Resa till alperna mars/april!?

Dave_o

Medlem
Jag och min flickvän tänkte dra till alperna i början av april eller slutet på mars och har typ noll koll, det vi vet är att vi vill åka så billigt som möjligt, att allt ska ingå och att vi helst flyger. Hon åker skidor och jag bräda och jag vill även ha möjlighet att dra några sköna offpistrepor eller kanske till och med en hel dag med sån åkning.
Så det vi undrar är: Vart är det bäst snöförhållanden i början av april, vilka alporter har det vi söker efter? och kanske framförallt vilken resebyrå rekomenderas när det gäller bra pris och pålitlighet?

Tacksam för bra seriösa svar

peace

ingen kan veta hur snön kommer att vara, och vad är "bäst snöförhållanden"?

Vill du ha chans till lössnö så gäller orter på hög höjd med nordsidor, alltså t ex de stora franska orterna; Val d'Isere, Val Thorens och Chamonix. Det finns orter i Schweiz som stämmer in också men du sa billigt.
Kolla in orterna under skidorter i flikarna ovanför så ser du vilka bolag som kör till respektive ort.
UCPA är all-inclusive (m. buss), men skynda dig om du är sugen för de blir snabbt bokade.

Senast ändrad:
Bäst snöförhållenden menas var det finns mest snö....vill inte komma till ett ställe med barmark å skit!

Val och cham verkar nice men hur sent vågar man åka dit är ju sjukt billigt i april och jag vet att det är omöjligt att säga hur det kommer bli men ni som varit i alperna sent hur ser det ut med snö?

är det värt att chansa?

Jag säger ju Chamonix!
Gjorde en säsong där i vintras. Kanske absolut bästa skidorten i hela världen.
Inte nog med det, april är definitivt bästa månaden när de gäller skidåkning.
Det dumpar och dumpar hela måanden ut, turisterna är hemma sedan länge och solen lyser skönt på dagarna. Hade ett dagar i mitten/slutet av april där vi var i princip hela själva i Brevent och flegere (två av de sex liftsystemen i cham) med 30-60cm puder.

Som sagt, snön ligger länge. Sista april dumpade det en halvmeter, lika så den 2 maj. Då satt vi i bilen på väg hem. Lagom kul att få sms om att framsidan på GM var folktom, inte ett moln i sikte och snön låg djup..

Sen är de ju avslutningsafterski på Ch9 som man inte bör missa om man är i stan.
Brukar dessutom finnas sjuktbilliga resor vi den tidpunkten.
Så länge man missar påskveckan vill säga.

Senast ändrad:
Verbier är ju fantastiskt. Men det är ju inte det billigaste alternativet om man säger så. Fast jämt emot euron så är det inte speciellt dyrt längre. Tog en dag med svensk guide, kommer inte riktigt ihåg vadf han heter, men han var sjukt bra! Hyrde skidor och hudar, en heldag. Hade inte snöat på tre veckor men vi hittade 3 dm puder, ospårat och solen sprack upp lagom till åket. Verbier är trevligt, stort men du måste ha hudar för att hitta puder om det inte snöat på länge.

Annars är cham fint också, där finns ju allt.

Okey tack för alla tips:)
Cham låter ju hur nice som helst, ska leta vidare efter nått har dock hittat en pissbillig resa till val disere är det samma som gäller där med snö? sen finns det ju en massa till österrike typ bad gestain och saalbach i slutet av mars, men som jag fattar det är inte åkningen lika bra och risken finns att man står på barmark när man kommer fram. aja kanske offrar bra boende mot shysst åkning och väljer frankrike!

Förra året kom det extremt mkt sent på säsongen just i Cham, sydligare orter hade inte samma tur, men generellt brukar just sen mars vara väldigt bra. Har haft grym åkning sent i Serre Chevalier och Val Thorens också men andra år då såklart.

Vänta på restresorna och åk dit som det är mest snö, lite chansning men har alltid funkat bra för mig och det är alltid billigt.

Problemet med restresor är att vi suger på att hålla pengar så när restresorna börjar poppa upp så kommer vi förmodligen inte ha pengar hehe, därför det skulle vara nice att boka nu och ha tid på sig att skrapa ihop pengarna till ett datum (är studenter).

Men va tror ni är det en jättestor chansning att åka till val disere den 18 april?
och österrike i slutet av mars?

Bad gastein eller saalbach 27 mars med lion alpin eller val disere 18 april med langley?

fan vilken beslutsångest haha

Nästan var du än åker så är 27 mars säkrare än 18 april. I mars är i princip alla orter bra nästan varje år.

Men.....jag var en av dem som fick njuta av en halvmeter på GM i chamonix 1 maj i år och njöt även av 1000m fallhöjd finpuder runt 18-20 april i verbier. Har du möjlighet att vara flexibel och ta dig till rätt ställe så är april grymt just pga att det brukar komma såna jättedump med snö då. Men som sagt så gäller det att vara på rätt ställe.

Okey så det är en jävla chansning att åka i april med andra ord, men hur är det om det är lite snö stänger de igen hela skiten eller bara delar av systemet? Är ju inte så lajbans om man kommer dit å har betalat mycke pengar för resan å det inte finns en möjlighet att åka......

Tillbaka
Topp