Reseledare Alpresor

skigirl91

Ny medlem
Reseledare Alpresor
Hej jag undrar om det finns någon som vet hur stor chansen är att få jobb efter utbildningen via Alpresor till Reseledare i alperna på vintern =)

Det är verkligen mitt dröm yrke

Reseledare Alpresor
Nej ingenting ännu men jag tänkte gå kursen om något år... Men inte nu i år.. Bara nyfiken om hur stor chansen var =)

Reseledare Alpresor
är väll typ 5 av 40 som får anställning på sts. Men kursen är mediterade inom andra bolag så bara för att du inte får jobb hos sts kan du få jobb hos andra bolag som reseledare. Oavsett vad är det en kul kurs så tveka inte att gå den :) Lycka till!

Reseledare Alpresor
Av alla dem vi såg nere i Bad Gastein så va dem minst 10 st som va nya jämfört med säsongen innan och sen antar jag att det va fler som fick jobb på STS fast på annan ort. Om nu din dröm är att jobba som reseledare i Alperna? Go for it! Har du den utbildningen hos STS så blir det lättare att få jobb för något annat resebolag i Alperna.

Senast ändrad:
Reseledare Alpresor
Jag blev antagen till i år, men får se om jag ska gå, är inte så taggad på BG i övrigt. ;) Någon annan som har blivit antagen?

Reseledare Alpresor
Kenjaklara sa:
Jag blev antagen till i år, men får se om jag ska gå, är inte så taggad på BG i övrigt. ;) Någon annan som har blivit antagen?
Alla som vill blir antagna, det är det som är lite grejen med dom här kurserna... 100 stycken betalar för en kurs som ger 10 stycken jobb.

Reseledare Alpresor
Felix du är inne på rätt spår.
Tänk vilken affärside, att få folk att betala för att få gå på "anställningsinterjuv". Samtidigt som de kan välja och vraka bland de hågade.

Skulle vara "roligt" att se vinsten på "kursen" i reda pengar förutom att de slipper rekryteringskostnader.

Ligger ju inte långt ifrån fas 3 tänket för företagare (fast vi skattebetalare slipper stå för notan).

Nu menar jag inte att klanka ner på de som eventuellt tänker gå "kursen" utan känner ni att det kan vara en bra grej/möjlighet så för allt i värden gå.

Vill bara att man skall vara medveten om varför kursen faktiskt finns.

Eftersom jag vet att jag inte kan stava så redan så undanber jag mig eventuella kommentarer på stavningen.

//Åke

Reseledare Alpresor
Men har personalen någon ut lottning om vem som får jobben inom de 100 personerna som söker eller tittar dom efter åk teknik??

Reseledare Alpresor
skigirl91 sa:
Men har personalen någon ut lottning om vem som får jobben inom de 100 personerna som söker eller tittar dom efter åk teknik??
Jag tror att de har en högst personlig bedömning om vilka de vill anställa enligt vad de tycker är rätt personlighet med rätt egenskaper och sedan så frågar de som är aktuella.

Dvs det är en konstant pågående utvärdering av dig som kursdeltagare och antingen så får du ett erbjudande om anställning eller inte.

Du går ju en kurs som du betalt för och får diplom inte en internutbildning från företaget.
Vilket gör att de inte har några som helst skyldigheter att anställa någon överhuvudtaget om de inte vill.

Från deras sida måste det vara ett perfekt läge. Du betalar för att de skall ta reda på om de vill anställa dig.

Vilken affärside de kan inte förlora den enda möjliga förloraren är du som elev.

Frågan till dig själv måste vara vad kan just du vinna och är priset värt möjligheten att vinna.
Om man tycker det så är väl upplägget ok annars så tycker jag att det kan anses som lite moraliskt betänkligt.

Men jag är kanske av en annan generation och tycker att gör man ett arbete så skall man ha betalt enligt samma premisser som de övriga. Och att betala för att få en arbetsplatsinterjuv är för mig främmande.

Skulle vara intressant att få veta om någon fått arbete på annat företag med hjälp av diplomet från kursen och i sådan fall hur många.

Har någon sett en platsannons med krav på att men genomgått den här kursen eller där de säger att det är en merit?

//Åke

Reseledare Alpresor
skigirl91 sa:
det handlar inte om åkteknik. ett ord som för övrigt du särskriver..

STS utbildning är på ingen guldchans till jobb, men de som visar framfötterna och är drivna kan få jobb - med lite tur.

De jag känner som fått jobb genom STS är folk som är;
Drivna
Snygga
Orkar med att jobba trots för lite sömn
Kan ta skitarbetstider
Är helt ok på att åka skidor
Är 20+

Nu skrev jag som nutid, men jag menar självklart hur det såg ut vid anställningstillfället. Men de går absolut inte på hur bra du åker skidor utan hur bra du skulle vara som reseledare det vill säga hur gärna de vill ha dig som yttersta ansvarig för deras kunder och deras varumärke.

