red mountain b.c. - erfarenheter & tankar sökes.

• Trådstartare Trådstartare sompa
  • Start datum Start datum
S

sompa

Guest
Hej, nu börjar det dra ihop sig för snowboardtider igen och jag funderar på att bredda mina vyer igenom att dra till red mountain B.C.,Kanada. Jag vet igentligen inget om denna lilla skidort och söker nu efter era erfarenheter och tankar om detta ställe- både positivt och negativt!
Att tillägga är att jag älskar att haika i timmar och åka puder, pist och park har ingen prio i min värld.
Jag skulle vara ytterst tacksam för er som kan berätta lite utav era egna erfarenheter och tankar om just red mountain b.c.

MVH: mikael tsomos

Hej

Jag har bara varit i Red Mountain 2 dagar så det finns gott om bättre källor på freeride, men här kommer några tankar i alla fall.
Red är en mysig, ganska liten ort med massor charm. Rossland fick jag också ett bra intryck av. Fanns några barer och vi bodde på ett sjysst hostel.
Berget är väl mellanstort. Kanske lite litet för en säsong. Det består egentligen av två berg men det ena är ganska mycket mindre. Huvudberget har en framsida som är halvbrant och en baksida som är riktigt brant med mycket utmanande terräng, småklippor och tät skog - riktigt kul! Det var bara någon decimeter nysnö när vi var där, en riktig puderdag måste det vara fantastiskt.
Närmsta berget är ganska vanligt att man hajkar upp på, men jag vet inte om det finns så mycket mer i närheten. Om du vill tura mycket kanske du skulle kolla upp Rogers Pass? Golden och Kicking Horse ligger nog bättre till då.

Tja. Jag var i Red förra vintern. Och kommer åka dit i vinter igen. Siktar på att vara där i cirkus 4 månader.

Men till saken. I Red får man åka puder om man vill, trots att de lokala tar ledigt från jobbet efter dump. Men vid första liften upp står det kanske 100-120 pers och väntar. Så det är inte direkt tjockt ens efter dumpen. Dock är inte åken så jättelånga men i stället hinner man med många. Det finns ett gäng berg omkring man lätt haikar. Mt Roberts som ligger i anslutning är brant och fint. Då förra vintern var en väldigt konstig vinter vad gäller snömängd/kvalité så blev det inte så värst mycket haikande. Tog mig fram med pjäxor och snöskor de dagarna vi var ute. Men då gäller juh så klart att stigarna är upptrampade. I år har jag hudar och Marker Duke. I Red är det skogsåkning som gäller, och det är riktigt fin skogsåkning :)
Själva anläggningen är inte så värst stor och liftarna är gammla. Det berget som heter Red Mountain är det lilla av de två. Och där tar man den snabba 2stolen upp och bara kör om och om igen. Lagom brant och få åker där för att "det är så litet".
Den övriga stämningen i Rossland(Som orten heter) är riktigt avspännd. Det finns en vettig bar och man känner igen nästan alla efter ett litet tag. Lätt att få lift till backen. Själv har jag inget emot att det inte händer ett smack när man inte åker skidor, för det händer inte så mycket där.

Som ett plus i kanten så är pisterna riktigt fina till de dagarna när snön i skogen är skit.

Vad mera vill du veta? Svårt att försöka ge en helhetsbild när man själv längtar dit och bara tänker på hur bra det är där :)

Tillbaka
Topp