Riksgränsen och Björkliden - läget nu?

• Trådstartare Trådstartare PSX
  • Start datum Start datum

PSX

Medlem
Tjena

Ska till björkliden och riksgränsen till helgen och undrar om det är någon som varit uppe nyss som vill berätta lite om backas, snöförhållanden och sånt?

Tack!

Jo, sant, men allt under 100-150 cm är lite snö i gränsen.. De har ju inte rensat bort stora stenar och sånt i backarna.

Har du koll på om pisterna är bättre ( =inte isiga och inte tokslaskiga ) i Björkliden än i gränsen?

Är det någon som vet hur riksgränsen är i mitten utav maj?
Tycker det låter förbannat konstigt o åka skidor i sverige vid den tidpunkten med jag ska dit med ett gäng vänner den 11e så det vore ju najs o veta hur det ligger till!
tjo

ozzman, det är säkert helt ok i maj. Har varit där i maj och juni tidigare och det är helt ok för årstiden. Kan dock variera väldigt mellan vinterväder/snö och vår/slask. Men hamnade i vintrig snö"storm" där så sent som 28:e maj förra året :)

pisterna lär vara bättre i björkliden än i riksgränsen... Detta kan bero på att det knappt finns pister i riksgränsen och dom få som finns är enligt mig bara transport pister..
Men snö finns det, jag bor iofs 11-14 mil bort från dom båda ställena men vi har snö här och det borde inte vara några problem med snö där uppe...

Gränzzo visade sig från sin bästa sida igår med ca. 2 dm nysnö och sol. 2 turer upp på Nordals igår under dessa förutsättningar gör att gårdagen blev säsongens bästa so far.

Gällande pisterna så är det helt ok. Och att de skulle vara transportpister vet jag inte riktigt om jag vill hålla med om, men man tycker ju olika...

Maj brukar var bra, men som vanligt beror det ju ofta på vädret, men puder i Maj i Gränzzo förekommer... Kommer det ingen snö så brukar förmiddagarna ibland kunna vara isiga till solen värmt upp snön. Men, som sagt, vanligtvis betyder vädret en hel del för upplevelsen och vädergudarna kan ju vara lynniga. Dock verkar de mer stabila framemot vårkanten (läs Maj)

MVH,

M.Jinnai

Se det så här: Åre är öppet till sista april, kanske längre. Stockholm ligger 70 mil söderut och där är knappast anläggningarna öppna sista mars. Riksgränsen ligger längre än så norr från Åre så det borde hålla sig oerhört bättre en månad till. (hmmm, en liten geografisk diskussion)

Apropå tur på Nordalsfjäll som någon skriver om så glömde jag säga det - ge er ut utanför liftsystemet om ni vill få ut någon av Gränsen.

Tillbaka
Topp