Dude,
Jag köpte ett par på impuls denna vecka när jag shoppade julklappar till min bejb - de kändes så jäkla lätta i affären att jag blev tvungen. Tog fram brevvågen, och de de väger *ingenting*. En jämföresle med de bindningar jag haft, med skruvar och skivor, per par:
Burton P1 medium: 2198 g
Salomon Relay XLT small: 2046 g
Burton Custom medium: 1910 g
Ride Contraband, small/medium: 1670 g.
Var så god, rätt svårt att hitta viktangivelser av brädor/bindningar/boots nätet.
P1 är rätt tunga bindningar, Relay typ normala, Custom rätt lätta, men Contraband är snorlätta. Skillnaden mellan dessa och mina Relay känns som massor på brädan. 376 g.
Det här kan vara typ lättaste bindningarna på marknaden nu. Har hört att Flow Team var bland de lättaste, och de väger knappt 1800 g enligt en nisse på nätet.
Är i stöten nu, och har kört tre dagar på dem. De fungerar bra. Var lite orolig för att alu-plattan skulle göra dem för styva, men remmar och annat flexar tillräckligt för att få rörlighet för butter och annat - de känns mjuka och sköna. Trycker inte på tårna, lika sköna som capstraps.
Grymt viktigt att justera in dem dock, annars funkar ingenting. Lite pilliga att få i foten i början, innan man lär sig att böja remmen åt sidan och sätta in foten rakt framifrån. Då går det fort. Inte nödvändigt särskilt mycket fortare än med Salomons tåstrap som inte delar på sig. Ser vikten som största fördelen. Håller de, är de kanon. Vi får se.
Mina nya boots är dessutom typ 200 g lättare än de förra, vilket ger över ett halvkilo mindre att olla upp. det är en jäkla skillnad.