Resa till alperna

Sodergren

Ny medlem
Resa till alperna
hejsan freeriders, jag har fått i "uppgift" av farsan att fixa en resa till alperna,
jag hade tänkt att vi skulle flyga ner och sen åka runt i 2 veckor mellan olika ställen för att få så mycket puder som möjligt, så nu till frågan:

Var ska man flyga om man därifrån ska kunna åka till många bra orter i närheten?

Hur tar man sig lättast mellan olika ställen? tåg eller buss?

och till sist, vilka ställen skulle ni rekomendera?

,,tack på förhand, jimmy,,

Resa till alperna
Att röra på sig betyder inte mer puder. Kan till och med vara bättre att sitta på samma ställe. Lär man sig ett område så vet man vart man skall åka då det snöar och vart man skall åka när det börjar bli uppkört.

Om ni ändå skall röra på er så tycker jag det är bättre att köra ner än att flyga och sen försöka ta sig runt mellan ställena. Få ställen trafikeras med tåg så om ni inte har egen bil så blir det antingen buss eller hyr bil.

Tex

Resa till alperna
Lyssna inte på Tex, det är klart att ni får den bästa snön om ni är mobila.

Testa söka här i forumet, vet att det finns ett par trådar om detta redan... Har för mig dom kom fram till att Zürich var bästa resemål och sedan hyra en bil där. För det är helt klart överlägset att hyra bil, tåg och buss är alltför inflexibla resesätt. Ni vill ju kunna byta ort på eftermiddagen, när ni åkt klart för dagen. Eller tidigt på morgonen, så ni kommer fram när liftarna öppnar.

Resa till alperna
Flyg till Turin eller Grenoble också tar du första bästa buss till Briancon (ca 12mil från både Grenoble och Turin)
Briancon är en gammal medeltidsstad som ligger strategiskt i korsningen av fem olika dalar, knappt 2 mil från den italienska gränsen. Det strategiska läget är också grymt för oss skidåkare.
Inom en knapp timma når du med bil (går även bussar) 5 olika skidsystem. Plssar du på en halvtimma så kan du lägga till 5 system till. Vissa är större, andra mindre. Det fina med att bo i Briancon är att du alltid kan få tag på färskt puder om du har koll på vart det dumpar.
Följande orter kan nås relativt enkelt:
Serre Chevalier (Ligger precis vid briancon)
Monetier Les Bains - 20 min
La Grave - 45 min
Alpe d'Huez - 90 min
Les Deux Alpes - 60 min
Montgenevre - 20 min
Sestriere - 45 min
Puy St Vincent - 30 min
Med alla dessa orter inom såpass liten radie så är det inte svårt att hitta puder.
Ett hett tips är att köpa veckokort i Serre Chevalier så får man en dags kort i flera av dessa system på köpet.
Sedan så är Briancon en mysig stad, skönt och avslappnat.
Om du inte vill boka biljetter och boende själv så anordnar flera svenska resebyråer resor dit.

Resa till alperna

@FF

Bästa snön och bästa åkningen är inte samma sak. Om man är på ett ställe där det dumpat 50cm puder och man inte har en aning om vart man skall ta vägen så får man inte bättre åkning än på ett ställe som man känner till där det dumpat 30cm.

Kännedom av berget är viktigare än mängden puder. Men visst är man på ett ställe där det inte dumpat något så hade det ju vart bättre att vara på ett ställe där det faktiskt har dumpat.

Tex

Tillbaka
Topp