Revelstoke och allt kring resan, fler som ska dit?

Robert89

Aktiv medlem
Tjo! Då blev det äntligen bestämmt vart man ska spendera alla Norge in-jobbade stålars. Och det blev inte surfing i Surfers Paradise utan snowboard i Revelstoke istället, men jag klagar inte :D Drar till Revelstoke den 27/2-10/4 med två polare, sedan har vi två till polare där nere från den 30/1-1/4.

Så efter att ställt om sig helt angående resan är det mkt frågor som dyker upp. Först undrar man ju givetvis om någon mer ska dit? Någon kanske till och med har varit där och kan ge lite feedback?

Läste repotaget här på freeride och det verkade najs! Efter mkt letande och ringande kom vi fram till ett billigt boende, det blev Samesun Hostel, vi fick ett pris på 21CAD/natt vilket var betydligt billigare än de andra alternativen vi hittade. Är det kanske någon som varit på Samesun och har några tankar kring det? Det är iaf det billigaste vi hittat, så om någon ska på genomresa och behöver slagga någon natt är det nog ett bra alternativ!

Sen är det ju den klassiska "Vad ska man ha för bräda" frågan.... Har kollat runt lite på forumet och finns ju hundratals trådar om det, dock alltid svårt att hitta just de svaren man leter efter, så om nu någon med kunskap orkat läsa allt det här kan ni ju lika gärna svara :)

Eftersom Revelstoke nästan uteslutande handlar om puder är det en puderbräda jag är på jakt efter. Kommer antagligen beställa den från usa eller köpa på plats i Kanada. Vet någon kanske hur priserna ligger US vs. CA?

Jag har kollat lite på Burton Fish vilken jag tycker verkar vara bra för ändamålet? Har en skaplig freeride bräda nu så jag kan ju alltid ta den ifall man vill försöka sig på att hoppa osv. Några tips på fler vettiga puderbrädor skulle uppskattas! Är det någon speciell bindning till den modelen av brädor eller är det bara att smälla på en "vanlig" pump bindning? Har flow på min nuvarande bräda.

Tack på förhand!

//Robert

Har några kamrater som bor på Samesun Hostel nu och det är väl ganska klassisk hostel standard, trångt och lite skabbig :P Verkar finnas finare rum också men för 21$ kan man inte kräva så mycket. Förmodligen tillkommer väl skatt på det priset också?!?

Om själva systemet kan jag väl säga att det är rätt lite folk och man kan få orörd snö hela dagen. Terrängen är inte extrem men det finns ändå lite klippor att droppa och pillows att studsa på :)

första åket idag var 1500 fallhöjdsmeter orörd snö så en puderbräda blir nog gött :)

Jämför man dollarkursen rakt av så är det ca 20% billigare i Usa än kanada men CAD $ står ju lägre just nu så det är ~~ ganska samma priser...
Vad jag vet är det inte många internetbutiker i USA som skickar till Kanada eftersom de flesta märken redans har återförsäljare här som vill sälja sina grejjer.

t.ex backcountry.com får inte skicka 90% av sina brands till kanada!

Finns typ fyra snowboard butiker här i stan som säljer till listpriser...ingen rea under högsäsong...

/Rikard

Fan va soft med en kontakt på plats! Hur länge ska du/ni vara där? Var bor du? Vet du nåt om Gateway in? Köpte flygbiljetterna idag så nu jäklar är vi på g iaf! Är det mkt skandinavier där borta? Boendepriset förhandlade vi fram till 21CAD ink. skatt.

Har hittat en del internetshoppar i ca nu, men hur ligger priserna i affärerna jämfört med dom? vet du det? Vad skulle du rekomendera om man ska köpa prylar på plats, kolla runt i Calgary eller finns det tillräckligt i Revy? Kan man hitta en beg. puderbräda i revy?

Är det mkt hajking för att nå orörd snö? Kör ju bräda, hur blir det om man ska hajka, krångligt som tusan lr?

Mkt frågor på en och samma gång där, men är ju kanon att få fårga någon som är på plats och har koll på läget! Hoppas det är grönt ;D

//Robert

Går nog inte att hitta något billigare boende än 21$ förutom vanliga lägenheter eller så...Men svårt att få tag på nu.. Har faktiskt inte hört talas om Gateway in..

Jag har vart här sen 13 december och ska stanna > skidsäsongen ut. Vi (och två kamrater) bor på 6th/robson street, rätt centralt.
Uppskattningsvis är det 25 svenskar/skandinaver här nu varav jag träffat/känner kanske ~15 av dom...

Det är nog billigare i Calgary än här... Har inte sett många beg. prylar till salu här överhuvudtaget.

