Provade pa bade Red Mountain och Whitewater forra sasongen. Hade kanonakning pa bada stallena.
Red Mountain har battre fallhojd (900+) och ar ett klart storre omrade. Vi akte inte overallt da forra sasongen var den snofattigaste i mannaminne. Men sag att det finns riktigt brantakning bade bland trad och mer fritt. Pisterna ar ocksa helt OK. Jag har kompiar som sasongade dar for ett par sasonger sedan som turade mycket med telisar och var helt lyriska.
Boende gar att ordna i Rossland som ar ganska trevligt jamfort med en del andra kanadensiska smastader. Det finns ett hostel som tydligen ska vara OK. Annars kan du ju alltid prova pa att bo i Trail som den nedsmutsade staden nedanfor Rossland heter. Ett stort smaltverk mitt i stan har gett dem hogsta graden av leukemi i nordamerika... klart depressivt stalle men kanske billigt?
Whitewater eller "WH2O, the powder formula" som de sjalva kallar sig, var kalas. Det snoar alltid valdigt mycket dar. Tva riktigt gamla stolliftar som gar upp pa varsin sida om dalen, 500 fallhojdsmeter med superb brant skogsakning. Kan inte bli mycket battre. Jag har aldrig sett sa manga riktigt bra skidakare som i Whitewater. Finns ocksa mycket fina mojligheter att ta pa stighudarna och traska vidare mot fantastiska Mt. Ymir.
Whitewater har ocksa Canadas basta liftrestaurang som bara den ar vart flera besok bade till frukost, lunch och middag.
Bor gor man i Nelson som ar saa nice. Gammal hippiestad vid en sjo med trevliga pubar och restauranger och sportshopar for de prylgalna. Bra omrade for MTB, hiking etc ocksa.
Vet inte om du blir klokare av det har men... Mitt tips ar nog att sasonga i Red Mountain och ta bilen over till Whitewater nagon/nagra dagar i veckan (en dryg timme enkel resa). Skulle jag aka for en veckas skidakning sa skulle jag valja Whitewater.
//johanb