Revelstoke 14/15

jarlof

Medlem
Revelstoke 14/15
Hallå där!

Sitter som så många andra och spånar inför kommande vinter i Kanada och tror mig ha skalat ner alternativen till två orter att dra till; Revelstoke eller Whitewater/Nelson. Vad jag har förstått är det relativt lika skidanläggningar med få liftar, roligt berg och mycket snöfall. Alla som har erfarenhet av dessa två orter får hemskt gärna ösa på med kommentarer för att hjälpa till i beslutet var skidorna bör styras, personligen är jag på puderjakt och vill få med så mycket turande kroppen håller för och ha förbannat roligt. Har gjort en säsong i St. Anton och 6 veckor i Val Thorens sen gymnasiet upphörde för nu dryga två år sen.

I nuläget är jag ensam resande och letar efter likasinnade att dela boende, ev. bil och allt där till med under säsongen. Har inte fullt bestämt mig för hur länge jag ska vara iväg men minimum tre månader och då framförallt pricka in januari t.o.m mars, alternativet är en längre vistelse med lite jobbande för att klara av den så tråkiga finansiella biten.

Fler som tänker på dessa orter och/eller blir sugna på att slå sig samman? Bara å skriv

Fred och nedförslut!

Revelstoke 14/15
Tja! Jag planerar en säsong i Whistler eller Revelstoke också, från december till april, planerar att ha sparat tillräckligt mycket för att inte behöva jobba heller. Jag utesluter dock Whitewater/Nelson för att byarna är så små och även om jag i första hand är ute efter att jaga puder och hitta orörd off-pist så upplever jag gärna någon form av uteliv också. Delar gärna boende och bil!

Revelstoke 14/15
Om du utesluter whitewater för att byn är för liten och utelivet för dåligt så kan du direkt stryka revelstoke också.

Revelstoke 14/15
Har inte varit i några av orterna utan går bara på vänners berättelser. Det är inte helt lätt att kolla heller, det kan finnas listor på restauranger eller krogar men man får gräva mer för att hitta bra info om eventuellt uteliv. Tack för tipset!

Revelstoke 14/15
Nog sant som "havreboll" säger, jag snöade in mig i dessa orter för just snö-chanserna och tittade inte alltför mycket på utelivet. Tror i Kanada att det är främst Banff och Whistler som har det livligt i byarna men helt utan egen erfarenhet så hör gärna från någon annan också. Verkar som samma mål med resan annars "Sompilomp" och har inte uteslutit någon ort så kanske får styra ihop något i whistler istället.

Revelstoke 14/15
Whistler verkar ju helt klart vara störst vad gäller orter. Banff är ju en mindre stad med orter runtom, om jag förstått rätt, så visst finns det uteliv men då också något längre till backen, vilket ändå är lite prio på!

Revelstoke 14/15
Whistler: Disneyland. Åk hit om du gillar chopped-up pow (aldrig ensam på berget, om du inte drar till typ duffy och turar) och fest.
Revelstoke: Kul, brant berg, OK men ful stad, mkt skandinaver, OK fest, nära till Rogers.
Nelson: Hippieställe, mkt skönt folk, charmig stad, lite mindre skandinaver. Nära till Kootnay, bra turande, i mitt tycke bättre än Rogers (mkt folk där). Whitewater är kanske snäppet mindre "häftigt" än Revelstoke.

Revelstoke 14/15
Kan inte säga något om andra orter än Revelstoke i Kanada då det är den enda orten jag varit på. Grymt mycket snö, stora linjer finns det gott. Tyvärr är det den sjuk puderhets, man måste hajka/bootpacka till det mesta, nedre halvan av berget är för varmt och tät skog så åkningen där är sällan bra. Finns dock enorma ytor om man har norskt blod och gillar att gå på tur.

Revelstoke 14/15
hej,
go to Rossland, B.C. ..believe me, it's got all you will ever need minus the heli.
Great people, fantastic level of skiing, vertical, tradition, rootsy vibes and steep mountains without rain...and you can go to whitewater in an hour.
if you go get in touch for more detailed tips..i've been there many a times
cheers

Revelstoke 14/15
Ger lite liv i denna tråden med lite ny information och erbjudan av plats i lägenhet under november-december.

Har ihop med tre andra lyckats kirra ett boende i Revelstoke med start i januari och flyg samt liftkort är redan ordnat.

Jag och två andra tar in på ett boende första två månaderna (november-december) och letar efter någon som skulle behöva en plats under denna tiden, verkar vara lättast att hitta boende för resten av säsongen på plats då de flesta kräver att man kommer och tittar på boendet innan något spikas. Så är det någon trevlig själ som vill spendera första tiden med oss så är det bara att höra av sig. Boendet är på Alpine Inn och priset är ca 600CAD/personochmånad, lite dyrare men har sina fördelar med busskort, inträde på aquatic center och lite sånt.

Har fått tag på ett arbetsvisum och är extremt tacksam för alla tips och råd gällande jobbsökande i Revelstoke främst men också Kanada i allmänhet. Om det är något särskilt som uppskattas när man söker och tar kontakt etc, give it all!

Revelstoke 14/15
Hej Jarlof!

Jag skulle kunna vara intresserad av boendet! Har också köpt liftkort men inte bestämt avresedatum riktigt, tanken är dock att vara framme i Revelstoke någon gång framåt slutet mot november. Hör gärna av dig via PM om platsen fortfarande finns kvar! :)

Revelstoke 14/15
Om det är någon som letar efter boende i Revelstoke så kan jag rekommendera boendet som vi bodde i vintern 12/13.

