Resväska till Alperna - HJÄLP!

jb007

Ny medlem
Jag åker till Alperna 2012/13 nu för att säsonga. Tänkte ha med mig rätt mycket grejer då det blir en lång säsong för mig. Vilken sorts väska ska jag ha med mig? Tänkte mig en väska med 150 liter (minst). Några tips? Behöver jag mindre/större väska?

Vi ska bo i lägenhet, inte allt för stort. Tänkte ta med mig det vanliga: ett par underställ, skidjacka/byxor, mössa, vantar hjälp, goggles samt några vardagskläder och skor.
Jag stannar från dec-april så ett bra tag! Tar gärna med mig för mycket än för lite om man säger så!
Tack för hjälpen!

Kolla först vad maxvikten är på flyget, packa efter det. Det finns ju även tvättmedel och butiker på plats. :)

ABadHabit sa:
Kolla först vad maxvikten är på flyget, packa efter det. Det finns ju även tvättmedel och butiker på plats.
Åker buss, så har inte mycket regler angående vikt. Vi får ha pjäxbag, skidbag, handbagage och vanligt bagage.

Tompan14 sa:
Läs den här tråden.
När du har gjort det läser du den här tråden.
Nu har jag läst båda trådar! Väldigt bra må jag säga. TACK! Dock framgår inte det på alla om de ska säsonga eller bara på skidsemester? Så klarar de sig med en 80 L duffelbag på 2 veckor kanske inte jag ska vara optimistisk med en 80 L duffelbag på 4-5 månader?
Tack för svar alla! :D

Länkade duffeltråden handlar väl mest om en-två veckors vistelse, för en säsong blir nog en 80 liters tight, men 130-140l borde inte var några problem, man måste ju tvätta ändå liksom. Det handlar väl mycket om vad och hur man klär sig när man inte åker skidor, jeans och en t-shirt, skjorta med v-ringad lammullströja, tjocka huvtröjor, osv
T-shirts tar lite plats, huvtröjor massor.
Enklast är ju att göra en testpackning, blir ofta rätt uppenbart hur mkt plats som behövs då.

Om jag inte åker bil brukar jag ta en ryggsäck på 60l, skidryggan, datorväska (räknas som handväska på planet och blir således "gratisbagage") samt skidbag. Det räcker gott och väl för mig. När jag var i Kanada hade jag tom plats över för att ta lite vänners bagage då de hade övervikt och jag hade några kg till godo.

Min packlista brukar se ut ungefär såhär

Ryggsäck/väska ca 60l:
1 tröja
5-7 t-shirts
10 kallingar eller så många jag har tillgång till/får plats
5-7 kompletta underställ
1-2 kompletta andra lager
1 par jeans
5-7 par skidstrumpor (används i regel också till vardags)
2 par vanliga strumpor, ibland lämnas dessa hemma helt och hållet
1 par mjukisbrallor
1 skjorta
Vantar/mössor
Pjäxor
Skidbyxor

Skidrygga:
Saker som är bra att ha nära till hands + annat som eventuellt inte hittas lämplig plats åt/kommer ihåg att packa med i sista minuten samt skyddsutrustning och transa.

Datorväska:
Utnyttjas till max, alla papper och majoriteten av elektronikprylar samt annat småbröte

Skidväska:
Två par skidor
1-2 par stavar
Sond
Spade
Trekkers
Hudar
Kängor
Kläder som ev. inte får plats i väskan

Snus för tilltänkt restid placeras där det finns lämplig plats/sprids ut hos polare för att slippa problem med tullen.

Pckningen du behöver för två veckor + eventuellt lite mer elektronik är egentligen allt som behövs för säsong, du behöver ändå tvätta varannan vecka, om inte oftare. Släpa på prylar är jobbigt.

Åker jag bil/slipper kånka runt på grejerna kanske det slinker med ett par skidor till samt lite fler underställ/skidstrumpor/kallingar för att dra ner på tvättandet, tvättmedel är dyrt :P

Blev faktiskt denna! (Ja, jag snålar)
179 kronor för en 110 L trunk på Biltema. Helt okej.. Lägger hellre pengar på skidutrustning än en väska.
Trunk med hjul, 110 l
Hoppas bara inte att den går sönder, dock sa de att det var 1 års garanti!

JB007:
Biltema, Smart! Sitter själv och funderar på ny resväska, och det blir så lätt att man stirrar sig blind på "de vanliga affärerna" Ska kolla in deras väskor. Trevlig helg!

På mina säsonger har jag haft en 90 liter split roler från dakine och skidbagage väska för två par skidor från dakine och klarat mig. Jag är ju tjej så packar ju ganska mycket mer är killar.
Ett tips är att packa ner typ ryggskydd och smågrejer i skidbagaget så får du mer plats i resväskan.
Sen har jag även packat ner pjäxorna i skidbagaget men de har ju ändrat reglerna på vissa flygbolag så kolla om det går, annars slänger du pjäxorna i en pjäxbag så slipper du ha dom i resväskan.

Ha så kul på säsongen och vad avis jag blir på dig, hoppas säsongen blir lika bra som förra i alperna!!

150 liter låter onödigt mkt.

När jag pluggade i USA under ett år hade jag med mig en vanligt samsonite a 90l...
Mitt tips blir att sålla en hel del. Ta med dig det nödvändigaste. Risken finns att du köper på dig grejor där nere. Köp i sådant fall en ny väska på plats för en billig penning.

G

Tillbaka
Topp