Reseförsäkring som täcker off-pist?

fridal

Ny medlem
Finns det alls? Jag hittar inga eseförsäkringsbolag som täcker detta. Man måste åk med guide för att det skall vara okej... Någon som har koll på detta?

Frida

Det enda jag vet är försäkringen via Svenska klätterförbundet.
Om man är medlem i en klätterklubb och köper till den nya tilläggsförsäkringen (200kr per år) så är man försäkrad utomlands 45+ dagar upp till 6000meter både uppför och nedför berget.

Vet inte om det är nåt du är ute efter, men om man gör ordentliga toppturer så är man försäkrad både uppför och nedför så att säga :)

Om det finns nån offpist specialare hos nåt svenskt F.bolag vet jag inte, men det låter inte som om nåt ett svenskt F.bolag vill greja med..

kör safe

Senast ändrad:
Har du en bra hemförsäkring så får du fixa en tilläggsförsäkring som gör att du är täckt av din försäkring precis som om det vore hemma. Enda skillnaden är att det finns ett maxtak på värdet av din medhavda utrustning, samt att du ska vara på en fast plats/ort och får därifrån avvika max 2 veckor åt gången för att fortfarande vara skyddad av försäkringen. Var idag faktiskt i kontakt med mitt bolag som är länsförsäkringar. Kan vara olika hos alla...vad vet jag. Men detta var vad han sa till mig iaf. Annars var allt som det skulle vara hemma. Händer en olycka ska man ringa SOS Köpenhamn där en läkare tar beslut om vad för vård man behöver, och ibland kan dem även rekommendera dig att gå till en speciell läkare/sjukhus eftersom dem vet priser, kvalitet osv på vården där du är.

Men det du säger om off-pist spelar ingen roll. Du kan lika gärna ramla i ett varuhus och slå ut alla tänder eller vurpa nerför värsta facet på skidorten. Du är fortfarande täckt av din försäkring. Sedan kan jag inte uttala mig om dem även står för tex: helikoptertransport osv om det skulle krävas men det tror jag absolut det gör om det är allvarligt!
Eftersom du som skadad kanske inte kan ta beslut om vad du behöver ska du inte behöva stå till svars för varför du var tvungen att flyga heli till sjukhuset osv. Vore konstigt...
Enligt försäkringssnubben ska ALLT vara som det är här hemma eftersom du är täckt av din hemförsäkring. Så detta litar jag på räcker! Vare sig det gäller stöld, skador mm.
Jag som ska studera medans jag är i Kanada i vinter och får CSN bidrag, tack vare detta fick ett pris på 1400kr för 6 månader tilläggsförsäkring, bra pris tycker jag!
Mvh: Emil

Senast ändrad:
de flesta bolag försäkrar så man slipper pröjsa vård etc men inte mot räddningsaktionen. helikopterräddning är inte billigt men det finns specialförsäkringar så man slipper betala det själv.

minns inte vad den heter men man tecknar den via räddningstjänsten i frankrike och andra alpländer har jag för mig. gäller i hela alperna. hur det fungerar i staterna/kanada har jag ingen koll på.

kostade typ 6-700kr för en säsong. inte så farligt

Senast ändrad:
Hej!
Jag ringde och pratade med länsförsäkringar och det skulle kosta 2300kr för fem månader att förlänga hemförsäkringen. Jag nämnde att jag skulle vara en månad i USA också och det påverkade något, jag vet inte vad. Angående offpist sa säljaren att det var helt ok så länge det inte rörde sig om tävlingsskidåkning.

Det enda försäkringen inte täcker är saker som innebär att man flyger som hängglidning och liknande.

Maxersättningarna är: lösöre för 40 000kr, värdehandlingar 20 000kr, pengar 3 000kr och självrisken är på 1 500kr

Vid sjukdom och olycksfall ersätts läkare och sjukhusvård, reskostnader i samband med vård och behandling och hemtransport om behandlingen bör ske i hemlandet.

Jag kommer att förlänga min hemförsäkring och länsförsäkringars villkor känns bra. Hur det är med andra vet jag inget om jag heller.

Kalle

Tur att jag läste det här, kom på att jag tappat bort mitt EU/EES sjukförsäkringskort.

Lite off topic kanske, men jag rekommenderar ALLA som ska ner i Europa och säsonga (eller ner i Europa överhuvudtaget faktiskt) att fixa ett sånt.

Gratis, beställ här:

http://sadbserviceweb.sfa.se/servicewebb/nybest.do

Ger dig rätt till sjukvård till samma regler som landets medborgare

Jag pratade med Länsförskringar och hon jag pratade med lovade att kolla upp det hela extra noga och ringde tillbaka till mig idag. Hon sa att man inte är försäkrad ifall man utsatt sig själv för skada, t ex. åka utför nedfarter som är utmärkta med varningsskylt. Men jag vet inte... I många fall blir det nog en definitionsfråga...

Läs mitt svar i den andra tråden, innan jag blir vred. Hemförsäkringarna suger. SLAO:n verkade hyfsad ifall man endast håller till i svenska fjällen och åker pist. DSV äger allt.

Tänk även på att det som att en handläggare säger åt dig i telefon inte spelar nån som helst roll om det skulle uppstå en tvist efter en skada. Då är det det som står i försäkringsvillkoren som gäller och inget annat. Även om nån du pratar med på telefon tror att olyckor i outpisten täcks av din försäkring är det alltså inte värt ett smack.

Gör som FF skriver, 26 Euro för en säsong är en löjligt billig investering.

Någon som vet vad som gäller angående separat offpistförsäkring i Kanada och då främst Whistler?

Mitt tips till er alla är att kolla upp Carte Neige. Det är en fransk försäkring som jag tror gäller i hela världen och den kan verkligen rädda er röv om ni trillar ned i en glaciärspricka eller hamnar under en lavin...

...den ekonomiska biten alltså

Senast ändrad:
Kolla med Whistlerblackcomb.com, men dem hade inte någon egen som man kunde köpa. Bör väl finnas försäkringsbolag i Kanada som har specialutformade försäkringar för liknande riskfyllda aktiviteter som skidor/snowboard...?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp