Rejäl tillklantning med bindningarna.

Ampliv

Medlem
Jag har inte köpt ett par skidor på flera år. Tyckte dock att det var dags nu och följaktligen införskaffades ett par Vökl Unlimited AC-30.
Problemet är att jag är jävligt klantig.
Jag var inte med vid inköpet utan min farsa fixade det(julepresent), han ringde mig och frågade om pjäxsstorleken, varpå jag plockade upp vad jag trodde var mina pjäxor eftersom jag har och min syrra har likadana.

Tänkte på att dom var lite små, men funderade inte så mycket mer på det utan fick raskt fram 304mm.
Problemet är att nu när bindningarna är monterade tog jag mig ytterligare en funderare och kom fram till att när man har 46 i skostorlek är 304mm aningen litet.
Följaktligen: det ska vara 335 mm.

Eftersom jag är långt ifrån proffs på skidåkning-->hur man monterar osv. har jag fått panik och undrar helt enkelt hur allvarligt detta är?
Måste jag montera om hela bindningarna (ska upp till fjälls och åka imorgon) eller behöver jag bara lämna in dom på närmsta skidshop för snabb omjustering?

Tacksam för lite hjälp från lite proffsigare/smartare människor.

Den skidan är väl monterad med justerbar bindning?

Det ska inte vara några problem att ordna själv. Om du känner dig osäker så föreslår jag att du går till uthyrningen/shopen dit du ska åka och ber dom att justera bindningen så att den passar dina pjäxor.

Följden av att montera med fel längd på sulan blir att du fram- eller bakmonterar bindningen samt att pjäxan kanske inte passar i bindningen. I ditt fal blir det en monteringspunkt ca 1,5 cm bakom den tänkta (rätta mig om jag har fel). Vidare är det är ju heller inte säkert att din bindning har ett spelrum som tillåter att en så pass mycket större pjäxa passar.

I mitt tycke är en bakmontering på 1,5 cm i största laget. Men det kanske inte är någon katastrof om du bara ska åka en helg. Testa hur skidorna känns - tycker du att det fungerar så är ju allt bra, annars får du lämna in dom igen.

Okej, kanon jag tackar och bockar för hjälpen, ska lämna in dom det första jag gör när jag kommer upp till fjällen imorgon (Nu med rätt pjäxa).

Bindningen är justerbar och verkar i alla fall ha lite spelrum att gå på.

Om jag nu måste lämna in dom igen, betyder det nya borrhål i skidorna då eller? för det verkar bara finnas en skåra för bindningarna i vilket fall (alltså en skåra i skidan där bindningarna monteras).

Jag hoppas i alla fall på ett bra slut på mitt misstag.

Tack igen för snabba svar!

Jag är rätt säker på att dem där bindningen sitter på en skena som du lätt kan schystera själv. Ingen omborrning lär krävas utan bindningen är väldigt flexibel. Gå bara in på närmaste skiduthyrning så ordnar dom det på 3 minuter..
God jul!

@jolfh: Skenan är väl konstruerad så att både fram- och bakdelen av bindningen flyttas, därmed blir monteringspunkten ej ändrad? Så har det i alla fall varit på tidigare skenor/bindningar på Völkls skidor med liknande system om jag inte minns fel.

jo verkar som om både bak och framdelen flyttas.

Finns dock mycket mer plats för bakdelen, men jag antar att det är så det ska vara?

Tillbaka
Topp