Rideaway vs Afterbang?

jeppenator

Aktiv medlem
Rideaway vs Afterbang?
Måste bara försöka reda ut dessa två begrepp..

Jag och en skidkompis stötte på varandra i korridoren i skolan idag och började såklart att diskutera hurvida de finns skillnader på Afterbangs och Rideaways? och vad dom isåfall var?

vi kom fram till att Rideaway är ögonblicket när man landar och åker några meter och efter detta övergår det i Afterbang?
men också att man kan landa och sedan göra afterbang.
men inte landa och göra rideaway efteråt, eftersom att den måste vara från ögonblicket skidorna nuddar marken.

Hur ligger det igentligen till?
Hjälp 2 förvrrade gangsters att reda ut begreppen!
/jesper och björn

Rideaway vs Afterbang?
Nån som kan förklara vad rideaway och afterbang är helt och hållet? har inte fattat det riktigt.

Rideaway vs Afterbang?
rideaway borde vara hur man åker iväg när man landar
och afterbang borde vara när man landar och sen trycker upp sig som wallisch och brogan alltid gör nu för tiden

alltså man stompar och sjunker ihop sen trycker man upp sig snabbt så man står raklång

Senast ändrad:
Rideaway vs Afterbang?
det är en väldigt krånglig fråga du har ställt jeppe. Jag tror rideaway är då man landar i den positionen och åker iväg och afterbang gör man bara efter det att skidorna nuddat snön och åker iväg.

Rideaway vs Afterbang?
superunknown sa:
och afterbang borde vara när man landar och sen trycker upp sig som wallisch och brogan alltid gör nu för tiden

alltså man stompar och sjunker ihop sen trycker man upp sig snabbt så man står raklång
instämmer helt där!

Rideaway vs Afterbang?
jag trodde att aftrebang var när man tweaker ut grappen hårt och sanbbt men drar tillbaks igen, ungefär som sammy carlsson brukar göra. det är snyggt iallafall. men ack vad man bedrog sej nu har man iallafall lärt sig något nytt.

Rideaway vs Afterbang?
enligt robotfood som har gjort snowboardfilmen afterbang så är det väl det man gör efter man landat tricket, om man chillar och är cool eller slår sig över bröstet och firar som fan osvosv.

Rideaway vs Afterbang?
Det här är verkligen inte mitt expertområde, men är inte rideaway när man stompar landningen och fortsätter i samma position (kräver alltså grymma landningar, inte falla igenom här inte).

Afterbang är väl när man är sämre på att stompa landningarna men ändå vill glida iväg lugnt och stilrent. Resultatet blir att man landar på ett halvdassigt sätt, snabbt rycker upp sig och stelnar till... Vilket ser förjävla fult ut, tack för den Jon Brogan...

Rideaway vs Afterbang?
afterbang låter som om man gör en rideaway sen ramlar pga att du pressar bakåt så hårt att skidorna går av ;D

Så vill jag tro att det är !

Peace out !

Rideaway vs Afterbang?
Jag kallar den som Hornbeck kör för afterbang, det är inget armviftande eller grejer utanbara ett raklångt stomp. Sen tycker jag Jon Brogans thug edit ger bra exempel på ride away.

Rideaway vs Afterbang?
v-larsson sa:
jag trodde att aftrebang var när man tweaker ut grappen hårt och sanbbt men drar tillbaks igen, ungefär som sammy carlsson brukar göra. det är snyggt iallafall. men ack vad man bedrog sej nu har man iallafall lärt sig något nytt.
det kallas för poke

Rideaway vs Afterbang?
Afterbang är ett gammalt begrepp och kommer som mycket annat från snowboarden och är ungefär definitionen på en snygg landning. Sekunderna efter en perfekt stompad och kontrollerad landning är afterbang.

Rideaway är egentligen inget nytt det heller, men det har ju blivit pånyttfött i och med Brogan. Det är när man forcerar fram en "stilren" landning genom att luta sig bakåt och det är inte naturlig stil, utan något tillgjort.

Alltså, afterbang = naturlig stil efter perfekt landning.
rideaway = forcerad landning för att få det att se avslappnat ut

Detta är ju ingen exakt vetenskap, utan endast vad jag anser att det är

Senast ändrad:
Rideaway vs Afterbang?
superunknown sa:

där har vi det ;D

Rideaway vs Afterbang?
superunknown sa:

Håller me där :)

Rideaway vs Afterbang?
superunknown sa:

jag tycker detta låter mest vettigt xD

Rideaway vs Afterbang?
Jag och Jekub diskuterade denna fråga för några dagar sedan och han sade att Nick Martinia hade sagt i någon intervju att rideaway och afterbang är samma sak.

Senast redigerad av en moderator:
Rideaway vs Afterbang?
H-T sa:
Afterbang är ett gammalt begrepp och kommer som mycket annat från snowboarden och är ungefär definitionen på en snygg landning. Sekunderna efter en perfekt stompad och kontrollerad landning är afterbang.

Rideaway är egentligen inget nytt det heller, men det har ju blivit pånyttfött i och med Brogan. Det är när man forcerar fram en "stilren" landning genom att luta sig bakåt och det är inte naturlig stil, utan något tillgjort.

Alltså, afterbang = naturlig stil efter perfekt landning.
rideaway = forcerad landning för att få det att se avslappnat ut

Detta är ju ingen exakt vetenskap, utan endast vad jag anser att det är

Rideaway vs Afterbang?
Afterbang är ju även en snowboardfilm om ingen redan nämnt det.

URBANDICTIONARY:
Afterbang 32 up, 9 down love ithate it

After launching yourself and your snowboard through the air and landing your dopest move, maintain your cool stable landing pose for a second or two and ride into the distance like it ain't no thang.
Yo, check this guy's afterbang, so sick it's like he never left the ground.

GANGSTAGANGSTA

Afterbang är efter en "driveby" som har vittnen då du åker tillbaka för att döda vittnena osv. eller om ngn av dom man beskutit överlevt typ.

Senast ändrad:
Rideaway vs Afterbang?
chilla grabbar åk iväg så ballt som möjligt så ordnar sig allt sen..

Rideaway vs Afterbang?
Jag har funderat lite på detta.
Alla som inte kör rideaway är retards. vad håller tom Wallisch på med eller?
han borde kasta stavarna och börja afterbanga! Jag fattar inte varför alla inte bara kastar iväg stavarna, dom är ju för pistnördar. Jag har aldrig åkt med stavar det är superuncool to me!

Tom Wallisch är så jävla king <3

Im a hooligan
btw tror ni 4xl är lagom på tall-teees ?

Rideaway vs Afterbang?
Är inte afterbang när man landar i rumphöjd lutad bakåt och trycker upp sig efteråt?

Senast ändrad:
Rideaway vs Afterbang?
Afterbang borde vara när man droppat och klarar landningen, men benen pallar inte riktigt hållaemot och man slår häcken i bindningarna

Tillbaka
Topp