Resa med Nortlander, packning

Kaskar

Aktiv medlem
Jag har bokat resa med Nortlander och i resevillkoren verkar de vara griniga om vad man packar i boardbagen. Bara brädan tycker de.

Är det nån som har erfarenhet av att resa med dem och hur pass hårt de håller på de där reglerna?

Senast ändrad:
när jag åkte hade jag mina skor i.. och jag hade kompisar som hade lite till.. men man vet ju aldrig hur det är när man kommer dit..? kanske tjuriga.. men jag har åkt med dom 3 gånger och har aldrig varit några problem! Var och när ska du åka?!

Jag ska till Canezai, Italien. Jag har faktiskt kollat runt lite och anledningen verkar vara att det är begränsat utrymme i baggageutrymmet på flygen och blir det obalans så är det första de slänger av skidor etc. Alltså vill de att man har övrig utrustning i vanliga baggaget så att man har nånting att ha på sig då man hyr...

Snubben jag snackade med berättade en historia om hur ett flyg slängt av vartenda jävla skidpaket och lastat sandsäckar för att få balans. Ett helt flygplan passagerare stod utan prylar nere i alperna. Kul! Det verkar även som att resebolaget och flygbolaget är duktiga på att skylla på varandra så att vi passagerare får stå utan ersättning.

ohh.. hehe.. det hade nog inte varit så kul neej..! man vill ju helst ha sina grejer!
Hoppas allt går bra iallafall!
:D trevlig resa!

Hej,
Det verkar inte vettigt. En skidresearrangör som det första de inte packar med planet är skidor/snowboard. Nu har jag inte rest med Nortlander, men om de gör på det viset kommer de snart inte att ha några resenärer. Det borde inte vara vad man packar i sin snowboardbag som är det intressanta, utan de borde har regler för antal kollin, vikt och storlek på dem, allt annat är egentligen ointressant. Nu har jag inte kollat deras resefakta, men något sådant borde finnas. Under många år hade UCPA en regel som sa att man inte fick ha bindning monterad på brädan, helt absurt när jag ändå hade min bräda nerstoppad i en kalasfin burton bag, som jag fyllde med boots, kläder, hjälm mm, Men regeln var säkert till för om man kom med brädan "under armen" utan någon bag.

Trevlig resa,

men är det inte flygbolaget som har de reglerna? lär väl inte vara nortlander som satt reglerna för vad som får tas med på flyget..?

Det är väl just det som flygbolag o researrangörer bråkar om. Arrangören har ju ett "ansvar" att se till att folk inte tar med sig för mycket prylar. Flygbolaget har ju ett ansvar att flyga folk säkert och slänger inte på hur mycket skrot som helst. Och researrangörerna får ju rätta sig efter det. Men tas det ett beslut att några grejjor ska av så är det flygkaptenen som avgör det och ingen annan.

Att de sedan dumpar skidor före vanliga resväskor beror ju på att det är bättre att stå utan lagg i alperna än att stå med ett par lagg o kläderna man flög ner i.

Beror tydligen mycket på vilken pilot det är, och hur mycket skräp folk prompt ska ha med sig ner.

Så rådet är till alla alpresenärer. Flyg i grejjerna ni ska upp i backen med, det ser tuffast ut!

jag ska åka buss med northlander till alperna i vinter och undrar om dom är lika petiga då. det står "ENDAST ett par skidor i skidbagen" men jag kan inte på något vis i världen klara mig där nere med bara ett par. jag tänkte trycka i 2 par skidor i samma fodral. tror ni det kommer funka?

Vette rackarn. En del säger att de är petiga, andra att de inte bryr sig.

Det bästa i ditt fall med skidor är nog att stoppa i två par och sedan dra på en massa tejp å skit så de får ett helvette att öppna upp o kolla. Sen tror jag de inte är lika petiga på bussarna. En buss är ju inte lika viktigt att det blir balans i som ett flyg.

ska också åka buss..själv tänkte jag trycka ner lite extra grejer bland skidorna.. får väl se om man får ta med det.. annars får man väl lämna dom på svågetorp..? ;) hihi!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp