Reflektioner över skidor vs. skidåkare
Har nu återupptagit skidåkningen efter en paus på 10-15 år, och har i princip helt missat carvingrevolutionen. (Ja, mina senaste skidor var ett par Rossignol 7S, dvs ungefär samtida med Pernilla Wibergs storhetstid. Har nu hyrt och testat diverse olika pistskidor i övre segmentet, dock ej för hårda, och börjar väl så småningom greppa konceptet...åtminstone när det inte är tok-brant och isigt. Det är för övrigt en helt annan diskussion som det finns andra utmärkta trådar om.)
Det som däremot slår en efter 5 skiddagar, visserligen i Romme som jag inte vet om är speciellt representativt, är att:
100% av alla skidor som säljs idag är carvingskidor.
(minst) 80% av alla skidåkare man ser åker _inte_ carving, och då räknar jag självklart inte barn, nybörjare som åker i jeans eller snowboardåkare.
Frågan, om det nu finns en fråga i en allmän filosofisk diskussion, är varför?
Dvs. varför säljs bara carvingskidor när de flesta 'söndagsåkare' ändå aldrig carvar?
Det skulle vara kul att höra vad skidlärare eller kanske framför allt skidförsäljare har för argument till detta, men även 'vanligt folk' är naturligtvis välkomna med åsikter. (skidlärare är ju så klart lite partiska, eftersom de vill sälja lektioner
)
Jag köper inte att 'de nya carvingskidorna är så lättsvängda'. Numera är ju 'standardlängden' på pistskidor 20-30 cm kortare än innan carvingen kom, men för 'sladdare' så är definitivt ett par 30 cm för korta gamla plank minst lika 'lättsvängda', så något annat argument måste finnas.
Förklara gärna för en som varit borta för länge från backarna
/Nicke
Det som däremot slår en efter 5 skiddagar, visserligen i Romme som jag inte vet om är speciellt representativt, är att:
100% av alla skidor som säljs idag är carvingskidor.
(minst) 80% av alla skidåkare man ser åker _inte_ carving, och då räknar jag självklart inte barn, nybörjare som åker i jeans eller snowboardåkare.
Frågan, om det nu finns en fråga i en allmän filosofisk diskussion, är varför?
Dvs. varför säljs bara carvingskidor när de flesta 'söndagsåkare' ändå aldrig carvar?
Det skulle vara kul att höra vad skidlärare eller kanske framför allt skidförsäljare har för argument till detta, men även 'vanligt folk' är naturligtvis välkomna med åsikter. (skidlärare är ju så klart lite partiska, eftersom de vill sälja lektioner
Jag köper inte att 'de nya carvingskidorna är så lättsvängda'. Numera är ju 'standardlängden' på pistskidor 20-30 cm kortare än innan carvingen kom, men för 'sladdare' så är definitivt ett par 30 cm för korta gamla plank minst lika 'lättsvängda', så något annat argument måste finnas.
Förklara gärna för en som varit borta för länge från backarna
/Nicke