Richter

Richter

Visst är det skillnad att titta och göra själv, men måste du ha poängbedömning för att fatta att det dom gör är svårt. Om du kollar på en snowboardfilm, t.ex. Lame, så måste du väl förstå att det är svårt om David Benedek gör bs rodeo 900 i backcontryt?

Självklart ska du få tycka att det är roligare att kolla på slalom om du tycker det, jag har bara väldigt svårt att fatta varför det är roligare att se Simon Ax vinna en till FIS tävling med en cab9 istället för att se någon göra olika trick i t.ex.ett puderhopp. Det är väl en smaksak antar jag. Måhända att jag är enfaldig, men åk-sug är det ända jag vill ha ut av att se på snowboard.

Hampus och Jakob ställer nog inte upp i OS främst för att dom inte vill köra FIS tävlingar (som man måste för att kvala) och även för att dom inte är renodlade pipeåkare i det avseendet.
Det är såhär, dom allra bästa åkarna kör inte i FIS, om dom tävlar så kör dom TTR, det vet alla.

Jag får erkänna att jag går på ”försäljningstricket” som du kallar det. Men om t.ex. Jakob och Hampus filmar med Robotfood så är det ju inte dom som betalar allt själva förstår du, dom är som du kanske vet också sponsrade av företag. Väljer jag att köpa filmen dom åker i så stödjer inte det deras privata ekonomi. Om du däremot köper en quiksilver jacka eller ett par Northwave boots så hjälper du dom, även om du inte betalade ngt för att se Richter.
Tror även att det är roligare att se på en film som man köpt än att se skit som man inte vill se gratis på tv.

Richter
Word up Daniel Blom!
Håller med dig om att Richter inte är rätt program att ge en bild av vad snowboard-kulturen är...
Listan är som sagt lång över hur programmet kan bli bättre och bäst vore nog om de hade två helt olika program: ett med mer resultat-inriktade reportage från FIS-tävlingar och sånt och ett annat där glädjen och gemenskapen i snowboardenåkningen är kärnpunkten... då kanske Richter skulle tillgodo se allas önskningar.

Men om Richter nu vill ha med inslag från olika tvälingar, varför inte göra fler och längre reportage om olika sessions som arrangeras runt om i Sverige/Europa/övriga världen?!? Från dessa "tävlingar" återspeglas ju åkarglädjen och utvecklingen inom snowboarden mycket bättre än från någon av de tävlingar som nu tar upp större delen av programmet...

Fredrik Hansson: Se bara till att inte missa skälet till varför du åker snowboard!

Richter
Richter: Tänkte göra en sak klar för de som inte redan visste det. Många frågar sig varför det visas så mkt om och med landslaget på richter. Svaret är att från början var programmet tänkt att bara bevaka landslagens (snowboard) tävlingar etc. Programmet är på sätt och vis sanktionerat från skid/snowboardförbundet och man har i stora mått samma sponsorer. Då man förstod att det inte skulle kunna gå att fylla ut "hela" programmtiden med klipp från landslagen (läs världscup) som alltid varit själva grunden i programmet valde man att fylla ut de klippen med div annat som tex skicross tävlingar, TTR qualifiertävlingar, svenska tävlingar som kungsberget, dragontävlingen, red bull qualifier, etc. I vissa program handlar det mer om landslagen då det den veckan funnits mer/bättre resultat av svenskarna. Andra program handlar det mindre om landslagen då det inte gått lika bra.

Jag personligen tycker richter är bra, det är bra och kul att våran hobby/livsstil/sport eller vad man vill kalla det syns i svensk tv. Dock går det alltid att göra bättre, som allt annat. Vissa vill se mer tävlingar, de flesta verkar vilja se mer friåkning. Mkt handlar om personlig smak. Jag själv som åker snowboard skulle vilja se ännu mer snowboard och mindre skidor, och de som åker skidor tycker säkert tvärtom.

Det danielblom skriver om att tex han och alla han känner skiter i hur mkt poäng svenskarna får i en isig slalombacke är bra, det betyder att de har en åsikt. Jag håller inte med om den, men jag respekterar till fullo det. Det danielblom sedan skriver om ifall man tänker på FIS poäng när man åker och ifall man blir sugen på att åka av att kolla på käppåkning. De flesta gör inte det, men det finns några som gör det och för vissa är det deras syn på snowboaråkning.

"Snowboard är inte en tävling, det är någonting man gör för att det är kul" skriver danielblom. Det finns hur många snowboardtävlingar som helst i denna värld i alla dess former och grenar. De som åker dessa tävlingar åker dem säkert inte för att de tycker att de suger och att de är tråkiga, varför då göra det. De åker tävlingar för att de tycker att det är kul, andra hikar rails i sthlm´s innerstad alla kvällar i veckan för att de tycker att det är kul. Andra åker till alaska och åker helikopter för att pumpa puder för att de tycker det är kul.

Ok, nog skrivet, måste vidare.
Summa sumarum är väll att det vore bäst med ett program i tv med landslagen och ett för allt annat kanske.

