Rekommendation av pjäxor samt skidor

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej!

Jag tyckte skidturen i fjällen var riktigt trevlig sist att jag gärna åker dit oftare framöver. Vill därför investera i ett par bra pjäxor samt skidor. Pjäxan bytte jag 3ggr vid uthyrningen då de klämde alltför hårt vid vissa punkter vilket gjorde dem obekväma efter ett tag. Jag vet att man måste testa sig fram på riktigt men kan ni komma med lite förslag på vad för typ av pjäxa man ska satsa på? Jag är på nybörjarnivå och kommer hålla mig till pistade backar. Vad för flex på pjäxorna ska man ha? Vilka tillverkare gör bra pjäxor? Vilka tillverkare är prisvärda/överprisade? (Även skidor).

Pjäxor måste provas ut av en bra butik, gärna på skidort så att du kan provåka och därefter korrigera. Det är inte alls ovanligt att man måste trycka ut pjäxskalet lite osv och tryckpunkterna märks ofta först efter lite åkning. I butik känns det mesta bra (plasten blir mjukare inne i värmen. Flexet är ingen exakt vetenskap men beror förstås på hur lång/tung du är och hur du tänker åka.

Prisvärda skidor är begagnade skidor. Håll koll på köp o sälj här. De stora tillverkarna är rätt prisvärda. Völkl är oftast lite dyrare och små indietillverkare är oftast lite dyrare. Om du inte vill ha begagnat finns bra tyska nätbutiker. Vilka modeller beror återigen på längd/vikt och hur/var du tänkt åka

Tänk dock på att "billiga" pjäxor fr köp/sälj och näthandel fort kan bli dyra om det krävs mycket efterjustering i butik.
Om du köper i butik se dock till att det ingår justeringar som T ex vid Åre Skidsport. Om du skriver var du brukar åka kan du säkert få bra tips på butiker
Lycka till!

Snödjup

Tillbaka
Topp