Vi hyrde källarvåningen i ett hus på 6:th Street East (gångavstånd till mataffär och huvudgatan) med egen ingång, kök, badrum, tv och tvättmaskin. Det finns plats för 4-5 personer.

Det är ett par som bor i huset och som hyr ut källarvåningen, riktigt schysta och hjälpsamma. Dem hjälps oss att lösa bil, försäkringar, transporter m.m.
Vi blev bland annat bjudna på middag ett antal gånger, till och med hem bjudna på middag hos deras föräldrar :)

Om det är någon som är intresserad av ett bra och centralt boende så hör av er

Revelstoke 14/15
TomDiedrichs sa:
Om det är någon som letar efter boende i Revelstoke så kan jag rekommendera boendet som vi bodde i vintern 12/13.

Vi hyrde källarvåningen i ett hus på 6:th Street East (gångavstånd till mataffär och huvudgatan) med egen ingång, kök, badrum, tv och tvättmaskin. Det finns plats för 4-5 personer.

Det är ett par som bor i huset och som hyr ut källarvåningen, riktigt schysta och hjälpsamma. Dem hjälps oss att lösa bil, försäkringar, transporter m.m.
Vi blev bland annat bjudna på middag ett antal gånger, till och med hem bjudna på middag hos deras föräldrar :)

Om det är någon som är intresserad av ett bra och centralt boende så hör av er
Just detta har jag och vänner bokat in oss på, men tackar för att du delar tipset! :)

Revelstoke 14/15
Ni som har varit där. Hur långt är det till liftarna? Finns det en buss och i så fall, hur mycket kostar den?

Jag letar efter boende för hela säsongen om någon har plats över :D

Revelstoke 14/15
Någon som söker en till person till ett boende så är jag tillgänglig? :) Tänkte dra mig över atlanten strax efter nyår och vara kvar några månader.

Jag är en kille på 21 år, från Uppsala, born and raised. Åker snowboard sen många år. Jag bodde förra säsongen i kicking horse och gillar Kanada skarpt. Har varit i Revelstoke några gånger och tycker det skulle vara kul att testa en lite större "stad" i år. Gillar berget som fan i Revelstoke. Har inget problem att bo lite varstans, allt från motell till slott.

Turade en del förra året, och satsar på att tura ännu mer i år. Det är puder som ska åkas, park är inget som intresserar mig nämnvärt, även om det är kul att hoppa ibland.

Lite beskrivning av mig, kanske lite luddigt men ändå.

Senast ändrad:
Revelstoke 14/15

@TomDiedrichs Tack hoppas jag med, det ska jag göra!

Panadol sa:
Ni som har varit där. Hur långt är det till liftarna? Finns det en buss och i så fall, hur mycket kostar den?

Jag letar efter boende för hela säsongen om någon har plats över :D
Byn är utsträckt efter ett vattendrag och utanför ena änden ligger skidresorten. Så avståndet till liftarna varierar rätt mycket beroende på var du bor men från vad jag har förstått är centrum så är det ca 5km till liftarna. Det går buss och season pass kostar 159CAD för 19år fyllda. Allt detta är svar baserat på vår käre vän Google och infon som denna besitter. Så någon som har direkt erfarenhet får gärna intyga/rätta till infon.

Vårt boende är fullt för hela säsongen så har inga platser att erbjuda. Reser på lördag och hoppas på att få träffa många av er på plats! grymt taggad

Revelstoke 14/15
Hallooooo, vi är två som landat på alpine inn, nr 37. Kommer fler i veckorna. Vi har en säng hela mars för en rimlig hyra om någon är intresserad ;)

Revelstoke 14/15
Hej!

Jag letar boende i Revelstoke från 9e januari och säsongen ut (lite sent ute, jag vet). Någon som hört något om "The Cube" och vet om det är ett schyst ställe? Kanske vet ni något annat vandrarhem/hosel som funkar att bo på? Eller om det någon som har en säng över så fyller jag mer än gärna den platsen.

Jag har hört att det har kommit kanske lite snö i Revelstoke på sistone. Hur bra/dålig är skidåkningen?

Revelstoke 14/15
Halloj!

Jag bodde på samesun backpackers lodge de två första veckorna, ett ställe som är spartanskt men helt okej, fördelarna med att bo på hotell/hostell är framförallt gratis skidbuss och centralt läge(för de flesta). Skulle tro att the cube är liknande men kanske lite bättre standard. Annars finns the stoke list, en hemsida där allt möjligt utannonseras och t.ex. rum, ett hett tips!

Vad gäller åkningen var det helt ok i lördags så jag senast åkte, men sen dess har det snöat ca 50 cm och ska komma ca 30 till så jag skulle gissa att det är pretty sweet, men det finns det säkert andra som kan bekräfta!
@jarlof?

Lycka till!!

Revelstoke 14/15
Tack för svaret! Jag kollar the stoke list dagligen, ett bra tips där! Jag tror jag kör som dig, får börja på the cube första tiden och leta boende väl på plats. Känns lättare när jag väl är där.

Det låter ju strålande med snön! Är ni ett stort svenskt gäng som åker/festar något tillsammans?

Ses där!

Revelstoke 14/15
Gött! kan vara värt att testa sig på att lägga upp en post på the stoke redan nu och se om du får något napp också. Yes, det finns en del svenskar i stan så det blir lite åk och fest här och där.

Ha de gött så ses vi!

Tillbaka
Topp