Richter
"Om Hampus och Jakob är bäst i världen varför ställer de inte upp i OS och vinner då?"

Ända fram till det citatet har jag tyckt att dina åsikter, Fredrik Hansson, varit helt ok. Långt ifrån mina egna men ändå, vi är ju alla olika och gillar olika saker. Jag hoppas verkligen att du bara provocerar för skojs skull. Det går givetvis att diskutera om Hampus och Jakob verkligen är bäst i världen, men det är ingen tvekan om att de är två av de allra hetaste och mest respekterade åkarna.

Att det skulle betyda att de ens är intresserade av att ställa upp i det lamaste spektaklet i världen, styrt av en gammal spansk fascist, är ju löjligt. Titta bara på Terje. Han skulle ha sopat mattan med all konkurrens -98 och förmodligen även -02 men hade integritet nog att låta bli på grund av att OS som företeelse suger.

OK, tillbaka till Richter.

1. Det är rätt schysst att vi har statlig TV som faktiskt satsar på att göra ett program som Richter.

2. Självklart kan de inte tillfredsställa alla och visst borde de bli bätre på en massa saker. Till exempel på att låta bli att visa en massa parallellslalom och big air tävlingar i FIS regi.

3. Det är alltid svårt, för att inte säga omöjligt att göra ett TV-program om en specifik kultur när programledarna så uppenbart inte själva är en del av kulturen. De försöker men det blir bara patetiskt.

Det var allt för mig. Jag vill avsluta med att säga att det enda inslag som egentligen var riktigt intressant och bra under den gångna Richtersäsongen var reportaget om Backman, mer sånt i framtiden!

Richter
Jag hade tänkt lägga ner diskussionen men nu blev jag tvungen att skriva ett till inlägg. :)

Ok, att jag drämde till med OS kanske inte var helt rätt då det verkar vara friåkarnas hatobjekt nr 1. Men låt säga X games eller något annan stor tävling då? Det jag menade var inte att de var dåliga åkare utan mer att det är lätt att säga att man är bäst om man inte tävlar. Det kan hända att de satt svårare trick på film men hur många tagningar har de haft då? Vilka förhållanden var det? Hur länge har de övat i just det hoppet?

Terje är en bra åkare visst, men personligen tyckte jag det var mest fegt att inte tävla i OS. Vad han har för åsikt om Samaranch är en grej men han borde visat vad han gick för. Det hade varit mer sportsligt. Han kanske insåg att han hade haft sin tid i stora tävlingar och satsade på film istället, smart..

Vad är det för fel med FIS nu då?

Richter
Fille jr, kanske finns det någon som är intresserad och får åksug av att se käppåkning, men jag tror att antalet är högst begränsat. Om då 99% hellre vill se inslag som dom på hampus, jakob och ingemar, varför då ha 20 min reportage om alpint?
Har inte sagt att man inte ska tävla, men i TTR så är det tävling på åkarnas villkor, av åkare för åkare. Tror med 100% säkerhet att Simon Ax hellre skulle vinna the Battle (framröstad av åkarna som den som kört bäst) än en FIS tävling.

Fredrik:” det är lätt att säga att man är bäst om man inte tävlar.” Vad är det som säger att den som vinner en tävling är bäst då? Hur kan du tro att Terje tog det ställningstagandet för att slippa tävla (”hans tid var förbi???”). Han vann i stort sett varenda tävling han ställde upp i under och en tid efter första OS. Herregud, tycker du han har något att bevisa??? Han är den som utvecklat snowboard till vad det är idag och den som under en mycket lång tid var bäst på pipe. Det behöver jag inte fyra av Samaranch domare för att fatta. Har inget emot dom som kör OS, men det är fel att man ska behöva köra FIS tävlingar för att kvala.

Om du ser ett sammandrag från FIS på Richter, du tror inte att dom klipper fram den bästa stompen då, som dom gör på film? ”Hur länge har dom övat???” Åhh, tror du att Simon Ax aldrig provat cab 9 eller sw bs 7 när han vinner bigjump WC??? ”Vilka förhållanden det var????” Tänk efter, vad är svårast, ett parkhopp eller backcounty hopp? Äh, skit samma vad som är svårast, huvudsaken ju att alla har kul.. FIS, TTR eller filma.. Richter borde dock visa det majoriteten av folk tycker är kul att se och det är inte FIS.

GoNatt/db

Richter
Som sagt, snowboard är en bedömningssport och det är svårt att tävla i det. Nej, Terje har inget mer att bevisa och det är därför han inte vill tävla. Han har nått den status han behöver för att kunna leva på det. Han väljer tävlingar där han har chans att vinna. Jag såg honom i Globen och pratade med honom efteråt på efterfesten. han sa att han tyckte tävlingen var lugn och att han inte trodde att han skulle vinna då han gjorde enkla trick och körde på säkerhet. "Lättförtjänta pengar" var hans kommentar. Alltså: numera åker han bara för sponsorer och prispengar. Han skulle inte platsa i halfpipe idag och därför vill han inte ställa upp.

