Trodde att jag förklarade varför man visar landslagsinlägg. För att programmet är från början tänkt som "fotbollskväll" fast med snowboard, där landslagen skulle vara själva grunden. Och inom snowboard finns det 3 olika landslag, pipe(ingår big air), alpint och boardercross, alltså visas alpint tex 20 min när de har gjort bra resultat.
Varför man visar mest FIS borde vara en ganska enkel fråga, då alla 3 landslag kör endast fis och det är landslagen man i huvudsak skulle sända klipp från.
Visst TTR är grymt och kanske skulle simon hellre vilja vinna the battle, men får han vara med, nej. Han får köra ttr qualifier tävlingar som faboulus tournament etc, men gjorde inte det, varför, kan man bara få svar på om man frågar han. Kasnke körde han fis för pengarnas skull, så att han kunde köpa sin subaru som han nu crusar runt i. Eller så tyckte han om att bli dömd av certifierade domare och inte av avdankade snowboardproffs som sitter och röker joppe i domartornet och ger polarna de bästa poängen, vem vet?
Jag tycker grundtanken med ttr är riktigt bra, men tyvärr funkar det inte riktigt på alla håll ännu, får de det att funka i framtiden så är det ju skitbra, då kan man som åkare välja, vill man åka fis, vm och os så kan man göra det och vill man istället åka air&style, vans triple crown och resten av ttr så kan man göra det.
Man kan ju fråga sig varför åkare åker fis (nu menar jag pipeåkare, eftersom för alpin-, och boardercrossåkare finns det inget annat)? Många gör det säkert för att skramla ihop fis poöng till nästkommande os, de kasnke blir tvingade från sina länder att göra det? andra gör det för att de kasnke inte har råd att åka på vissa ttr tävlingar, eller de kanske inte är dödspolare med killarna på ttr så de kan inte få wildcards till deras tävlingar. På fis har du ingen anmälningsavgift, alla åkare pröjsar 50 chf per dag för halvpension vart än tävlingarna går.
Ett exempel på skumt upplägg på tävling: I slutet av februari gick nippon open i japan (som är en ttr tävling), många bra åkare var där. Fis hade en pipe tävling i joetsu 5 mil därifrån ungefär samma datum. En del åkare ville åka båda tävlingarna, men fick inte starta. DEt var inte för att de också ville köra fis eller nippon open utan av andra anledningar. Tex fick inte risto mattila ens köra kvalet fast att han vunnit european open, kim christiansen fick inte heller starta, de menade att han inte hade psa poäng, dock har han varit psa president för nåt år tillbaka. Mangan sterner ville starta, men fick inte för att han hade inga psa poäng. Då det efter träningen fanns ett par platser kvar att fylla bestämde organisationen att åkarna själva som var inbjudna och de som skulle få vara med i tävlingen skulle rösta in ett par åkare av de som inte var med ännu!!! Vilket gjorde att var du bra polare med de som röstade så fick du vara med, annars var det bara att åka hem. DEt är det som jag tycker är lite tvivelaktigt på vissa ttr sanktionerade tävlingar.
Fis är inte på några sätt perfekta, är de bättre? Kanske, kanske inte. Tycker att det är bra att det finns alternativ till båda "serierna". Förstår dock inte varför denna diskussion fis kontra isf/ttr skall behöva finnas nu 10 år efter den startade!
Jaja, nu var det kasnke inte fis-ttr vi diskutterade om här, blir lite lätt att komma ifrån ämnet ibland..