Har hajkat 15 min som längst (toppen bakom stokeliften) och då får man garanterat orörd snö men oftast kan man åka/skråa direkt från liften och få skön snö, varje åk, hela dagen. Iaf på veckorna, lite mer folk på helgerna.

Okej, då valde vi kanske rätt boende då om man vill leva billgit :) Alltid kul med lite fler skandinavier men behöver inte vara ett överflöd, vill man ha det kunde man stannat här i sånna fall! Hur gamla är ni? Finns det nåt nattliv i Revy, någon afterski med bra drag?

Är det något annat du vill tipsa om eller som kan vara bra att tänka på innan man drar? Vi ska flyga till Calgary och tänkte ta Greyhound till Revy, hur reste ni? Om ni tog er via Calgary, reste ni med Greyhound och vet ni i sånna fall om man bör boka biljett i förväg hos dem?

Tack för alla svar och god skidtur!

//Robert

Vi är tre mogna män i våra bästa år :)

Mina kamrater åkte från vancou. med greyhounden, den är ofta försenad och brukar ta god tid på sig. Kan ju vara smart att köpa biljetterna i förväg men går ju att göra på plats om transferstationen är öppen vill säga. Köper ni i förväg kan det vara en god ide att välja ombokningsbara om flyget blir försenat.

afterski kulturen känns inte så utbredd här i revy men det finns en nattklubb där sledders och locals boxas på helgerna...

hehe låter spännande :P Då bokar vi nog greyhound i förväg men tar ombokningsbara. Tack för svaren, nu har jag inte fler frågor för tillfället men skriver här om jag kommer på nåt mer. Annars kanske man ses i backen i mars!

//Robert

Vi var ett gäng som bodde på Same-sun från jul och tre veckor framåt, precis hemkomna till Sverige igen. Som Ritchard säger så är det rätt sunkigt, men det var sjukt trevligt folk som bodde där så det går att stå ut med att leta skålar, bestick och rena kastruller inför varje måltid. Det är ju trots allt billligt av någon anledning. Precis när vi åkte kom det dessutom dit fyra nya svenskar som det lät skulle stanna ett tag. Och sista dagen i backen sprang jag på ett gäng norrmän på kanske 6 pers som skulel stanna säsongen ut, så antalet nordbor borde ha ökat något från det antal som Ritchard nämnde.

Angående priser på prylar så hann vi med att stanna både i Vancouver och även Seattle några timmar på vägen hem, och av det jag uppfattade då är att priserna är billigare i de större orterna. dvs Vancouver och Calgary, men det gäller ju att hitta till butikerna också. I Seattle på andra sidan gränsen alltså, var det dock ännu billigare. Där hann jag tyvärr inte kolla in några friluftsbutiker, men de flesta märken jag kollade på i vanliga butiker hade lägre priser än i Canada.

Angående brädval hade jag med mig mina spett till skidor, och jag har alltid tyckt om att åka på rejäla lagg, men i det pudret som var när vi lämnade stället hade det nog passat bättre med mjukare spetsar som det är på puderlaggen. Så en puderbräda tror jag def. att du ska skaffa dig, för det snöar en hel del där på orten. Förbered dig på en hel del trädåkning med, och vissa transporter tillbaka från åken, men det lutar mestadels åt rätt håll så det borde inte bli allt för mkt sparkande för dig. Har du dessutom med dig någon skidåkare kan de dra dig på de ställena där det kan behövas lite hjälp på hemvägen, det funkade bra med den brädåkare vi hade med oss.

Jag lämnade för övrigt med inköpta årskort hos Ritchard med kompisar som kan köpas där för mindre än halva priset om man vill köra lite billigare. :-) Och det borde inte vara något större problem att köra på en annans kort då de inte kollar bilderna utan mest är intresserad av streckkoden som finns på kortet när de scannar dem.

Tjena Jon!

Låter jättebra, längtar något sjukt till Revy nu... Tror inte boendet ska bli några problem, har bott på elevhem och i kollektiv 3 år så jag är van att behöva diska innan man ska laga maten! Jag är ensam brädåkare i mitt gäng så jag ska förhoppningsvis ha tillräckligt med draghälp från de andra då om det inte är allt för långa sträckor.

Har bestämt mig för att det blir en ren puderbräda och har fått en hel del hjälp med val av bräda i en annan tråd här på forumet. Ska snacka med de andra ang. årskorten, hade ju itne gjort något om man kunde spara en slant där!

Sedan kläder osv, tror jag försöker beställa från usa men till hostelet i Kanada. Men vet du namnet på några butiker i Revelstoke? För då kan man ju alltid ringa dem och fråga va de har och till vilket pris.