De har väl bara kvalet på sig att testa hoppet? Samtidigt är det en mycket större press under tävling, det gör det psykologiskt svårare.

Richter
Trodde att jag förklarade varför man visar landslagsinlägg. För att programmet är från början tänkt som "fotbollskväll" fast med snowboard, där landslagen skulle vara själva grunden. Och inom snowboard finns det 3 olika landslag, pipe(ingår big air), alpint och boardercross, alltså visas alpint tex 20 min när de har gjort bra resultat.
Varför man visar mest FIS borde vara en ganska enkel fråga, då alla 3 landslag kör endast fis och det är landslagen man i huvudsak skulle sända klipp från.

Visst TTR är grymt och kanske skulle simon hellre vilja vinna the battle, men får han vara med, nej. Han får köra ttr qualifier tävlingar som faboulus tournament etc, men gjorde inte det, varför, kan man bara få svar på om man frågar han. Kasnke körde han fis för pengarnas skull, så att han kunde köpa sin subaru som han nu crusar runt i. Eller så tyckte han om att bli dömd av certifierade domare och inte av avdankade snowboardproffs som sitter och röker joppe i domartornet och ger polarna de bästa poängen, vem vet?
Jag tycker grundtanken med ttr är riktigt bra, men tyvärr funkar det inte riktigt på alla håll ännu, får de det att funka i framtiden så är det ju skitbra, då kan man som åkare välja, vill man åka fis, vm och os så kan man göra det och vill man istället åka air&style, vans triple crown och resten av ttr så kan man göra det.

Man kan ju fråga sig varför åkare åker fis (nu menar jag pipeåkare, eftersom för alpin-, och boardercrossåkare finns det inget annat)? Många gör det säkert för att skramla ihop fis poöng till nästkommande os, de kasnke blir tvingade från sina länder att göra det? andra gör det för att de kasnke inte har råd att åka på vissa ttr tävlingar, eller de kanske inte är dödspolare med killarna på ttr så de kan inte få wildcards till deras tävlingar. På fis har du ingen anmälningsavgift, alla åkare pröjsar 50 chf per dag för halvpension vart än tävlingarna går.

Ett exempel på skumt upplägg på tävling: I slutet av februari gick nippon open i japan (som är en ttr tävling), många bra åkare var där. Fis hade en pipe tävling i joetsu 5 mil därifrån ungefär samma datum. En del åkare ville åka båda tävlingarna, men fick inte starta. DEt var inte för att de också ville köra fis eller nippon open utan av andra anledningar. Tex fick inte risto mattila ens köra kvalet fast att han vunnit european open, kim christiansen fick inte heller starta, de menade att han inte hade psa poäng, dock har han varit psa president för nåt år tillbaka. Mangan sterner ville starta, men fick inte för att han hade inga psa poäng. Då det efter träningen fanns ett par platser kvar att fylla bestämde organisationen att åkarna själva som var inbjudna och de som skulle få vara med i tävlingen skulle rösta in ett par åkare av de som inte var med ännu!!! Vilket gjorde att var du bra polare med de som röstade så fick du vara med, annars var det bara att åka hem. DEt är det som jag tycker är lite tvivelaktigt på vissa ttr sanktionerade tävlingar.
Fis är inte på några sätt perfekta, är de bättre? Kanske, kanske inte. Tycker att det är bra att det finns alternativ till båda "serierna". Förstår dock inte varför denna diskussion fis kontra isf/ttr skall behöva finnas nu 10 år efter den startade!

Jaja, nu var det kasnke inte fis-ttr vi diskutterade om här, blir lite lätt att komma ifrån ämnet ibland.. :)

Richter
Richter är helt ok tycker jag, men jag tycker det är synd att dom bara visar FIS världscupen i pipe och big air. Kidsen som tittar får dels helt fel syn på det och att dom tror att dom som kör vc är bäst i världen, vilket är väldigt fel.

Richter visade inte en sekund från halfpipen och slopestylen på x-games. Dom visade istället när nån svensk kom på prispallen i boardercross. Det är väl inget fel att visa det, men visa det andra också.

Känns som att richter bara visar i fall det är nån svensk med som har lyckats. Jag är ganska säker på att det är skitmånga här hemma som skulle vilja sett superpipe finalen och shaun whites slopestyleåk.

Sådana inslag som "10 år med Ingemar Backman", "bakom kameran med Teton Gravity Research" har varit bra, mer sånt!

Richter
Det är mycket snack om att det ska in mer skidor i Richter och visst det är jväligt coolt med skidåkare som kan sina saker så det borde vara mer. Men jag önskar också en jämnare fördelning här på Freeride. Man måste ju nästan gömma sig när man är snowboardåkare på den här sidan. Fan släpp Snowboard VS. Skidor kriget och ta ett par öl o några jaegershoots ihop istället. mvh/ Salle

Richter
Håller fan med Blindside, menar vi åker ju i samma backar å på samma berg. försöker uppnå samma saker fast nåra me lagg å andra me bräda. ä ju för fan samma typ av människor.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp