Har du en bra hemförsäkring så får du fixa en tilläggsförsäkring som gör att du är täckt av din försäkring precis som om det vore hemma. Enda skillnaden är att det finns ett maxtak på värdet av din medhavda utrustning, samt att du ska vara på en fast plats/ort och får därifrån avvika max 2 veckor åt gången för att fortfarande vara skyddad av försäkringen. Var idag faktiskt i kontakt med mitt bolag som är länsförsäkringar. Kan vara olika hos alla...vad vet jag. Men detta var vad han sa till mig iaf. Annars var allt som det skulle vara hemma. Händer en olycka ska man ringa SOS Köpenhamn där en läkare tar beslut om vad för vård man behöver, och ibland kan dem även rekommendera dig att gå till en speciell läkare/sjukhus eftersom dem vet priser, kvalitet osv på vården där du är.
Men det du säger om off-pist spelar ingen roll. Du kan lika gärna ramla i ett varuhus och slå ut alla tänder eller vurpa nerför värsta facet på skidorten. Du är fortfarande täckt av din försäkring. Sedan kan jag inte uttala mig om dem även står för tex: helikoptertransport osv om det skulle krävas men det tror jag absolut det gör om det är allvarligt!
Eftersom du som skadad kanske inte kan ta beslut om vad du behöver ska du inte behöva stå till svars för varför du var tvungen att flyga heli till sjukhuset osv. Vore konstigt...
Enligt försäkringssnubben ska ALLT vara som det är här hemma eftersom du är täckt av din hemförsäkring. Så detta litar jag på räcker! Vare sig det gäller stöld, skador mm.
Jag som ska studera medans jag är i Kanada i vinter och får CSN bidrag, tack vare detta fick ett pris på 1400kr för 6 månader tilläggsförsäkring, bra pris tycker jag!
Mvh: Emil