//Robert

I Revelstoke fanns det några butiker som sålde kläder, och ett antal till som även hade utrustning.
De största i utrustningsväg är Sko-Kuum (stavning?) Valhalla (Kanske mer skidorienterad butik, med mkt för turåkaren) och så två brädbutiker, med både utrustning och kläder, få se nu.... Society, tror jag den ena hette, och den andra har jag inte aning om namnet på, men den låg på First street iaf. Klädbutiker fanns det någon till bl.a. Kaos, som hade utförsäljning på det mesta när vi åkte, även på skidkläder från Burton, Quiksilver och ev. något märke till.
Annars är centrum litet och i stort sett alla pubar och butiker ligger på fist street eller McKenzie street, som får räknas som huvudgatan.

Har ni tid över när ni kommer till Calgary innan det är dags att fortsätta resa mot revelstoke skall ni passa på att ta er in till stan och ner mot 17th street, ligger ett antal bra skid/bräd butiker på den gatan. Framförallt butiken Snowboard butiken Mission som har ett stort utbud och bra priser på bräder och kläder. Det är även billigare att handla i AB då skatten är högre i BC. Känner ni att ni behöver vidga vyerna och är sugna på att testa på något mer berg kan jag rekommendera Kicking Horse som ligger på vägen mot Revelstoke från Calgary. har för mig att det är ca 1-1,5h med bil från revelstoke.

Jag tror att tiden snarare är två timmar där emellan, men har egentligen inte koll då vi aldrig var dit.

Tjo! Jättebra, ska ringa och kolla med några av klädbutikerna ifall de har jackan jag letar efter! Vi har 4h från det att flyget landar i Calgary tills Greyhound bussen går, vet någon ca hur lång tid det brukar ta att få väskorna i Calgary och ta sig med taxi till bussen? Har hört flera snacka om Kicking Hourse, kanske kan vara värt att dra dit över en helt eller så. Vad är åldersgränsen för att hyra bil i Kanada? 21?

//Robert

Har ingen aning om varifrån bussen går, men det tar ca 30min från flygplatsen med bil till centrum. Räkna med att det kan ta lite tid att ta sig igenom tullen och få tag i väskorna, mest för att de kan ställa en hel del frågor om vad man ska göra där, hur länge osv. va beredd på att uppge adressen till hostellet ni ska bo på.

ok, ska komma ihåg att skriva ner det. Får se hur det blir med tid då, men får vi någon timme över ska vi försöka komma förbi Mission!

Jag pratade med några canadensare i liften i Revelstoke, och de rekomenderade Kicking också, men sa att man skulle undvika helgerna då det blir överfullt i systemet. Så åk gärna dit några dagar men undvik en helg. Tror dessutom att de flesta säsongarna där köper ett årskort som inte gäller på helgerna för att det ändå är så långa köer då.

Jag har två kära vänner i som blivit utan boende från och med 1 februari!!

Någon som har något tips på lediga rum i Revelstoke?!

/Rikard

Har dom kollat med Samesun? Tror dom kunde ta upp til 80 personer så om dina polare vill bo billigt så rekomenderar jag att höra med Samesun och de har något ledigt rum!

Jon sa:
Jag tror att tiden snarare är två timmar där emellan, men har egentligen inte koll då vi aldrig var dit.
150 km och ett bergspass. Om det är dåligt väglag kan all trafik (mkt lastbilar) göra att det tar lite extra tid. Om det snöar och/eller blåser så kan dom stänga pga lavinrisken. Militären har ett par 10,5 cm haubits på plats och assisterar med att skjuta granater på bergssidorna. Har man otur så kan man fastna på ena sidan om avspärrningarna eller i värsta fall uppe i passet med avspärrningar på båda sidorna om sig. Ta till lite extra i tidsplaneringen om ni skall med ett flyg!

AndT sa:
Jon sa:
150 km och ett bergspass. Om det är dåligt väglag kan all trafik (mkt lastbilar) göra att det tar lite extra tid. Om det snöar och/eller blåser så kan dom stänga pga lavinrisken. Militären har ett par 10,5 cm haubits på plats och assisterar med att skjuta granater på bergssidorna. Har man otur så kan man fastna på ena sidan om avspärrningarna eller i värsta fall uppe i passet med avspärrningar på båda sidorna om sig. Ta till lite extra i tidsplaneringen om ni skall med ett flyg!
Jag har för mig vi körde på ca 2 timmar, det går att köra snabbare men vägen (smal, kurvig och hal) och trafiken (timmerbilar) gör att snitthastigheten blir lite under den lagstadgade. Tänk på att det är en timmes tidsskillnad mellan Kicking och Revelstoke. Där Kicking är en timme före.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp