Resa till Iran under mellandagarna 2008--2009

repetae

Ny medlem
Ungefär 26 december 2008 åker jag och en polare till Iran för att åka skön offpist i Shemshak och Dizin i Iran. Vi tänkte vara borta underfär en vecka och kanske ta någon dag i Tehran för att kolla huvudstaden också. Skidåkningen är emellan 2000 till 4000 meter över havet med fantastisk utsikt i en rejäl bergskedja som heter Alborz. Skidorterna ligger ungefär 2 timmar från stan, så det är inga långa transporter. Tänkte iofs bo vid skidorterna.

Vi hade ursprungligen tänkt vara fler som åker, men fick manfall. Jag heter Andreas och är 30 år och min kompis Gurra är 22 år. Vi är båda resvana med hyfsat bra skidåkning. Kostnaden för hela rasket är 7000 kr inklusive flyg, boende, mat, transporter, visum och allt med lite marginal.

Snabba puckar gäller, med tanke på att det är ganska snart och att man måste ha visum. Jag har redan ansökt om mitt. Häng på!

Andreas: 0735582622 eller andreas@disclo.se

Senast ändrad:
Jag har tyvärr ingen möjlighet alls att följa med, men måste ändå bara fråga.. 7000 kronor inklusive nästan allt man behöver? Hur kan det vara så billigt? Fixar ni det själva helt och hållet?
Mycket intresserad av hur ni får ihop allt, tyvärr inte för att jag kommer kunna åka nu denna säsongen men det låter ju fortfarande riktigt bra

jeg kunne forsåvidt vært interresert, men tenkte meg dit i jan/feb!

når kommer snøen som regel??

kan ikke slutten av des. være vel tidlig???

Å fy fan va lockad ja blev. E ju ledig hela mellandagarna! Men ja skulle som ovanstående vilja veta lite mer om hur upplägget ser ut? Hur är snötillgången då? Åker ni hem dagen efter nyår då eller?
Anders

Fruktansvärt intressant. Har dock inte pengarna innestående då andra resor senare i vinter är planerade.

Dock skulle jag gärna vilja veta hur ni gått tillväga för att få allting fixat och för detta överenskomliga pris dessutom.

Tacksam om ni orkar ta er den tiden för att ge lite snabb information bara!

Till rastapopulos: Okej. Jag ger mig. 8000 kr är rimligare. Vi fixar allt själv. Räknade på flyg 4500 kr. Läste på Freeride om någon som genomförde en sådan resa för någonting på 6000 kr.

Till Erik-J: Snön kommer tidigare än så, men den mer regelbundna och säkra snön kommer i mitten av januari. Men det är inte där de lediga mellandagarna är. :) Vi hoppas på bra snö trots att vi åker tidigt. Har vi inte riktig otur så går det.

Till honeback: När vi åker hem är inte spikat. Beror på tillgång på billiga flyg. Väntar just nu på visum. När jag fått visumbesked kan vi boka flyg.

Till wamp: Det är billigt i Iran. Det är bara att slå upp en Lonely Planet och ringa runt. Vi har gjort en uppskattad budget utifrån Lonely Planet och antaganden, men att ringa hotellen/vandrarhemmen återstår.

Till Carlstedt: Liftkort kostade runt 130 kr (kommer inte ihåg exakta siffran, men typ så) per dag förra året, enligt några som var där då. Vi räknar med 4 eller 5 dagar på berget. Vi tar gärna en dag eller två för att se Tehran också.

Och grymt, ja det blir det!

Tillbaka
Topp