna. Och dömer därifrån ut orten.

Om man tror att åker man bara till en höghöjdsort i Alperna är allt puder. Då har man ju sett för mycket skidporr. Inget kan ju vara mer fel.

Under en normalsäsong kommer ett antal stora snöfall. Om man nu kan påstå att väder kan vara normalt.
Senaste åren har det varit ungefär så här. En stor dump före jul långt innan dom normala orterna öppnat Sen har det komma rejält med snö månadsskiftet Jan / Feb. Mars högtrycksväder. Början på April har senaste åren kommit stora snömängder.
Allt naturligtvis med lokala variationer. Att pricka in rätt vecka för en veckoturist är inte lätt.

Vill man åka puder , och vem vill inte det. Skall man alltså åka der i Nov/ Dec och hitta det område som fått snö. Men då går inga liftar. Eller försöka pricka in dom stora dumpen Jan / feb. Eller vänta till April.

Om man inte kan åka på kort varsel är det ju bara att anpassa sin skidåkning efter rådande förhållanden.!!???

Om vi nu utgår från Alp D H Hittar en erfaren skidåkare med lokalkännedom fantastisk vårskidåkning på de branta sydsidor som det finns gott om. Flertalet åk startar från Pic Blanc och Pic Bayle. Kalla nätter och sol på dagarna skapar fantastiska förhållanden för den i Sverige så okända vårsnöåkningen på bärande skare.
Den typen av åkning kräver planering och en del promenader. Och helst turutrustning för att spara kraft vid ev. längre anmarscher.

Synd att ni inte hyrde en guide som fick visa er vad man får ut av offpist utan puder. Sk. springsnow är inte att förakta.
Jag är övertygad om att det tillfört en ny dimension till skidåkningen.

Bon ski

recensioner
Bra skrivet! De flesta här recenserar alltid orterna utefter hur vädret var när dem var där och drar därefter slutsatserna att eftersom vädret sög när de var där så är skidorten kass...
Jag lånar tråden lite också om det är okej. Alla ni som skriver offpistrepor, snälla bifoga alltid en karta. Ddet är oerhört mycket lättare att förstå vad ni pratar om när ni ritat lite på en pistkarta i paint.

tack för mig!

recensioner
Pistkartor
Litet svårt att rita in åken så dom syns på en normal pistkarta som alltid är en kraftigt förvrängd bild av verkligheten.
Det bästa är naturligtvis att scanna in en riktig topografisk karta. Men då behöver man en färgscanner om det skall synas hyfsat.
Dessutom ligger ju dom flesta åken oftast utanför det normala området som täcks av pistkartorna.

Pist e pest

recensioner
hm..nja 75% av alla de offpistturer som finns här skulle du kunna rita in på en pistkarta känns det som. Förresten du som verkar ha koll på det mesta, eller någon annan som kanske vet för den delen, vart kan man få tag på fina topografiska kartor över Sveriges fjäll eller Alperna? Var någonstans i _Sverige_ kan man köpa sådana kartor?
tack på förhand // Anders

recensioner
Kartor.
Franska kartor i 25 000 skala, från kartförlag IGN det är dom som oftast nämns i dessa rescensioner finns på kartbutiken hörnan Kungsgatan /Wasagatan i Stockholm.
Finns även en mer översiktig version i 50 000 skala där turer både sommar och vinter är markerade

Katror från Carte national de la Suisse. Har dom endast i 50 000 delar i lager men tar hem 25 000 på beställning.

Dom Italienska kartor jag har haft gillar jag inte dom är väldigt röriga.

Större bokhandlare i övriga landet tar naturligtvis hem på beställning om man vet exakt vad man vill ha.

Är man på Alpen har ju varenda bok eller supermarket kartor för området.
Det går ju naturligtvis att köpa på nätet från dom olika kartförlagen ute i Europa. Men det har jag inte provat.

recensioner
Topografisk karta, hm, antar att det är "lila kartan" du menar (topografisk karta över fjällvärlden som är lila på utsidan och som visar olika leder m m). Brukar finnas i välsorterade bokhandlar. Var själv igår hos Wettergrens för att införskaffa Lila kartan med beteckning Z6 som är över jämtlandsfjällen och Storulvån. Just den var slut för tillfället men det var inga problem att beställa. Sen finns också den s k "gröna kartan" (Sverigekarta, översiktskarta) som också är en typ av topografisk karta.
Men som ovanstående skriver, gå in på lantmäteriets hemsida: www.lantateriet.se, där finns mer info samt att det går att beställa.

/g

recensioner
Jag har sökt kartor i 25 000 del över fjällområden som åre och Storulvån men bara hittat 50 000 del som jag tycker är för dåligt.
Finns det överhuvud taget 25 00 eller bättre?
Hur gör dom på orienteringstävlingarna där uppe, inte duger väl 50 000 del för seriös orientering. Gör dom egna kartor?

recensioner
Gubbfan: Tack för svaret, du vet inte vad en 25000 karta över exempelvis ett Franskt mråde ligger på i pris?

Tillbaka
Topp