Riksgränsen/kittelfjäll

Hxnna

Ny medlem
Riksgränsen/kittelfjäll
funderar på vilket som är bäst, har dock bara varit i gränsen och e sjuk sugen på kittelfjäll nu. Gör jag rätt i det lr ska jag återvända till gränsen? för o nackdelar?

Riksgränsen/kittelfjäll
Ska du upp en vecka, eller säsong, vad är planen?

Själv känner jag att jag mest bara har börjat lessna på gränsen attityd. Åkningen är grym men systemet sköts ju skitdåligt. Dom två senaste säsongerna har varit under all kritik.

Liftar som gick på nedsatt kapacitet, liftar som har varit stängda pga sjukdom dvs att dom inte haft nog personal. Liftar som varit stängda på grund av maskinella fel.

Ja liftarna har helt enkelt racklat mycket i två säsonger nu. Dom har ju bytt lite signallinor och sånt i sommar, men då har dom i gengäld kortat säsongen med 5 veckor, öppnar två veckor senare och stänger tre veckor tidigare.

Efter att ha haft säsongskort där uppe i 11 år så är det nog dax att se sig om efter en annan ort, blir nog betydligt mer Häng i abisko och Björkliden för min del i vinter.

Tycker att du ska satsa på kitteljäll istället, mycket grym åkning och bättre att sponsra en ort som är intresserad av att utvecklas.

Riksgränsen/kittelfjäll
Som sagt, frågan är hur länge du ska vara uppe och när. En av de stora fördelarna med Kittel (åtminstone för oss som bor i Stockholmstrakten) är ju att det är sjukt billigt och smidigt att ta sig upp. När jag har varit där har åkningen varit grym, men om det inte snöat på ett tag skulle jag inte vilja dra dit.

Riksgränsen/kittelfjäll
Klart du skall till gränsen..... De har åtminstone lagt ner en hel del jobb på liftarna i sommar, om det hjälper får vi se.

Skidåkning ovan trädgränsen är bara av en annan dimension...

Senast ändrad:
Riksgränsen/kittelfjäll
ska till Kittelfjäll v.8
Har aldrig varit där förut. Nån som har tips på bra åking där?
ska man vandra upp på kalfjället eller ska man hålla sig till pisterna?
Har de nån park och i så fall är den bra?

Riksgränsen/kittelfjäll
Både Kittel å Gränko är bra men har helt olika åkning.
Pros
+Kittel har skön skogsskidåkning och billig heliskiing.
+Gränsen är större och öppnare med mer kreativa terräng + Nordals.
Cons
-Kittel har ganska korta åk och ibland är det lite väl tätt stakat i skogen (GALLRA)
-Gränsen vindkänsligt och risk för flatljus.

I både Kittel och Gränsen hittar du en hel del folk som är seriösa skidåkare och är där för att åka hårt inte supa hårt...

Tips, Åk till Kittel i Jan-Feb för fin kallsnö och ska du åka senare åk till Gränsen...

Senast ändrad:
Riksgränsen/kittelfjäll
flatljus blir det när det är mulet/snöar, allt blir samma färg och alla konturer försvinner. och eftersom det inte finns någon skog att åka i gränsen så kan de bli ganska lurigt och fostrande.

Tillbaka
Topp