rendera i HD fullscreen på fr

LPP-apan

Ny medlem
har hållt på fixa och trixa att få klippen i fullscreen. har kollat as många tutorials på youtube men funkar ändå inte, på fr blir det typ 4:3 format, och jag har filmat i 16:9... någon som vet hur man gör eller ska göra?

använder sony vegas pro 8.0

Hej!
Du måste rendera ut filmen med rätt antal pixlar. Tex:

720 x 405 pixlar = 16:9
eller;
640 x 360 pixlar = 16:9

Aspect ratio fungerar ej.

Senast ändrad:
1440x1080 är 4:3. Dvs, du får det du sagt att du ska ha.
1920x1080 är 16:9 om det är nu 1080 du vill ha i höjd..
Kolla in: http://en.wikipedia.org/wiki/HD-TV
Där finns en tabell över HD format och vilka aspect ratios som gäller för vilka upplösningar.

Senast ändrad:
ja brukar klicca i "do not letterbox" och rendera ut det i 5mbps HD nånting..

ingen aning om hur lr vad men mina videos brukar stretchas ut och fylla hela spelrutan!

Antar att du filmat med HDV (band), eller eventuellt med hårddisk/minneskortkamera (mindre vanligt med 1440x1080 då). Grejen är att bilden på ett band inte kan vara 1920x1080 i upplösning då det blir för mycket information för bandet att hantera. Istället har man "stretchat" bilden genom att ha en pixel aspect ratio på 1.333. Så bredden blir 1.333x bredare. Vad du kan göra är att rendera ut ditt klipp i 1280x720 och använda square-pixels vid utrendering (iom att filen redan är stretchad så läser vegas den som en 1920x1080 fil).

Dessutom är det helt onödigt att rendera ut i 1080p/i då du laddar upp på Freeride då 720p är max. Alltså skapar du bara längre uppladdnings-, renderings-, och konverteringstid. Mucho grande onödigt!

tja, har också ett problem när jag renderar ut klippen.. det står såhär när jag ska se det.
Ingen lämplig avkodningsmodul:
VLC saknar stöd för ljud- eller videoformatet "CFHD". Tyvärr finns det inget sätt för dig att rätta till detta.

hur ska jag göra ??

ElisWaltersson sa:
tja, har också ett problem när jag renderar ut klippen.. det står såhär när jag ska se det.
Ingen lämplig avkodningsmodul:
VLC saknar stöd för ljud- eller videoformatet "CFHD". Tyvärr finns det inget sätt för dig att rätta till detta.

hur ska jag göra ??
Du kan inte göra någonting, står det ju klart och tydligt?

Tillbaka
Topp