Regler i Österrike.

• Trådstartare Trådstartare car0l1ne
  • Start datum Start datum
C

car0l1ne

Guest
Regler i Österrike.
Nu bär det snart ner till Österrike och ST Anton. Jag ska göra min första säsong så jag undrar lite över om någon vet vad man måste fixa innan man åker ner, Med försäkringar osv.
Sen blir det ev bil så då undrar ja om det är nå spec man måste fixa där?

/Caroline

Regler i Österrike.
Standardsvaret angående österrike: Köp försäkring från DSV.

Den täcker räddning offpist, stöld av skidor mm. Köpes i nån av sportaffärerna där.

Sen om ni jobbar vitt så ska de ingå en försäkring som kan jämföras med en vanlig hemförsäkring, men det kan ni ju fråga om där ni jobbar om ni nu gör det.

Regler i Österrike.
Du får väl inte ha vinterdäck, utan istället snökedjor... Tänkte ifall du bilar ner, men du kanske tänkte köpa en där!

Regler i Österrike.
Här kommer lite info

Hemförsäkring innehåller vanligtvis 45 dagars reseförsäkring. Man kan vanligtvis förlänga den, men måste göras innan resan annars kan det bli svårt. Allt beroende på bolag.

DSV är ett måste. Räddningspersonal och annan där nere känner till den. Är grym, skulle inte åka offpist utan denna. Täcker även utrustning som stjäls el går sönder till 100% första gången och sen sänks nivån. Verkligen värd pengarna, se bara till att ha kvitto på sakerna. Köpes i sportaffärena.

Bilåkning på Österrikiska motorvägar kräver Vinjetta, köps i kiosker, bensinstationer för ca 10 euro för en vecka, måste sättas synligt i framrutan. Åker man dit utan var straffet 120 euro 2006. Åkte dit själv surt som fan. de stod ofta på motorvägen, mer än i östergötland för er som vet.

Som sagt vid vitt jobb ingår nån slags försäkring(vet ej namnet) som är bra. gratis att gå till Doktorn vid kyska i Anton och så, oavsett vilken tid, inte så med bara blåa kortet som är ett måste annars(europeiskt sjukförsäkringskort). Vad jag vet har de inga karensdagar heller om man blir sjuk/skadad.

Vad gäller vinterdäck är odubbade vinterdäck ett måste. Sommardäck går fan inte köra säkert på och dubbdäck totalt förbjudet i Tyskland och tro det behövs specialtillstånd i Österrike. Ha även med det blåa reg.beviset som kan behövas visas upp om ni blir stoppade av snuten, förvara det ej i bilen om ni inte kör. Ha med nummer till bilförsäkringen och sådant om nått skulle hända. vet inte om man även måste ha snökedjor i bilen men är nog smart att ha. Köps på tex biltema, 170 kr eller så mot 170 euro på Spar i Lech, dyraste jag sett.

Se till att skaffa kunskap om laviner och räddningsutrustning, transiver spade sond är ett absolut måste om man vill åka utanför pisten. se till att även kunna använda denna utrustning.

På de flesta ställen i Stanton vid liftarna tar de betalt för pakering men i Lech om man dra dit finns det en stor gratisparkering som är öppen dagtid. Beror lite på säsongtid också, lågsäsong bruka vara gratis. Värt att tänka på om man bor i Petneu.

Ha det fint där nere och åk grymt:)
Mvh Olof

Regler i Österrike.
Ofkast sa:
Bilåkning på Österrikiska motorvägar kräver Vinjetta, köps i kiosker, bensinstationer för ca 10 euro för en vecka, måste sättas synligt i framrutan. Åker man dit utan var straffet 120 euro 2006. Åkte dit själv surt som fan. de stod ofta på motorvägen, mer än i östergötland för er som vet.

Mvh Olof
Motorvägsmärket heter "Vignette", inte Vinjetta. Bötesbeloppet för att åka motorväg utan vignetten är precis som Ofkast säger minst 120 euro. Försöker man sig på att klistra dit en fakevignette riskerar dubbel böter, dvs 240 eruo.

Regler i Österrike.

Familjen ahlnäs vart busted pågrund av ovetande av det

Regler i Österrike.
Förutom vignetten (du kan ocksa köpa för hela 2009, jahresvignette, gällande fran 1dec2008 om du tänkt aka runt lite) sa maste du i österrike egentligen ha med dig reflex-väst i bilen att användas vid motorstopp osv. (kan ju debatteras om det är värt att köpa kontra straffet om du mot förmodan kontrolleras och inte har det... samma gällande första-förbands-kit som jag tror du maste ha i österrike med..inte säker.. i tyskland maste man ha det för tyskreggade fordon atminstone...osäker gällande utländska bilar).

Om du haller dig i St. Anton klarar du dig fint med dubbfria(!) vinterdäck (som du maste ha vid vinterväglag enligt lag) men om du skall aka till andra ställen (inklusive Lech) kan du behöva snökedjor om det är skyltar som anger att du maste ha det. Oftast far du aka upp för berget utan snökedja om du har fyrhjulsdrift eller vinterdäck men pa vägen ner maste du ofta ha kedja sa fort vägen är snö eller istäckt.

Regler i Österrike.
hmm. sökte lite ang DSV försäkringen och hittade inte så mkt ang detta förutom massa obegriplig tyska :) nämligen så att jag missat att kolla upp försäkringsfrågan.. eller.. jag bad min far kolla upp de för en månad sen. men han har inte gjort det. och nu åker jag om 4 dagar. bara ta med sitt europeiska försäkringskort å köpa sånt där dsv? va kostar den och är det mer en försäkring för veckoåkare?

Regler i Österrike.
DVS är absolut den bästa försäkring som finns, täcker allt billig är den oxå. Tror att den dyraste kostar 54e för skidåkare och 86 e för snowboard åkare. Vi säljer den på Jennewein i Nasserine, titta in när du kommer ner så fixar vi det. Den försäkringen gäller hela året dock bara för vintersport du kan dock köpa så den täcker sommarsport oxå. Är vad jag vet den ända försäkringen som täcker "extremsporter" vart på berget du än befinner dig. Hade en kompis som var med i en lavin, han fick tillbaka alla pengar för räddningsarbete, helikopterkostnader osv. tror de motsvarade upp emot 100 000sek trotts att de åkte på "fel sida av berget, medvetna om riskerna" som ett svensktbolag skulle säga. Allt du brhövrt ha med dig är ditt ID-kort, jobbar du är du dessutom försäkrad via jobbet och har tillgång till graits sjukvård/tandvård.

-Sophie

Regler i Österrike.
Hej

angående bil åkandet ner så kan jag ju oxå säga att det är lag på att ha minst en refläxväst med sig i bilen oxå, feta bötter på detta. kanske bara gäller på autobahn men där ska ni la åka?

annars var det mästa redan sagt ;)

ha de fett

Tillbaka
Topp