Allt på ett CV är en merit om man kan motivera det för en arbetsgivare. Om du tycker att det är en merit att du gick en reseledarkurs men inte fick jobb genom det - go for it. Det kanske är bättre än att ha ett blankt CV?

glhf

Reseledare Alpresor
Ja jag kanske kan bli skidlärare men då måste jag ta hand om barn =( Det är det värsta jag vet... Barn..

Andra jobb i skid branchen?

Reseledare Alpresor
Haha, jag har också blivit "antagen" och hade faktiskt tänkt gå. Men nu har man ju läst allt detta plus lite på andra ställen, och jag är inte så taggad längre. :/

Reseledare Alpresor
Jag har precis fått jobb som skidguide hos Langley. Jag har inte tackat ja än då jag också ska iväg till BadG med STS nästa vecka (har dock betalat avbeställningsskydd). Är det värt att fortfarande åka iväg med sts, trots att jag fått det andra jobbet? någon som känner till hur det är att jobba som guide för Langley vs STS?

Reseledare Alpresor
Var nere i Bad Gastein med Norske Skidskolan då STS hade sina reseledarkurser förra året, så har sett stressen och allt som den kursen innebär på lite avstånd. Har för mig att kanske en 2 av 30 verkligen fick jobbet i slutänden.

Ska ner och arbeta för Langley med start imorgon, och rent spontant känner jag att Langley verkar mycket bättre att arbeta för. Företaget känns lite mindre stelt än STS, och det är liksom en mycket större grej med massor med folk anställda runt om i hotellen med. Fast ja, har ju inte börjat jobba ännu så kanske inte borde uttala mig.

En annan grej är väl att man som skidguide från Langley får en guidekurs under ett par dagar innan man börjar jobba, kursen ska gå i Chamonix. Om jag fattat det rätt alltså, kan mycket väl vara så att du får slänga in en slant för den, eller att det inte alls funkar så. Flummigt värre.

Sen beror det väl mycket på ort med, rent spontant kan jag tycka att Frankrike(Langley) verkar roligare att säsonga i än Bad Gastein/Ischgl/Courmayer etc.(skidbussar...), men det är nog individuellt.

Reseledare Alpresor
Som några tidigare kommenterat, att jobba som reseledare kan vara väldigt slitsamt. I somras jobbade jag som reseledare i ett land vid medelhavet, inom ett av Sveriges 3 största reseföretag. Visst det är inte i alperna men en liten inblick i hur livet som reseledare kan vara.

Det här är mina erfarenheter av att jobba som reseledare på en liten destination (6-8 reseledare för ca 1200 gäster/vecka)

- Det är väldigt fysiskt och psykiskt krävande jobb.

- Du är i princip alltid på jobbet och ett ansikte utåt för företaget du jobbar åt, även när du är ledig, framförallt om du jobbar och bor på ett resorthotell eller i en liten by. Gästerna kommer att känna igen dig oavsett om du jobbar eller står i dina privata kläder dyngfull på krogen, du måste alltid tänka på hur du uppträder. Du jobbar mellan 5 och 7 dagar i veckan.

- Du ska i princip alltid finnas kontaktbar ifall någon större händelse skulle inträffa på din destination och vara beredd att rycka in och jobba extra. Ex. naturkatastrofer eller större olyckor (båt, flyg, trafik).

- De flesta researrangörer har en servicetelefon på varje destination som gästerna alltid kan ringa, har du den ska du som reseledare vara tillgänglig dygnet runt, ofta upp till en vecka i streck. Det brukar innebära att du utöver ditt jobb dagtid även ska lösa alla problem som kommer in till servicetelefonen, det ringer även nattetid, närmste sömn du kommer få är små powernaps mellan samtalen.

- Du kommer generellt att jobba väldigt mycket för att få allt att fungera och många obekväma tider så som tidiga mornar, sena kvällar och nätter. Du ska vara tillgänglig när dina gäster behöver dig oavsett vad klockan är. Visst kan man säga ifrån men det är lätt för företaget att skicka hem dig, det finns väldigt många andra som står på kö och gärna skulle ta ditt jobb direkt.

- Du kommer att få ta mycket skit, du är en vandrande klagomur, du kommer ta hand om arga och upprörda gäster, våldtäkter, neddrogade och fulla människor, skador och livshotande sjukhusfall eller kanske dödsfall. Vänj dig vid att folk skriker på dig, på svenska, norska, danska eller engelska.

- Du kommer få riktigt dåligt betalt! För oss existerade varken ob-tillägg eller övertidsersättning. Du har en grundlön som baseras på antalet dagar du jobbar, inte hur många timmar du jobbar, det spelar alltså ingen roll om du jobbar 2h eller 22h per dag. Normallönen efter skatt, grundlön+provision brukade ligga mellan 4000-7000 kr per månad.

MEN…

… du kommer få en väldig personlig utveckling och erfarenhet.
… du kommer få minnen och vänner för livet.
… du kommer ha kul!
… tro det eller ej men det finns faktiskt trevliga och glada gäster också…

Lycka till med jobbsökandet!

Tillbaka
Topp