Var där i slutet av maj-04 och i början av juni-01 och så sent på säsongen går snösmältningen fort om det är varmt. Det kan vara helt ok eller mindre bra. Förra året var jag där i slutet maj och då var det helt ok för att vara vårskidåkning. Kom t o m lite nysnö. Efter 5 dagar ute på Lofoten kom vi tillbaka och på bara den veckan hade det smält en hel del faktiskt. Så det kan säkert variera.
Tips på boende om du har egen bil - campinghytte i Haerslätta som ligger vid fjorden som går in vid Narvik, preics där vägen delar sig mot Narvik och Lofoten. Tar ca 30-40 min med bil från Riksgränsen men du bor väldigt mycket billigare än Riksgränsens hutlöst dyra hotell. För 280 NOK fick vi en liten enkel 4-bäddsstuga med kokplatta. Var bara 2 pers så egentligen var den hytten lite dyrare men pga lågsäsong för fjordnära stugboende så var den trevliga ägarinnan villig att rabattera lite. Panoramafönster med utsikt över fjord och fjäll. Så nära havet är det dessutom vår vid denna tidpunkt så man hade grönska och värme på kvällen efter en dag på vintrigt fjäll. På Riksgränsens hotell får man väl pröjsa 1000 spänn för ett dubbelrum med våningssäng och det dubbla för vanligt dubbelrum, eller något ditåt. Bara att ställa upp ett tält på deras ödsliga stenöken till parkering som vissa gör kostar 150 spänn om dagen! Så om man nödvändigtvis vill tälta, åk 10 min in på norska sidan så finns det en camping med gräs som ser 100 ggr trevligare ut och det lär inte vara dyrare. Men som sagt, åker man lite till får man en varm liten stuga med fjordutsikt för dubbla pengen mot tältplatsen...
Vad gäller transport dit så är det ju lite segt att köra hela vägen, i synnerhet från Malmö.. Men om man inte vill köra hela vägen upp kan ju ta sig till Kiruna eller annan hyffsat närliggande ort och sedan hyra bil. Det är inte så dyrt med bilhyra faktiskt. Man tjänar lätt in det eftersom man blir mycket mer flexibel vad gäller boendet. Och är det dåligt fjällväder kan man alltid ta ett par dagar ute på Lofoten om man har bil, otroligt vackert! Tyvärr är det lite sent för skidåkning på Lofoten i maj. Däremot kan man åka i Narvik fram till mitten av maj. Missade precis det förra året men det ska vara bra enligt dom som varit där. Skidåkning med havsutsikt är ju inte illa!
Åkning i Narvik:
http://www.freeride.nu/resort/resort.php?id=100
..och på Lofoten:
http://www.freeride.nu/resort/resort.php?id=959
Se upp för 2 saker om ni ska in i Norge bara:
1) Tullstationen vid gränsen är faktiskt bemannad (!!) och man får inte ta in mycket till Norge inte.. Men den nitiske tullaren missade en vinbox under vårt säte!

2) Det är max 80 på de flesta norska vägar däruppe. Och det är jävligt dyra fortkörningsböter i Norge. Och ja - dom har politikontroller även däruppe... mycket kameror också! Se upp med det.. det gjorde inte jag...